וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניסוי הדוחה שבדק מה קורה בשירותים ציבוריים כשאתם מורידים מים

שירותים ציבוריים הם לא מקום נעים במיוחד, לא משנה כמה ינקו אותם. תחלופת האנשים הגבוהה והעובדה שאנשים עושים שם את הצרכים שלהם מספקת, אבל יש עוד סיבה אחת שהם כל כך מזוהמים, והיא מטרידה במיוחד

משתנות בשירותים ציבוריים. ShutterStock
שירותים ציבוריים הם דבר לא נקי. משתנות בשירותים ציבוריים/ShutterStock

זה לא הפתעה ששירותים ציבוריים הם חדר לא נקי במקרה הטוב, ומזוהם במקרה הרע, לכן הימצאות של חיידקים נראית חלק אינטגרלי מכל הזוועה הזו. השאלה היא על כמה מזוהם אנחנו מדברים, והאם זה מסוכן לנו?

מחקר חדש חשף את הכמויות הגדולות של חלקיקי אירוסולים (חלקיקים זעירים המרחפים באוויר) שמתפזרים בכל פעם שמורידים מים בשירותים, ואת הפוטנציאל שיש להם לנשיאת חיידקים ומחלות כמו אבולה, חיידקים הקשורים בהרעלת מזון, ואפילו קורונה.

במחקר, שפורסם ב-Physics of Fluids, הציבו החוקרים מכונות בדיקה בגבהים שונים לצד שירותים ומשתנות בחדרי שירותים ציבוריים. רמות החלקיקים נמדדו לפני ואחרי ההדחות של המים. "לאחר כשלוש שעות של בדיקות שכללו יותר מ-100 הדחות, מצאנו עלייה ניכרת ברמות האירוסולים הנמדדים בסביבה, כאשר המספר הכולל של טיפות שנוצרו בכל בדיקת הדחה נע עד לעשרות אלפים של חלקיקים", הסביר סידהרטה ורמה, פרופסור להנדסת מכונות מאוניברסיטת פלורידה אטלנטיק.

האירוסולים התנשאו לגובה של 109 ס"מ מעל האסלה ובגבוה של 69 ס"מ מעל המשתנות במהלך הניסויים, והם נכחו באוויר עד למשך 20 שניות. החוקרים מדווחים על עלייה של 69.5 אחוזים בחלקיקים בגודל 0.3 עד 0.5 מיקרומטר, עלייה של 209 אחוזים עבור חלקיקים בגודל 0.5 עד 1 מיקרומטר ועלייה של 50 אחוזים בנוכחות חלקיקים בגודל 1 עד 3 מיקרומטר לאחר ההדחה.

יש כמה גורמים שמשפיעים על כמות האירוסולים שהורדת מים מקפיצה לאוויר - לחץ המים בשירותים, עיצוב האסלה וכוח השטיפה. החוקרים אומרים כי סגירת מכסה האסלה לפני הורדת המים יכולה לעזור.

הורדת מכסה האסלה. ShutterStock
מומלץ להוריד את המכסה. אישה מורידה את מכסה האסלה/ShutterStock

"גם האסלה וגם המשתנה ייצרו כמויות גדולות של טיפות קטנות משלושה מיקרומטר, מה שמהווה סיכון משמעותי להעברה אם הם מכילים מיקרואורגניזמים מזהמים", אמר ורמה. "בגלל גודלם הקטן, טיפות אלה יכולות להישאר תלויות לאורך זמן באוויר".

בכל מקרה מדובר בנתון בריאותי לא פשוט, אבל בעידן הקורונה יש סיבה נוספת לדאגה, שכן שירותים ציבוריים הם לעתים קרובות קטנים, לא מאווררים ומלאים באנשים, שילוב שידוע לנו שמוביל לסיכון מוגבר להעברת SARS-CoV-2 בתוך חדר סגור. אמנם אין מקרים מאושרים של חולים בקורונה שנדבקו מהאסלה, אך הסיכון התיאורטי קיים.

בגדול, זרימת האוויר בשירותים ציבוריים היא חשובה, אבל עצה שלנו - אל תתמהמהו שם מספיק כדי לבדוק אם היא טובה או לא. פשוט צאו משם מהר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully