וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את הסרטן הנפוץ הזה אפשר לאבחן מהיום בעזרת בדיקת דם

עודכן לאחרונה: 31.10.2022 / 14:49

משרד הבריאות אישר לאחרונה בדיקת דם חדשה לאבחון סרטן הערמונית, וחלק מהקופות אפילו הכניסו אותה לביטוח המשלים. הנה כל מה שצריך לדעת עליה

איריס קול מראיינת את פרופ' מריו סופר בנושא הגדלה שפירה של הערמונית/מערכת וואלה!

סרטן הערמונית הוא גורם המוות השני בשכיחותו מסרטן בקרב גברים בישראל ובעולם. על פי נתוני משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, מדי שנה מתגלים כ-2,700 חולים חדשים של סרטן הערמונית בישראל, וכ-420 גברים מתים מהמחלה. עד כה, גברים שעלה חשד כי הם חולים בשל שינוי בערמונית נאלצו לעבור ביופסיה פולשנית, אולם כעת בדיקת דם פשוטה משנה את כללי המשחק.

משרד הבריאות אישר לשימוש לפני מספר שבועות בדיקה חדשה המאפשרת להעריך את הסיכון לנוכחות סרטן אגרסיבי בערמונית ברמת דיוק גבוהה. בדיקת הדם החדשה נקראת IsoPSA ומאפשרת לרוב המטופלים, להימנע מביופסיה פולשנית כואבת ומיותרת.

למי הבדיקה מתאימה?

הבדיקה מיועדת לגברים מגיל 50 ומעלה עם ערכי PSA (או Prostate specific antigen) מעל 4 בבדיקה רגילה והפניה מאורולוג. עלותה היא 2,990 שקלים. כללית מושלם מאפשרת קבלת החזר של 75 אחוזים מהעלות, לאומית זהב החזר של 80 אחוזים, ובקרוב גם קופות חולים נוספות צפויות להצטרף. במקביל היא כבר נכללת ברוב ביטוחי הבריאות הפרטיים בארץ.

סרטן הערמונית, אילוסטרציה. ShutterStock
כעת רופאים יוכלו לשלוח לביופסיה רק את מי שנמצא בסיכון ממשי לסרטן אגרסיבי. סרטן הערמונית/ShutterStock

לקיחת הדם לצורך בדיקת IsoPSA מתבצעת ב-8 מעבדות, מרפאות ומכונים ברחבי הארץ. דגימות הדם נשלחות בהקפאה למעבדה בארצות הברית לצורך ביצוע הבדיקה ופענוחה והתשובה מתקבלת בתוך 10 ימים בדואר אלקטרוני למטופל ולאורולוג שלו. התוצאות מגיעות כערך מספרי המשקף באופן ברור תוצאה חיובית או שלילית המאפשרת פענוח פשוט ומדויק של הרופא והמטופל.

איך זה עובד?

בדיקת הדם החדשה שפותחה על ידי חברת הביוטכנולוגיה האמריקאית קליבלנד דיאגנוסטיקה (Cleveland Diagnostics) מזהה את השינוי במבנה החלבון הנובע אך ורק מגידול סרטני. תוצאת הבדיקה המדויקת מאפשרת לרופא לקבוע האם מדובר במטופל עם סרטן ערמונית באופן אמין יותר.

עד היום בדיקות לסרטן הערמונית, כולל החדשות שבהן, הצליחו למדוד רק את השינוי בריכוז חלבון ה-PSA, שמושפע מגורמים רבים אחרים שאינם סרטן, כגון הגדלה שפירה של הערמונית, דלקת בדרכי השתן ושימוש בתרופות. זו הסיבה שבמקרים רבים התקבלו בביופסיה שנערכה בעקבות בדיקות אחרות, תשובות שרק נחשדו כסרטן אך היו ללא משמעות קלינית. כך למשל מתוך מיליון ביופסיות בארה"ב, רק 250 אלף התגלו כסרטן, כלומר 75 אחוזים מהבדיקות יצאו שליליות ולכן יתכן שהיו מיותרות.

"בדיקת הדם היא חידוש דרמטי המאפשר לנו כרופאים לאבחן באופן מדויק יותר את סרטן הערמונית שמהווה את סוג הסרטן השכיח ביותר בגברים בישראל", הסביר פרופ' עופר נתיב - מומחה לכירורגיה אורולוגית ויועץ מדעי לבדיקה בישראל. "חשוב לנו לספק למטופלים שלנו את הבדיקה המתקדמת ביותר שעולם המדע פיתח, אשר הוכיחה אמינות במחקרים קליניים במטרה למנוע ביופסיות מיותרות של מקרים ללא גידול או גילוי של ממאירויות שאין להן משמעות קלינית. המשמעות היא שהודות לפיענוח של הבדיקה החדשה, אנחנו יכולים לשלוח לביופסיה רק את מי שנמצא בסיכון ממשי לסרטן ערמונית אגרסיבי", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully