וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדבר שאתם חייבים לעשות בשירותים כדי לא להידבק בקורונה

19.6.2020 / 0:02

חוקרים ממליצים להוריד את מכסה האסלה לפני שמורידים את המים בשירותים כדי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה - שעלול להופיע בצואה ולהגיע עד לגובה של שני מטרים באוויר בהורדת המים

BeePee/ניקול - גיתם BBDO

רובנו כלל לא מודעים לכך שבכל פעם שאנחנו מורידים את המים בשירותים, אנחנו מעיפים לאוויר חלקיקים של נוזל וגז שעלולים להכיל בתוכם נגיפים קטלניים. מחקר חדש מצא שאלה לא רק נגיפים צואתיים שעלינו להיזהר מהם - אלא גם נגיף הקורונה שעלול להופיע בצואה האנושית ובקלות למצוא עצמו על האדם הבא שישתמש בשירותים.

הורדת המים עשויה להפיץ את הנגיף באמצעות "ענני חלקיקים" שעפים לאוויר בכל שטיפה, שורדים לאורך זמן ומגיעים - לא תאמינו - לגובה של עד מטר וחצי מעל האסלה. כן, למקרה שפספסתם, בכל פעם שאתם מורידים מים בלי להוריד את מכסה האסלה, אתם נושמים חלקיקי צואה קטנטנים. יור וולקם.

לכן, ישנם חוקרים שמפצירים באנשים להוריד את מכסה האסלה לפני שהם מורידים את המים כדי להימנע מהפצת נגיף הקוביד-19.

הורדת מכסה האסלה. ShutterStock
פשוט תורידו את המכסה/ShutterStock

מחקרים אחרונים הוכיחו כי הנגיף, שגרם עד כה למותם של יותר מ-435 אלף בני אדם ברחבי העולם, שורד במערכת העיכול ויכול להופיע בצואה שלנו. אחד מעורכי המחקר, ג'י-שיאנג וואנג, מאוניברסיטת יאנגז'ו בסין אמר: "ניתן לחזות כי מהירות ההפצה תהיה גבוהה עוד יותר כאשר משתמשים בשירותים לעתים קרובות, למשל במקרה של שירותים משפחתיים בשעות עמוסות או שירותים ציבוריים שמשמשים קהל רחב".

מעט מחקרים התמקדו בהורדת המים כדרך להפצת נגיף הקורונה והציבור הרחב ברובו אינו מודע לסיכונים. על פי הנתונים שפורסמו בכתב העת Physics of Fluids, החוקרים ביצעו הדמיה של מה שמתרחש כשמורידים את המים בשירותים עם מודל טכנולוגי "מדויק" המבוסס על נוסחאות דינמיות מורכבות המכונות משוואות נאוויה-סטוקס (משוואות המתארות תנועה של נוזל או גז). נבדקו שני סוגים של שירותים - האחד עם שסתום מילוי יחיד והשני עם שניים, מה שיוצר "זרימה מסתובבת" חזקה יותר של מים. לאחר מכן הם יישמו את מה שמכונה "מודל הפאזה הדיסקרטית" (תזרמו) כדי לדמות את תנועתם של טיפות זעירות, שעלולות להיפלט מתוך האסלה לאוויר. מודל הפאזה הדיסקרטית נשמע לכם מוכר נכון? (לא באמת). זה בגלל שזה אותו מודל ששימש לא פעם להמחשת שחרור טיפות זיהומיות משיעול אנושי.

עוד פרטים:

הצוות מצא שמים שיורדים בשירותים יוצרים מערבולת אווירית העלולה לשאת טיפות נגועות שקטנות עד כדי כך שהן יכולות לרחף באוויר במשך למעלה מדקה, ניתנות לשאיפה בקלות או מתיישבות בקלות על משטחים אחרים. שירותים עם שני שסתומי מילוי נמצאו ככאלה שמפיצים ענן אפילו גדול יותר של חלקיקים קטלניים והאדם הממוצע אמור להוריד מים כחמש פעמים ביום. עכשיו תעשו את החישוב בעצמכם ותבינו כמה מזוהם תא שירותים עשוי להיות.

וואנג אמר: "ההדמיות מראות שכמעט 60 אחוזים מהחלקיקים שנפלטים נישאים הרבה מעבר לגובה של מושב האסלה. הפתרון לבעיה הקטלנית הזו הוא פשוט להוריד את המכסה לפני שמורידים את המים, מכיוון שפעולה זו אמורה להפחית את התפשטות הענן". החוקרים מקווים כי הממצאים עשויים לעודד עיצוב חדשני של אסלות, כאלה שבאות עם מכסה שנסגר אוטומטית לפני שהמים יורדים. עד אז נסו לזכור לעשות זאת בעצמכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully