וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 דברים שאתם חייבים לנקות ולא חשבתם עליהם

עודכן לאחרונה: 22.3.2021 / 11:34

כולם מנקים בשבוע שלפני פסח בטירוף, אבל יש כמה חפצים שאנחנו נוטים להתעלם מהם - וחבל, כי הם מלאים בחיידקים שמזיקים לבריאות שלכם. הנה כמה מהם

כמה קלוריות שורפים בביצוע מטלות ניקיון/סיפור בדקה, וואלה! NEWS

בימים שלפני פסח רוב הישראלים מנקים את הבית שלהם, גם מחמץ וגם מהלכלכוך שהצטבר בו בשנה החולפת, אבל למרות שכולנו מורגלים היטב בניקיון אביב, יש כמה דברים שאנחנו נוטים לפספס. אז הנה כמה חפצים ואזורים שמלאים במיוחד בחיידקים, וכדאי שתשקיעו גם בניקיון שלהם.

הכלי של מברשות השיניים

מברשת שיניים ותמרוקים בחדר אמבטיה. ShutterStock
פטריות ועובש. מברשות שיניים ותמרוקים בחדר אמבטיה/ShutterStock

הדבר הכי מזוהם בשירותים שלכם - יותר מהאסלה אפילו - הוא הכלי שבו אתם מחזיקים את מברשת השיניים שלכם. במחקר שנערך בשנת 2011 על ידי NSF, ארגון גלובלי לבריאות ובטיחות הציבור, והתמקד בחיידקים שחיים בסביבה הביתית, נלקחו דגימות מ-30 סוגים שונים של משטחים ב-22 בתים, 6 מהמשטחים הללו היו בחדרי שירותים. ב-64 אחוזים מהדגימות שנלקחו מכוסות וכלים ששימשו להחזקת מברשות שיניים נמצאה נוכחות של פטריות ועובש, יותר מפי שניים ביחס לדגימות שנלקחו מאסלות. בנוסף, ב-27 אחוזים ממחזיקי מברשות השיניים נמצאו חיידקי אי. קולי, שהם חיידקים צואתיים.

הסיבה לכך היא שבכלים האלה יש הצטברות של מים עומדים ולעיתים גם הפרשות מהפה שלא נשטפו טוב. בנוסף, כשאתם מורידים את המים בשירותים, רסיסי מים המכילים חלקיקי שתן וצואה עפים לכל עבר ברדיוס של שני מטר בערך. לכן, מומלץ להוריד מים כשמכסה האסלה סגור, וכמובן - להשקיע בניקיון של הכלים האלה.

עוד בוואלה!

הסכנה שאורבת לילדים שלכם בתקופה הזו של השנה

לכתבה המלאה

הטלפון הנייד שלכם

אישה יושבת בשירותים עם סמארטפון. ShutterStock
לא רעיון טוב. אישה מחזיקה נייד בשירותים/ShutterStock

הסמארטפון שלכם אולי לא מכיל חמץ, אבל הוא מכיל המון בעיות אחרות. מחקרים מצאו שאחד מכל שישה מכשירי טלפון מכיל חיידקים צואתיים, כשהסיבה העיקרית היא שרבים פשוט לוקחים אותו איתם לשירותים.
כאמור, כשאתם מורידים את המים בשירותים, חיידקים עפים לכל עבר ברדיוס של שני מטר בערך. טווח הרסס גדל ככל שמורידים את המים יותר פעמים, כך שבשירותים ציבוריים המים המטונפים נמצאים בכל מקום. זה אומר שכל דבר שהיד שלכם נוגעת בו בשירותים, בין אם זה מתקן נייר הטואלט, ידית הדלת או ידית ההדחה, מעביר אליה חלקיקים קטנים של צואה. ואז כשאתם מעבירים את האצבעות על מסך הסמארטפון, כל החיידקים האלה עוברים גם אליו.

החדשות הרעות שמגיעות יחד עם רמות גבוהות של חיידקים בסלולר הן בעיות עור. חיידקים מיקרוסקופיים יכולים לעבור ממסך הטלפון אל תוך העור בסיוע האדיב של החום שנפלט מהטלפון. כל החגיגה הבקטריאלית הזאת יכולה לסתום נקבוביות ולעיתים קרובות לגרום לזיהום דלקתי ואקנה.

כסא הבטיחות של הילד

מושבי בטיחות של ילדים ברכב. ShutterStock
נקו אותו כבר. כסא בטיחות/ShutterStock

זה אולי לא בבית, אבל זה בהחלט דורש ניקוי יסודי. מחקר משנת 2019 חשף כמות מדאיגה של בקטריות מזיקות במושבי הבטיחות לילד במכונית. חברת השכרת הרכב Leasing Options בדקה את הימצאותם של בקטריות שונות בכלי רכב שלא נוקו שבועיים.

החברה דגמה חלקים שונים מפנים הרכב ושלחה את הדגימות למעבדה שביצעה אנליזה כדי לגלות אילו חיידקים מתחבאים שם. ההגה, בלם היד, ידית ההילוכים ומכשירי הרדיו שברכבים הראו כמות שגדולה פי 10 עד 20 מהכמות המינימלית. מנגד, כיסא הילדים הראה כמות של פי 3,000 - נתון מדאיג במיוחד. הבקטריה המרכזית שנחשפה היא פיישיאל סטרפטקוקי, שמוכרת כחלקיקי צואה. החיידק הזה עשוי לגרום לדלקות שונות כמו דלקת אוזניים, ריאות ודלקת קרום המוח.

קרש חיתוך

קרש חיתוך ישן ושרוט. ShutterStock
במצב כזה - לפח. קרש חיתוך בלוי/ShutterStock

בין אם אתם מהאנשים שמחליפים את כל הכלים במטבח לפני פסח ובין אם לאו, כדאי שתקדישו כמה דקות לנקות את קרש החיתוך שלכם אחרי הכנת ארוחת החג. לא מעט מחקרים כבר הוכיחו שבקרש חיתוך יש לא מעט חיידקים, בעיקר אם אתם משתמשים בו לחתוך בשר או עוף. אחד הממצאים האחרונים חשף שעל קרש החיתוך גדלים ב-200 אחוזים יותר חיידקים צואתיים מאשר - שוב - מושב האסלה הממוצע. לכן, חשוב לנקות את קרש החיתוך עם חומר מחטא, ולא רק עם סבון.

דרך אגב, אם קרש החיתוך שלכם סדוק ושרוט כדאי מאוד להחליף אותו באחד חדש. חיידקים מאוד אוהבים לחיות בתוך הסדקים הללו, ושימו לב שזה יכול לקרות לא רק לקרש החיתוך שלכם, אלא גם לכפות עץ ומערוכים.

מגבות מטבח

מגבות במכונת כביסה. ShutterStock
תרתיחו. מכונת כביסה עם מגבות/ShutterStock

והחיידקים מהסעיף הקודם לא נשארים רק בקרש החיתוך, הם גם במגבות שלכם. חוקרים מאוניברסיטת קנזס ביקשו מ-123 אנשים להכין מנות מבשר נא ומעוף, שהוחדרו אליהם חיידקים לא מזיקים שנועדו כדי לעקוב אחר רמות הזיהום הקשורות בבשר במהלך הכנת ארוחה. במקביל התבקשו הנסיינים להכין סלט פירות. בתצפית הראשונה ראו החוקרים כי אנשים נוגעים במגבות המטבח לא רק כשהם צריכים לייבש את ידיהם, אלא במהלך כל ההכנות של המזון. גם אם רחצו ידיים היטב, מרבית האנשים ניגבו שוב את הידיים במגבת במלוכלכת וכך הדביקו שוב את ידיהם בחיידקים, וחוזר חלילה.

שולחן העבודה שלכם

מקלדת מלוכלכת. ShutterStock
ניקוי מקלדת/ShutterStock

בדרך כלל אנחנו קוראות כאן לנקות את שולחן העבודה במשרד שלכם, אבל אחרי שנת הקורונה הזו הגיע הזמן להשקיע גם בעמדת העבודה הביתית. על שולחן העבודה שלכם יש לא מעט חיידקים, בעיקר אם אתם גם אוכלים תוך כדי עבודה. החיידקים האלה נוטים להתיקע בעיקר במקלדת שלכם (3,295 חיידקים על כל אינץ' רבוע, לפי חלק מהמחקרים), וכן על העכבר. חשוב לנקות את אזור העבודה עם חומר אנטי-בקטריאלי, ולנסות להסיר את כל שאריות האוכל והאבק מהמקלדת והעכבר.

האוזניות שלכם

אשה צופה בטלוויזיה עם אוזניות. ShutterStock
שער, זיעה ושעוות אוזניים. אישה עם אוזניות/ShutterStock

אחרי שנה של פגישות זום ועבודה מהבית, כולנו התרגלנו לעבוד עם אוזניות. ועכשיו הגיע הזמן להתרגל לנקות אותן. בשל סיבים מהשיער, זיעה ושעוות אוזניים, אוזניות עלולות להיות יופי של זרז למחלות - בעיקר אם חולקים אותן עם אנשים אחרים. למעשה, במשך שעה אחת כמות הבקטריות והחיידקים שבאוזניות עלולה לעלות פי 700. לכן, רצוי לנגב אותן עם מעט אלכוהול פעם בשבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully