וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1,400 אנשים מתים כאן כל שנה מהסרטן הזה. איך מונעים אותו?

21.12.2018 / 7:30

סרטן המעי הגס הוא הסרטן השני בשכיחותו בישראל, למרות שהוא אחד מסוגי הסרטן היחידים שאפשר למנוע באמצעות בדיקה שגרתית. מהם סימני האזהרה למחלה, מאיזה גיל צריך לעבור את הבדיקה ולמה כל כך הרבה אנשים נמנעים ממנה?

קמפיין על חשיבות הגילוי המוקדם של סרטן המעי הגס/צו מניעה

בווידאו: הסרטון שיגרום לכם ללכת להיבדק

סרטן המעי הגס הוא הסרטן השני בשכיחותו אצל נשים וגברים בישראל, ולצערנו הוא אחד מהקטלניים שבהם. מדי שנה מתים מסרטן המעי הגס 1,400 בני אדם בישראל, ו-3,000 איש מאובחנים כחולים בו. תסמיני המחלה הראשונים הם בדרך כלל אובדן תאבון, דם בצואה וכאבי בטן קשים.

אף שסרטן המעי הגס מאוד נפוץ, הוא גם אחד מסוגי הסרטן היחידים שאפשר למנוע באמצעות בדיקה שגרתית פעם בחמש שנים. עם ההגעה לגיל 50 מומלץ לעבור קולונוסקופיה כבדיקה מניעתית, וכדאי להקפיד לבצע את הבדיקה כל כמה שנים על מנת לוודא שאין פוליפים שעלולים להתפתח לגידול סרטני במעי.

עוד בנושא:
גילוי מוקדם: מה הסימנים המקדימים לסרטן המעי הגס?
חוקרים נתנו לאפריקאים לאכול ג'אנק במשך שבועיים. וזה מה שקרה להם
צריכת בשר אדום מעלה את הסיכון לסרטן המעי הגס בנשים

קולונוסקופיה אמנם עשויה להציל חיים, אבל אנשים רבים נמנעים מלבצע את הבדיקה בגלל חשש מאי נעימות ובגלל מבוכה מהנושא. לכן גם כאשר ישנה הפנייה מן הרופא רבים מתעכבים עם הביצוע, ובעצם העיכוב מסכנים את חייהם ללא סיבה ממשית. סקרים מצאו ש-90 אחוזים מהנבדקים מודים לאחר הבדיקה שהיא הייתה קלה ממה שציפו בתחילה.

מעי גס. ShutterStock
יש עלייה בשיעור הצעירים החולים בסרטן המעי הגס/ShutterStock

האיגוד האמריקאי לגסטרולוגיה המליץ השנה להוריד את גיל הבדיקות השגרתיות מ-50 ל-45. מדובר בשינוי משמעותי שנעשה לאור העלייה בעולם בשיעור החולים הצעירים מ-50. בישראל עדיין לא שינו את ההמלצות, אך כן ישנה עלייה בשיעור הצעירים החולים בסרטן המעי הגס גם אצלנו, ולכן עם כל חשש יש לפנות לרופא המשפחה ולבקש הפנייה לבדיקת קולונוסקופיה.

מלבד הבדיקות התקופתיות, אפשר להוריד את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס על ידי הימנעות מגורמי סיכון. בשר מעובד ומשומר, בשר אדום על המנגל, השמנת יתר וחוסר בפעילות גופנית הם גורמי סיכון שרצוי להימנע מהם. דווקא יין אדום ושוקולד בכמויות סבירות מסייעים להפחתת הסיכון.

המידע מוגש באדיבות עמותת "צו מניעה" המקדמת את המודעות למניעת סרטן המעי הגס בישראל. בתאריך 28.12 יתקיים "מרוץ התחתונים ה-8" בפארק הירקון על מנת להגביר את המודעות לחשיבות הבדיקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully