וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקדימים תרופה למכה: 3 סוגי הסרטן שלגמרי אפשר למנוע

עודכן לאחרונה: 2.2.2023 / 9:59

סרטן הוא גורם התמותה הראשון בישראל, ובעוד שזה מפחיד מאוד - לא הכל שחור, ויש סוגי סרטן אותם תוכלו למנוע במספר צעדים פשוטים ומהירים. לרגל יום הסרטן הבינלאומי שחל בסוף השבוע הקרוב, ריכזנו את כל מה שאתם חייבים לדעת

קמפיין על חשיבות הגילוי המוקדם של סרטן המעי הגס/צו מניעה

מחלת הסרטן היא גורם התמותה השכיח ביותר בישראל. מדי שנה, אלפי ישראלים מתים בגלל המחלה, ואלפים נוספים סובלים ממנה. כיום מוכרים בעולם המדע והרפואה למעלה מ-200 סוגי גידולים סרטניים, הנבדלים באיברים בהם הם מתפתחים, בסוג התאים המאפיין אותם, בקצב ההתפתחות שלהם, בתופעות הגופניות שהם גורמים ועוד.

בניגוד למרבית סוגי הסרטן, בהם רק אבחון מוקדם וטיפול נכון משפרים במידה משמעותית את סיכויי ההישרדות של החולים, ישנם סוגי סרטן אותם אפשר ממש למנוע - בין באמצעות בדיקות ובין באמצעות טיפולים תרופתיים. הנה 3 סוגי סרטן שחשוב להכיר - כדי למנוע.

סרטן צוואר הרחם

סרטן צוואר הרחם היא מחלת הסרטן הרביעית בשכיחותה בקרב נשים בעולם, והשנייה בשכיחותה בקרב נשים במדינות מתפתחות. בישראל, השכיחות נמוכה בהשוואה למדינות רבות אחרות, ועומדת על חמישה מקרים ל-100 אלף נשים. על אף הנתונים הנמוכים יחסית, אחד מגורמי הסיכון העיקריים לסוג סרטן זה הוא נגיף הפפילומה, שמועבר בדרכים מגוונות. קיום יחסי מין לא מוגנים (ללא קונדום), קיום יחסים מגיל צעיר וקיום יחסים עם בני זוג רבים - מעלים את הסיכון לחשיפה ולהידבקות.

הבשורות הטובות הן שגידולי צוואר הרחם מתפתחים על פי רוב משינויים טרום ממאירים שמאפשרים גילוי מוקדם וטיפול בהם כדי למנוע התפתחות סרטן. בניגוד למרבית מחלות הסרטן, שמנגנון ההתפתחות שלהן מורכב, לא מובן עד תום ומשלב גורמים תורשתיים, מבניים, סביבתיים ועוד - הגורם העיקרי לסרטן צוואר הרחם ידוע: זהו גידול שנגרם על ידי נגיף. זיהוי הקשר בין זיהום בנגיף הפפילומה האנושי והתפתחות גידולי צוואר הרחם הוביל לפיתוח חיסונים נגד הנגיף, המסייעים בהפחתת הסיכון להתפתחות גידולים טרום ממאירים וממאירים.

עוד בוואלה!

הנגיף שתוקף כ-90 אחוזים מהאנשים והם בכלל לא יודעים

לכתבה המלאה
חיסון פפילומה. ShutterStock
אמצעי המניעה העיקרי נגד סרטן צוואר הרחם. חיסון פפילומה/ShutterStock

אמצעי המניעה העיקרי כיום נגד סרטן צוואר הרחם הוא החיסון נגד נגיפי הפפילומה הגורמים את המחלה. על אף שאינו משמש תחליף לבדיקות לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם, משום שהוא פועל רק נגד חלק מזני הנגיף הגורמים לסרטן, הוא משמש כאמצעי הגנה טוב מפני סוג סרטן זה. חשוב לזכור, כי אמנם החיסון מגן מפני מחלה, אך יש להתמיד בשגרת בדיקות הסקר של צוואר הרחם, גם לאחר קבלת החיסון.

סרטן העור מלנומה

סוג נוסף של סרטן אותו ניתן למנוע הוא מלנומה - סרטן העור. גידול סרטני זה מתחיל בדרך כלל בעור או בשומה, והוא עלול להופיע בעור בכל הגוף, כאשר בנשים האיזור בשכיח ביותר הוא עור השוקיים ואילו אצל גברים עור הגב הוא האיזור בו מתגלים לרוב גידולים סרטניים.

גורם הסיכון העיקרי למלנומה ממאירה הוא חשיפה לא מבוקרת לקרינה על-סגולה של השמש או חשיפה לקרינת UV מלאכותית באמצעות שימוש במיטות שיזוף או במנורות פולטות קרינה על-סגולה. לכן, אחת הדרכים למנוע סוג סרטן זה היא הקפד על מריחת קרם הגנה, הימנעות משיזוף וחשיפה לשמש, ושימוש בעזרים כגון משקפי שמש, כובע וביגוד ארוך. תשומת לב יתרה לנקודות חשודות על העור וביקור תקופתי אצל רופא עור עשויים למנוע התפתחות של סרטן זה.

סרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס היא מחלת הסרטן השנייה בשכיחותה בישראל. היא מופיעה בשיעור דומה אצל גברים ונשים, ובישראל אובחנו בשנה האחרונה כ-3,200 חולים חדשים בסרטן המעי הגס והחלחולת, בכל הגילאים. סוג זה שכיח במיוחד מעל גיל 50, והסיכון לחלות בו עולה עם הגיל. כאשר המחלה מתגלה בשלב מוקדם, סיכויי ההחלמה מגיעים לכ- 90 אחוזים. לכן, קיימת חשיבות רבה לגילוי מוקדם שמעלה את סיכויי ההחלמה ממחלת סרטן המעי הגס.

עוד על סרטן המעי הגס:
המאכל הזה מגביר את הסיכון לסרטן המעי הגס
דם בצואה? כל הבדיקות שאתם צריכים להכיר

"בניגוד לסרטן צוואר הרחם ומלנומה, בהם ניתן לעקוב אחר גידולים שמתפתחים ולהבין האם מדובר בגידול סרטני או לא, בסרטן המעי הגס אין דרך לדעת אלא באמצעות בדיקת סקר", מסביר ד"ר שלמה לבקוביץ, יו"ר עמותת "צו מניעה" הפועלת להגברת המודעות, מניעה והתמודדות עם סרטן המעי הגס. "לשליש מהאוכלוסייה מעל גיל 50 יש פוליפים במעיים, שעשויים להתפתח לגידול סרטני. הצעד הראשון במניעה של סרטן המעי הגס הוא בדיקת קולונוסקופיה וזו גם ההמלצה שלי - אם הגעתם לגיל 50, בקשו מרופא המשפחה שלכם הפניה לבדיקת קולונוסקופיה. זוהי בדיקה הנעשית תחת טשטוש, בה רופא מזהה פוליפים שעשויים להתפתח לגידול ומוציא אותם בו במקום - כך נמנעים מהתפתחות המחלה ושומרים על איכות החיים", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully