וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה *בדיוק* מספר הצעדים הנוסף שאתם צריכים כדי למנוע דמנציה

עודכן לאחרונה: 30.1.2023 / 12:22

דמנציה היא מחלה ללא מרפא ומניעה מוקדמת שלה היא קריטית. מחקר חדש שבחן נשים בלבד מצא מה יכול לעזור כדי להאט או לעצור את המחלה הקשה הזו

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

אם אתם רוצים לשמור על מוח חד בגיל מבוגר, פשוט תמשיכו לזוז. חוקרים מאוניברסיטת סן דייגו אומרים כי נשים מעל גיל 65 נוטות פחות לפתח ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה אם הן הולכות יותר ועוסקות בפעילות גופנית מתונה עד נמרצת על בסיס יומי.

המחקר שפורסם בכתב העת Alzheimer's & Dementia מגלה כי על כל 31 דקות נוספות שנשים מבוגרות מבלות בפעילות גופנית מתונה עד נמרצת, הן מורידות את הסיכון לירידה קוגניטיבית ב-21 אחוזים. יתרה מכך, אותם פרופילי סיכון ירדו ב-33 אחוזים עם כל 1,865 צעדים יומיים נוספים בכל יום.

"בהתחשב בכך שהופעת דמנציה מתחילה 20 שנה או יותר לפני שהסימפטומים מופיעים, ההתערבות המוקדמת לעיכוב או מניעת ירידה קוגניטיבית ודמנציה בקרב מבוגרים יותר היא חיונית", אומרת מחברת המחקר, פרופ' אנדריאה לקרויה,מבית הספר הרברט ורטהיים לבריאות הציבור ומדעי אריכות ימים אנושית באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו.

אישה הולכת. ShutterStock
אפשר לעכב או לעצור דמנציה על ידי הליכה נוספת בכל יום. אישה הולכת/ShutterStock

דמנציה יכולה להתבטא במספר צורות שונות, אך רופאים רואים בכל הזנים מצב נוירולוגי מתיש שעלול לגרום לאובדן הזיכרון של האדם, כמו גם את היכולת לחשוב בבהירות, לפתור בעיות או לעורר חשיבה בסיסית. ליקוי קוגניטיבי קל, בינתיים, הוא אחד השלבים המוקדמים יותר של אובדן זיכרון או בעיות חשיבה - אם כי זה לא חמור כמו דמנציה.

עשרות מיליוני בני אדם חיים כיום עם דמנציה, אך ההערכות מנבאות שמספר המקרים ברחבי העולם ישולש עד 2050. יש לציין ששיעורי הדמנציה נוטים להיות גבוהים בהרבה בקרב נשים מאשר גברים.

עוד בוואלה!

7 טיפים שמפחיתים את הסיכון לחלות באלצהיימר

לכתבה המלאה

"פעילות גופנית זוהתה כאחת משלוש הדרכים המבטיחות ביותר להפחתת הסיכון לדמנציה ולמחלת אלצהיימר. מדובר על אמצעי מניעה חשוב כי ברגע שדמנציה מאובחנת, קשה מאוד להאט או להשיג את המחלה לאחור. אין תרופה", מסבירה פרופ' לקרויה. עם זאת, מכיוון שרק מעט מחקרים רחבי היקף השתמשו במכשירים אובייקטיביים למדידת הרגלי תנועה וישיבה ביחס לפגיעה קוגניטיבית ודמנציה, מחברי המחקר אומרים שחלק ניכר מהמחקרים המתפרסמים בנושא זה מסתמכים על מדדים סובייקטיביים של דיווח עצמי.

פרויקט זה הציג נתונים מדגימים של 1,277 נשים, כולן ענדו מדי תאוצה בדרגת מחקר בזמן שעשו את השגרה הרגילה שלהן למשך תקופה של עד שבעה ימים.

האם ישיבה רבה מדי באמת מובילה לירידה קוגניטיבית?

מדידות פעילות אלו גילו כי הנשים עמדו בממוצע על 3,216 צעדים, 276 דקות של פעילות גופנית קלה, 45.5 דקות של פעילות גופנית מתונה עד נמרצת ו-10.5 שעות ישיבה בכל יום. דוגמאות לפעילות גופנית קלה כללו הליכה איטית, גינון או עבודות בית. הליכה מהירה, סווגה כפעילות גופנית בינונית עד נמרצת. יש לציין כי החוקרים מוסיפים כי יותר זמן בישיבה והרגלי ישיבה ממושכים לא היו קשורים לסיכון גבוה יותר לליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה.

בסך הכל, בהתחשב בעובדה שיש מעט מאוד מידע לגבי כמות ועוצמת הפעילות הגופנית הנדרשת להורדת הסיכון לדמנציה, סבורים החוקרים כי לממצאים אלה יש חשיבות קלינית ובריאות הציבור רבת ערך. "ניתן לעודד מבוגרים להגביר תנועה בעוצמה מתונה לפחות ולנקוט צעדים רבים יותר בכל יום לסיכון נמוך יותר לליקוי קוגניטיבי קל ודמנציה", מסכמים החוקרים. "הממצאים לגבי צעדים ליום ראויים לציון במיוחד מכיוון שהצעדים מתועדים על ידי מגוון מכשירים לבישים הנלבשים יותר ויותר על ידי אנשים וניתן לאמץ אותם בקלות". בהמשך, מחברי המחקר אומרים כי יש צורך במחקר נוסף אשר מכסה קבוצת מדגם גדולה יותר הכוללת גברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully