וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי צריך לגשת לרופא עור - ומה חשוב לשאול אותו?

עודכן לאחרונה: 28.4.2022 / 8:39

דווקא הסרטן השכיח ביותר מאחר בכל הקשור למודעות לבדיקות סקר לגילוי מוקדם. ד''ר מור מיודובניק, מומחית לרפואת עור ולאונקולוגיה רפואית, מסבירה מדוע חשוב לראות רופא עור אחת לשנה לפחות

בשנים האחרונות המודעות לחשיבותן של בדיקות סקר לאבחון מוקדם של מחלות סרטן עלתה באופן משמעותי. בסרטן השד, לדוגמא, המודעות כה גבוהה שהרבה מקרים מדי שנה מתגלים בממוגרפיה כאשר המחלה בשלב מוקדם מאוד ואפשרויות הטיפול הן רבות. לעומת זאת, דווקא הסרטן השכיח ביותר, סרטן העור על סוגיו השונים, מאחר מעט בכל הקשור למודעות. שאלנו את ד''ר מור מיודובניק, מומחית לרפואת עור ולאונקולוגיה רפואית, כל כמה זמן צריך להיבדק אצל רופא עור, ומה חשוב לשאול אותו.

''ההמלצה היא שכל אדם יבקר אצל רופא העור לפחות אחת לשנה לשם בדיקה המכונה 'סקירת שומות', הכוללת הערכה של כלל השומות והנגעים בעור'', הסבירה ד''ר מיודובניק, ''לצערנו אין קווים מנחים וזו לא בדיקת סקר מוכרת כמו ממוגרפיה או קולונוסקופיה, אך חשיבותה אינה נופלת משאר הבדיקות המוכרות יותר לציבור''.

אישה צעירה עם שומות ונקודות חן. ShutterStock
סקר שומות - פעם בשנה. אישה עם נקודת חן על הגב/ShutterStock

נהוג לחשוב כי רק אנשים בעלי עור בהיר נמצאים בסיכון להתפתחות סרטן עור ולכן צריכים להיבדק על ידי רופא העור, אך על פי ד''ר מיודובניק, לא כך הדבר. ''זה נכון שהשמש נותנת את אותותיה בצורה ניכרת יותר על אנשים עם עור בהיר, אך הסיכון לגידולי עור קיים גם בקרב בעלי אנשים בעלי עור כהה יותר, ולכן חשוב שגם הם ייגשו להיבדק. מלנומה בציפורן, לדוגמא, מאפיינת בעלי עור כהה יחסית".

עוד בוואלה!

זו הכתבה הכי אופטימית שאי פעם פרסמנו על סרטן

לכתבה המלאה

איך מתבצעת הבדיקה?

תפקידו העיקרי של רופא העור הוא לבצע בדיקה מלאה ויסודית של העור. ד''ר מיודובניק מבהירה שהבדיקה אמורה לכלול קרקפת, כפות ידיים ורגליים ואת האזורים האינטימיים, שכן מלנומה וגידולי עור נוספים עלולים להתפתח גם במקומות שאינם חשופים לשמש. אם הרופא מבחין בנגע חשוד עליו לבצע ביופסיה לשם אבחנה מדויקת של טיב הנגע.

''במקרים מסוימים, כאשר אבחן רופא העור נגע שהינו טרום-סרטני, הוא עשוי לטפל במקום על-ידי הקפאה בחנקן נוזלי או לרשום טיפול מקומי במשחה. יחד עם זאת, אם טיב הנגע אינו חד-משמעי, מומלץ להסירו", מסבירה ד"ר מיודובניק, "תפקיד נוסף של רופא העור הוא להכיר את פרוטוקול המעקב של מטופלים בסיכון ולהקפיד על ביצועו, למשל בדיקה בתדירות גבוהה יותר לאלו שאובחנו בעבר עם סרטן עור".

חשוב לוודא שרופא העור נעזר בבדיקתו במכשיר הנקרא דרמוסקופ. לדברי ד"ר מיודובניק, ''דרמוסקופ הוא למעשה כלי עזר בלתי נפרד מהבדיקה, המנצל אור מקוטב והגדלה של מבנים פי 10 בממוצע, ומסייע לראות מבנים בנגע ברזולוציה טובה יותר ולהבחין בין נגע שפיר לממאיר". בנוסף, ישנה אפשרות של מעקב מצולם "המעקב המצולם מאפשר בדיקה מדויקת ויעילה יותר עבור אותם אנשים המאופיינים בריבוי שומות או נגעים פיגמנטריים בעור. צילום הנגעים מאפשר השוואה אובייקטיבית בין נקודות הזמן וזיהוי שינויים במרחב ובזמן".

בדיקה ידנית של העור בגב של בחורה. ShutterStock
הבדיקה אמורה לכלול קרקפת, כפות ידיים ורגליים ואת האזורים האינטימיים. בדיקת רופא עור/ShutterStock

האם ניתן לזהות נגעים חשודים בעור באופן עצמאי שאינו תלוי בבדיקת רופא העור? ''בהחלט, קיימים כללי אצבע שכדאי להכיר", אמרה ד"ר מיודובניק ופירטה: "א-סימטריה, גבולות בלתי סדירים, מגוון צבעים בנגע, גודל מעל 6 מ"מ, ושינוי לאורך הזמן - גדילה/דימום/שינוי צבע; בנוסף, סימן ה'ברווזון מכוער' - נגע החריג בנוף הנגעים הקבוע של המטופל. כל אלה הם דגלים אדומים, שמתריעים על הצורך בבדיקת רופא עור מומחה".

ואם הנגע בעור כבר גרם לסרטן?

"קרינת UV גורמת למגוון נזקים ב-DNA התאי, מה שמוביל לשרשרת אירועים שבסופם התא הופך לסרטני. אחת הטעויות ב-DNA מתרחשת מוקדם בתהליך ומובילה לפגיעה בחלבון שנקרא BRAF. הפגיעה הזו מזוהה בערך ב-50 אחוזים מהמלנומות", הסבירה ד"ר מיודובניק. היום קיים טיפול יעיל, מוכוון מטרה, שמעכב את פעילות החלבון הפגום, והטיפול משמש במלנומה מתקדמת. "לפיכך נהוג לבדוק את הימצאות הגן הפגום, המוביל להיווצרות החלבון הפגום, בכל מקרה המאובחן עם מלנומה מתקדמת, וזאת על מנת לאתר את החולים שייהנו מטיפול זה", הסבירה.

גם במקרים בהן המלנומה מתקדמת ניתן להציע טיפול יעיל. "שני הטיפולים העיקריים הם אימונותרפיה וטיפול ממוקד מטרה. הטיפול הממוקד, מעכב ה-BRAF, פועל ישירות על התא הסרטני. לעומת זאת, האימונותרפיה, משתמשת במערכת החיסון של המטופל כצד ג' על מנת שתזהה ביעילות את התאים הסרטניים ותוביל לתקיפתם", מסבירה ד"ר מיודובניק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully