וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרטן הזה ניתן למניעה - ואין סיבה שימותו ממנו במאה ה-21

פרופ׳ טלי לוי

עודכן לאחרונה: 13.1.2023 / 7:37

פרופ' טלי לוי, מנהלת היחידה לגיניקולוגיה אונקולוגית בבית החולים וולפסון, מסבירה את כל מה שצריך לדעת על סרטן צוואר הרחם - ואיך אפשר להוריד את הסיכון כבר בגיל צעיר

קמפיין של האגודה למלחמה בסרטן לעידוד התחסנות נגד נגיף הפפילומה האנושי/האגודה למלחמה בסרטן

יום מרפאה עמוס כרגיל, מחוץ למרפאה התורים מצטברים, שיחות בין הנשים, לחץ בגלל עיכובים. למרפאה נכנסת עינת (שם בדוי), בת 38 אם ל-3 ילדים הקטן ביניהם בן 3 שנים. עינת הגיעה בגלל דימומים וגינליים לא סדירים במשך כ-4 חודשים ודימום בקיום יחסי מין. לאחרונה הדימום התגבר ונוספו כאבים בבטן התחתונה.

עינת נראית מפוחדת, מעט חיוורת. אני מנסה להרגיע אותה ומבררת אם הייתה בבדיקות גינקולוגיות לאחרונה. מסתבר שלא נבדקה מאז הלידה. האם עשית בדיקת פאפ מצוואר הרחם בעבר, אני שואלת. לא, עונה עינת, לא נראה לי. אנחנו עושות את הבדיקה הגינקולוגית. איך שהכנסתי את הספקולום, אותו מכשיר פלסטיק בו אנו משתמשים לראות את הנרתיק וצוואר הרחם, לבי נפל. בצוואר הרחם ראיתי גוש בגודל כ-5 ס"מ בולט, מדמם ונראה ממש לא יפה. ברור לי לחלוטין שלעינת יש גידול סרטני בצוואר הרחם.

סרטן צוואר הרחם. ShutterStock
מחלה שניתן למנוע. אישה במרפאה/ShutterStock

המחשבות כעת מתערבלות בראשי: כיצד אבשר לאישה הצעירה הזו עם ילדים קטנים שזה מה שגורם לדימום. עצב רב תקף אותי: האם ניתן היה לאתר את התחלת התהליך בשלב מוקדם יותר על ידי בדיקה תקופתית? האם ניתן היה למנוע את המצב אליו הגיעה עינת באמצעות חיסון כנגד וירוס הפפילומה?

אני מסבירה לעינת את מה שאני רואה, מסבירה לה שצריך לעשות ביופסיה מצוואר הרחם ולבצע בדיקות נוספות להערכת מצב הגידול. לעינת אכן סרטן צוואר רחם, כבר גרורתי לבלוטות לימפה ובאגן. היא נזקקת לטיפול בקרינה ובכימותרפיה, וכעת רק הזמן יראה אם היא תבריא ממחלתה ותזכה לגדל את ילדיה.

עוד בוואלה!

כל 2 דקות מתה אישה בעולם מהסרטן הזה. מה עושים עם זה?

לכתבה המלאה

סרטן צוואר הרחם הינו ממאירות הנגרמת בעקבות הדבקות בנגיף הפפילומה האנושי (HPV). נגיף זה נחשב כמזהם השכיח ביותר המועבר במגע מיני בעולם, והמחולל העיקרי של שינויים טרום סרטניים, סרטן צוואר רחם ושל יבלות וירליות חרוטיות (קונדילומות) באיברי המין. ההדבקה העיקרית היא בקיום יחסי מין למיניהם.

ל-HPV מעל 150 זנים מוכרים. כ-20 מהם קשורים להתפתחות שינויים טרום-ממאירים ולסרטן צוואר הרחם, וכן לממאירות באזור הפה והלוע, כאשר הדבקה היא דרך יחסי מין אוראליים. קיימים שני זני HPV עיקריים, 16 ו-18 שיחד אחראים לכ-70 אחוזים ממספר החולות בסרטן צוואר הרחם. זנים 6 ו-11 גורמים לכ-90 אחוז מהיבלות (קונדילומות) באברי המין, וכן לנגעים טרום ממאירים בדרגה נמוכה.

חיסון פפילומה. ShutterStock
נגיף הגורם למחלה שאפשר להתחסן נגדו. חיסון פפילומה/ShutterStock

רוב הנשים והגברים נדבקים ב-HPV בשנים הראשונות לקיום יחסי מין. חשוב לדעת כי שיעורי ההדבקה הגבוהים בנשים ובגברים זהים. לזיהום ב-HPV אין תסמינים ומערכת ההגנה הטבעית של הגוף מתגברת עליו באופן טבעי, בדרך כלל תוך שנה-שנתיים. היות והנגיף שכיח מאוד באוכלוסייה, הסיכוי המצטבר של אישה להדבק בנגיף במשך החיים הינו כ-80 אחוזים.

בחלק קטן מאד מהנשים שנדבקו, הנגיף אינו נעלם מהגוף ונותר באופן קבוע בתאי צוואר הרחם. זיהום מתמיד עם HPV קורה במיוחד אם נדבקים בזני HPV שיכולים לגרום להתפתחות שינויים טרום סרטניים וסרטן צוואר רחם ולא בזנים שגורמים ליבלות. גורמי סיכון נוספים להתפתחות ממאירות בצוואר הרחם בנוכחות זיהום מתמיד בוירוס הם עישון ונטילת גלולות למניעת הריון.

כ-90 אחוז מכלל הזיהומים הינם סמויים. גם כשכבר התפתחו שינויים טרום סרטניים, לרוב, לא יהיו לכך תסמינים בכלל. לכן יש חשיבות רבה לביצוע בדיקות סריקה לסרטן צוואר רחם הכוללות בדיקה לאבחון.

אל תוותרו על בדיקת פאפ - ועל חיסון

בדיקת הפאפ ובדיקת ה-HPV, מאפשרות גילוי מוקדם לשינויים טרום ממאירים ועל ידי כך מפחיתים משמעותית את התפתחות סרטן צוואר הרחם ואת התמותה ממנו. ההמלצות העולמיות הן להתחיל לבצע בדיקות אלו החל מגיל 25 שנה, אחת ל- 3 שנים. הפסקת בדיקות הסקר לסרטן צוואר הרחם מומלצת בגיל 65-70, במידה ושלוש בדיקות עוקבות קודמות היו תקינות.

סרטן צוואר הרחם הינו סרטן הניתן לגילוי מוקדם ולמניעה, ועל כן החשיבות הגדולה בהעלאת המודעות לבדיקות הסריקה ולאפשרויות הטיפוליות בשלבים הטרום ממאירים. נגד נגיף ה-HPV קיים חיסון שיעיל נגד 9 מסוגי הפפילומה: 6 ו-11 שגורמים לכ-90 אחוזים מהיבלות הויראליות בדרכי המין, 16 ו- 18 שגורמים לכ-70 אחוזים ממקרי סרטן צוואר הרחם, וכנגד עוד 5 זנים אלימים נוספים.‏

עוד על סרטן צוואר הרחם:
אפשר לעצור את הווירוס שגורם לסרטן הזה. אז למה נשים עדיין חולות בו?
"אין דרך אחרת לומר לך את זה - יש לך סרטן"

באופן אידיאלי, רצוי שנערות יקבלו חיסון לפני מגע מיני ראשון, מאחר שלרוב נדבקים בנגיף HPV ב-3 השנים הראשונות לקיום יחסי מין. מחקרים עולמיים מראים כי בקרב נערות ונשים צעירות שחוסנו יש הפחתה משמעותית בהתפתחות שינויים טרום סרטניים ואפילו סרטניים בצוואר הרחם. החיסון כנגד וירוס הפפילומה ניתן בבתי הספר בכיתה ח' לבנות ולבנים ומאושר לנשים ולגברים עד גיל 45 שנה.
ארגוני הבריאות מדגישים כי חשוב שנשים שחוסנו ימשיכו עדיין לעבור בדיקות סקר לגילוי מוקדם של שינויים טרום סרטניים בצוואר הרחם על מנת למנוע התפתחות סרטן צוואר רחם.

סרטן צוואר הרחם הוא סרטן הניתן למניעה. חסנו את ילדכם ולכו להיבדק באופן קבוע. אין סיבה שבמאה ה-21 שבה אנו חיים, נשים עדיין יהיו מאובחנות עם סרטן צוואר רחם בשלב מתקדם או ימותו ממחלתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully