וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה פעמים ביום צריך למרוח קרם הגנה כדי למנוע סרטן?

איריס קול

עודכן לאחרונה: 17.6.2022 / 1:51

אתם בוודאי מורחים קרם הגנה כשאתם הולכים לים, אבל מה לגבי 20 הדקות שאתם צועדים בשמש למשרד? השעות שאתם מבלים באוטו? לרגל שבוע המודעות לסרטן העור, מומחית מסבירה מה אנחנו צריכים לעשות כדי להגן על עצמנו. האזינו

המודעות לנזקי השמש ולשמירה על העור עלתה מאוד בשנים האחרונות, ובכל זאת - סרטן העור ממש לא נעלם מחיינו. ד"ר מור מיודובניק, מנהלת מרכז מלנומה וגידולי עור בבית החולים איכילוב, התארחה בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר מה אנחנו צריכים לעשות כדי להגן על עצמנו מגידולי עור.

"האזהרה לגבי חשיפה לשמש נובעת מהקשר הישיר של השמש לכל גידולי העור - זו הסיבה מספר אחת לכל הגידולים האלה", אמרה ד"ר מיודובניק, "היות וזה גורם סיכון שאנחנו יכולים לשלוט בו ולהימנע, אנחנו ממליצים לא להיחשף לשמש בשעות החמות ביותר. זה לא אומר שצריך להימנע לחלוטין, יש בשמש גם דברים טובים כמו ויטמין D, אבל בהחלט מומלץ לאנשים, ובעיקר לאנשים בהירים ואנשים עם היסטוריה אישית או משפחתית של גידולי עור, להימנע מחשיפה, ובטח בשעות החמות".

כאשר נחשפים לשמש, כמובן שיש צורך במקדם הגנה. "אנחנו חיים בישראל, גם כשאנחנו יוצאים בבוקר אנחנו כנראה מתישהו במהלך היממה ניחשף לשמש - ניכנס למכונית, ניסע הביתה מהעבודה או בדרך לסידורים, חלק מקרני השמש גם חודרות שמשות של מכונית, ולכן כדאי להיות מוגן תמיד", אמרה ד"ר מיודובניק.

"מה זה אומר? אם אנחנו מצפים ליום סך הכל שגרתי, מספיק למרוח בבוקר מקדם הגנה, עם SPF 30 ומעלה באזור הפנים ובאזור החשוף, כמו ידיים. אם החשיפה עומדת להיות רציפה, כמה שעות - מה שאנחנו לא ממליצים - כדאי לחדש כמה פעמים את המריחה, בטח אחרי חשיפה למים". במקרה של חשיפה ממושכת כמובן שמומלץ להיעזר גם בכובע ובבגדים עם שרוולים.

מתי צריך ללכת לבדיקה אצל רופא עור?

בדיקה ידנית של העור בגב של בחורה. ShutterStock
בודקים את כל הגוף, אבל ממש את כל הגוף. בדיקה אצל רופא עור/ShutterStock

החל מגיל 16, כדאי לעשות בדיקה אצל רופא עור פעם בשנה. בבדיקה הזו הרופא סוקר את כל הגוף ומוודא שאין נקודות חן ופצעים חשודים. "אף שבדיקת העור לא נחשבת עדיין בדיקת סקר, אנחנו ממליצים לכל אדם מעל גיל 16 לבוא ולהיבדק פעם בשנה בדיקת עור כל גופית, בוודאי לחיילים שנמצאים הרבה בשטח", אמרה ד"ר מיודובניק, והבהירה כי רואים גידולי עור ומלנומות גם אצל צעירים. "למעשה, מלנומה זה הגידול השלישי הכי שכיח אצל צעירים - בין 20 ל-39 - שכיחות הרבה יותר גבוהה מאשר השכיחות שלו באוכלוסייה הכללית".

עוד בוואלה!

מתי צריך לגשת לרופא עור - ומה חשוב לשאול אותו?

לכתבה המלאה

מעבר לזה, בכל מקרה שיש נקודת חן ששינתה צורה, או חדשה, או פצע חשוד שלא נרפא - חשוב לפנות לבדיקה. "נגע יוכל להיראות כמו פצע, פצע חדש או מדמם שלא נרפא, ששמתם משחה אנטיביוטית וזה לא עזר", אמרה ד"ר מיודובניק. גם כתם ורוד שנראה דלקתי ולא חולף אחרי כמה שבועות של טיפול צריך להעלות דגל אדום לגידול עורי שאינו מלנומה. גידול עור מסוג מלנומה, נראה בדרך כלל כמו נקודת חן לא יפה. "המטופל יכול להעיד שנקודת החן השתנה - היא גדלה או שהגבולות שלה קצת השתנו, קצת התכהתה", הסבירה.

ד"ר מור מיודובניק מסבירה מה אנחנו צריכים לעשות כדי להגן על עצמנו מסרטן העור/מערכת וואלה

"בדיקת עור אופטימלית היא בדיקה של כל העור - בדיקה בדרך כלל בהפשטה, מסתכלים על כל העור מהקרקפת ועד כפות הרגליים", אמרה ד"ר מיודובניק, והוסיפה כי צריך לבדוק את כל העורף ולכן בהסכמת המטופל מסתכלים גם על אזורים אינטימיים שמעולם לא נחשפו לשמש. "היום גם משתמשים בכלי עזר בשם דרמוסקופ שמאפשר לראות באמצעות אור מקוטב מבנים בהגדלה, וגם רזולוציה חדה. רופא עור מומחה יכול לזהות כך נגעים שחשודים לממאירות", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully