וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הסיכוי לחלות בסרטן - ומה הסיכוי להחלים ממנו?

איריס קול

עודכן לאחרונה: 3.2.2023 / 5:28

פרופ' עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי באיכילוב, מטפל שנים רבות בחולי סרטן - ולמרות זאת הוא מאוד אופטימי. לדבריו, סרטן היא כבר לא המחלה הכי קשה - פחות אנשים חולים בה, ויותר נרפאים. האזינו לשיחה האופטימית איתו באולפן "מרפאת מומחים"

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

אבחון בסרטן היה עד לפני כמה שנים גזר דין מוות, אבל תחום הרופאה הולך ומפתח, ועבור רבים מסוגי הסרטן כבר יש טיפולים יעילים, ואפילו כלים שעוזרים להישמר מהמחלה. לרגל יום הסרטן שמצוין היום (שישי) הזמנו לאולפן "מרפאת מומחים" את פרופ' עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי בבית החולים איכילוב, כדי לשאול מה אנחנו חייבים לדעת על מחלת הסרטן היום - ומה צופן לנו העתיד.

"אונקולוגיה נחשב תחום נורא קשוח, הרבה אפילו לא מסוגלים לומר את המילים אונקולוגיה או סרטן, בעיתון תמיד כתוב 'מחלות קשות' או 'מצבים מורכבים'", אמר פרופ' וולף, "אבל בסופו של דבר, סרטן זו עוד אחת מהמחלות, בעיני אפילו לא הקשה ביותר, יש דברים יותר קשים. אני לא בטוח שדמנציה נוראית היא יותר קלה מסרטן". לדבריו, הדבר שהכי חשוב לדעת על סרטן הוא "שבשנים האחרונות יש שינוי גדול בתחום הטיפול בסרטן. אם פעם זה היה גזר דין מוות, אם נסתכל על הסטטיסטיקה של ישראל, הסיכוי לחלות בסרטן הולך ויורד, והסיכוי להחלים הולך ועולה. כך שהחדשות הן טובות".

חשוב לדעת כי האוכלוסייה מזדקנת, וגם זה משפיע על שכיחות הסרטן. "סרטן היא מחלה של הגיל המבוגר, וככל שהאוכלוסייה יותר מתבגרת נראה יותר מקרי סרטן לידנו... דווקא בגלל הארכת תוחלת החיים נראה יותר מקרי סרטן", הסביר ד"ר וולף, אך הדגיש כי למרות זאת, הסטטיסטיקה בישראל "נהדרת".

הרבה מהשיפור הזה בתחלואה בסרטן הוא בזכות הרפואה המונעת. המון ישראלים מודעים יותר ומבצעים באופן קבוע בדיקות לאיתור סרטן כמו ממוגרפיה או קולונוסקופיה, וכך "מגלים את הסרטן יותר מוקדם ומטפלים בו יותר טוב".

עוד בוואלה!

9 סימנים מחשידים שעלולים להעיד שיש לכם סרטן

לכתבה המלאה

הדרך לריפוי לפעמים לא פשוטה, אבל היא שווה את זה

גם לשאלה על המחיר שמשלמים חולי סרטן בזמן טיפולים מורכבים כמו כימותרפיה, הייתה לפרופ' וולף תשובה מעודדת. "קודם כל, אם נאתר מוקדם נצטרך פחות טיפולים", הסביר, "ואם נצטרך טיפולים - גם כאן יש כבר שינויים גדולים ממה שהיה פעם. נכון, יש עדיין כימותרפיה, בפרט בסרטן שד, שם זה מה שגורם לנשירת שיער ויותר תופעות לוואי, אבל בסרטנים אחרים הצלחנו לתת מישלבים הרבה פחות קשוחים, ובחלק מהמקרים אנחנו עוברים מטיפולים כימותרפיים לכל מיני טיפולים ביולוגיים ואימוניים שהרבה יותר קלים למטופלים, אז בפירוש יש לנו הצלחות".

כימותרפיה. ShutterStock
נלחמים במשך כמה חודשים, כדי להגיע אחר כך ל-120. כימותרפיה/ShutterStock

גם במקרים היותר קשים, מדגיש פרופ' וולף, מדובר בדרך כלל במלחמה קשוחה מאוד של כמה חודשים, "אבל עושים את המלחמה הזו כדי להגיע אחר כך ל-120. היתרון של הטיפולים היום הוא שהרוב המכריע של החולים - נוכל לרפא אותם, ו-120 זה תחזית ריאלית, להגיע להחלמה מהסרטן. אז נכון, יהיו כמה חודשים קשים בדרך, אפילו קשים מאוד, אבל הצד האופטימי הוא שאם יש לי מטופלת בת 35 או 40 שיש לה סרטן שד, שבעבר הייתי יודע שהיא תמות מהסרטן הזה, היום אני יודע שאחרי כמה חודשים קשים היא תוכל לחיות ולהיות עם המשפחה והילדים, ואפילו הנכדים", אמר.

בעוד כמה שנים נוכל לזהות סרטן בבדיקת דם פשוטה

אחת הבעיות עם סרטן, בעיקר זה הגרורתי והמפושט, הוא שלעיתים קשה למצוא או לאתר אותו, אבל גם בתחום הזה חלה התקדמות משמעותית בשנים האחרונות. "היום יש כבר בדיקות דם שמתפתחות לכיוון הזה, שיכולות לאתר ממש אלמנטים זעירים של הגידול בדם, בדיקות סופר סופר רגישות, שיכולות לאתר אפילו אם יש מחלה מינימלית", סיפר פרופ' וולף, "זה כרגע במחקרים, ואני יכול להבטיח לך בעוד 3-5 שנים נשתמש בבדיקות האלה באופן רוטיני, ונוכל לדעת למי יש או אין את הדברים הקטנים ולהתאים טיפול יותר טוב. ויותר מזה, אני מניח שבעוד 3-5 שנים נבדוק אנשים בריאים, וכבר בבדיקת דם נוכל לאתר את הסרטן".

עוד על סרטן בוואלה! בריאות:
את הסרטן הנפוץ הזה אפשר לאבחן מהיום בעזרת בדיקת דם
הזוג שעצר את הקורונה מבטיח חיסון לסרטן עד 2030

היום אנחנו עדיין לא שם, יש רק בדיקות סקר קבועות שאפשר לעשות כדי לאתר סרטן מוקדם, "אבל בעוד כמה שנים, וזה לא הרבה, כל אחד מאיתנו יגיע לרופא ויעשו לו בדיקת דם ויחפשו את הסרטן בשלב מוקדם", הבהיר פרופ' וולף. הוא הוסיף כי באנגליה התחילו עכשיו מחקר בדיוק על הבדיקה הזו, מתכננים לבדוק כמה מאות אלפי אנשים, "אז מחקר שכבר בפועל מתבצע היום, יניב תוצאות בעוד שנתיים, שלוש, ארבע, וסביר להניח שבעוד לא הרבה שנים כל אחד מאיתנו ייגש לרופא פעם בכמה שנים: 'תעשו לי בדיקת דם ותגידו לי אם יש לי סרטן'". הוא הוסיף כי "הבדיקה קיימת כבר, היא ביד, אני חושב שבעוד 10 שנים השיחה שלנו תהיה אחרת לחלוטין".

לרוב מקרי הסרטן אין סיבה ברורה

כשיש סרטן, רוב האנשים מחפשים סיבה, אבל לא תמיד ניתן למצוא אותה. "כשיש למישהו סרטן הוא מנסה למצוא מה הסיבה, זה טבעי, והרבה פעמים תולים את הסיבה לסרטן בכל מיני אירועים שקרו לנו, מכול מיני סוגים ומינים". ואולם, לדברי פרופ' וולף, כ-5 אחוזים ממקרי הסרטן הם תוצאה של גנטיקה ותורשה, 30-35 אחוזים הם מוטציות שנגרמות לנו בגלל סביבה, כמו עישון וחשיפה לשמש, וכ-60 אחוזים הם גורמים נוספים שאין להם סיבה ברורה.

"כשקורה משהו באופן אקראי, השם האחר הוא מזל רע, ולמעשה אנחנו מקבלים קבוצה גדולה של אנשים שאומרים 'אבל התנהגתי יפה, למה זה קרה?' והתשובה האמיתית היא שהרבה מהתהליכים הם תהליכים ביולוגים שמתנהגים לפי מודל מתמטי, ולא בדיוק איכפת להם מה עשינו או לא עשינו", הבהיר פרופ' וולף, "צריך להבין את זה". ההבנה הזו, כמובן, לא צריכה לפגוע באופטימיות, שכן כפי שפרופ' וולף הבהיר הסיכוי לחלות סרטן יורד, והסיכוי להחלים - גדל, אבל היא חשובה כדי להיות מסוגל עם האבחנה הזו, שלמרות האופטימיות - עדיין מפחידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully