וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאכל הזה מגביר את הסיכון לסרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס הוא הסרטן השני בשכיחותו אצל נשים וגברים בישראל, ולמרבה הצער הוא גם אחד מהקטלניים שבהם. רשויות הבריאות בצרפת מפרסמות כעת כי נמצא קשר ישיר בין צריכת בשר מעובד ונקניקים ובין סוג הסרטן הנפוץ

טוסט נקניק. ShutterStock
ותרו על הנקניק. טוסט גבינה צהובה ונקניק/ShutterStock

רשויות הבריאות של צרפת מצאו קשר בין תוספים שנמצאים בבשר מעובד לסרטן המעי הגס. הסוכנות הצרפתית למזון, סביבה ובריאות ובטיחות תעסוקתית (Anses) אישרה כי חנקות וניטריטים בבשר חזיר ומוצרי בשר מעובדים אחרים כמו נקניקים מגבירים את הסיכון לסרטן המעי הגס, שרק בישראל מתים ממנו כ-1,500 בני אדם מדי שנה.

ניטריטים וחנקות משמשים במוצרי בשר מעובדים כדי לשמר אותם ולהעניק להם את הגוון הוורוד שלהם. רשויות הבריאות הצרפתיות אמרו כי בדקו נתונים זמינים לציבור ומצאו קשר "בין חשיפה לחנקות ו/או ניטריטים לבין הסיכון לסרטן המעי הגס". הם הוסיפו כי "ככל שהחשיפה גבוהה יותר, כך גדל הסיכון לסרטן המעי הגס".

הגוף לבטיחות מזון אמר כי למעלה ממחצית מהחשיפה שלנו לניטרטים קשורה לבשר מעובד בשל תוספי הניטריט המשמשים להכנתו והמליץ "להפחית את הצריכה של מגוון החנקות והניטריטים על ידי הגבלת חשיפה מכוונת באמצעות צריכת מזון".

כאב בטן. ShutterStock
"קיים גם חשד לסיכון לסוגים אחרים של סרטן". אישה מחזיקה בבטנה/ShutterStock

ידוע כי ניטריטים וחנקות הנבלעים דרך מזון ומים יוצרים תרכובות בשם ניטרוזו (Nitroso), חלקן מסרטנות וגנוטוקסיות (משבשות את המידע הגנטי שבגרעין התא ועלולות לגרום ליצירת מוטציות גנטיות ולסרטן) לבני אדם.

ANSES ניתחה את מחקרי הסרטן המדעיים שפורסמו של הרשות האירופית לבטיחות מזון והסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן. הממצאים מאשרים כי קיים קשר בין הסיכון לסרטן המעי הגס וחשיפה לניטריטים ו/או חנקות, בין אם הם נבלעים באמצעות צריכת בשר מעובד או מי שתייה. ככל שהחשיפה לתרכובות אלו גבוהה יותר, כך גדל הסיכון לסרטן המעי הגס באוכלוסייה.

עוד נכתב בדוח כי "קיים גם חשד לסיכון לסוגים אחרים של סרטן, אך בהתבסס על הנתונים הקיימים כיום, לא ניתן להסיק מסקנה לגבי קשר סיבתי. הסוכנות ממליצה להמשיך במחקר בתחום זה כדי לאשר או להפריך קשר כזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully