וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

9 סימנים מחשידים שעלולים להעיד שיש לכם סרטן

עודכן לאחרונה: 21.8.2022 / 7:38

רוב הסימנים פה הם שכיחים יחסית, כך שאין מה להיבהל. אבל אם אתם מבחינים בפצע שלא מחלים, משתעלים כבר הרבה זמן או סובלים מכאב כרוני - כדאי שתפנו לרופא

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

כל אחד יודע שככל שסרטן מתגלה מוקדם יותר, כך סיכויי ההישרדות טובים יותר. אבל כדי גלות מוקדם גם צריך ללכת להיבדק - מה שרבים מעדיפים לא לעשות. כך למשל, מחקר חדש שנערך בבריטניה מצא כי חצי מהמבוגרים בבריטניה עם תסמין סרטן מחשיד לא פונים לרופא במהלך חצי השנה הראשונה.

אי דיווח לרופא על שינויים בריאותיים חריגים עלול להפחית את הסיכויים לאבחון מוקדם של סרטן. הנה דוגמא: כאשר מאובחנים בשלב הראשון - השלב המוקדם ביותר - יותר מתשעה מתוך 10 (92 אחוזים) אנשים ישרדו סרטן המעי במשך חמש שנים או יותר. המספר צונח דרמטית לאחד מכל 10 (10 אחוזים) כאשר הסרטן אובחן בשלב הרביעי - השלב האחרון.

הנה כמה תסמינים מחשידים שמצריכים בדיקת רופא. לפני שתיבהלו - ברוב המקרים זה לא יהיה סרטן, אבל על כל מקרה - אבחון מוקדם יכול להציל חיים.

1. הזעות לילה
קיימות סיבות רבות להזעה בלילה, והספרות הרפואית כוללת סיבות מגוונות להזעה כזו, כמו זיהומים שונים (חיידקיים ונגיפיים), תגובה לתרופות או לחומרים אחרים (כמו קוקאין או אופיואידים), הפרעות הורמונליות (כמו בתפקוד בלוטת התריס, ירידה בסוכר בדם או גידולים מפרישי הורמונים), מחלות ממאירות רבות ואפילו מחלות נוירולוגיות.

2. ירידה בלתי מוסברת במשקל
ירידה של מעל 5 אחוזים ממשקל הגוף בתוך פחות מחצי שנה ללא דיאטה היא סיבה מספיק טובה לפנות לרופא המשפחה. ירידה בלתי מוסברת במשקל יכולה להיות סימן של מחלה לא מאובחנת כדוגמת מחלות של מערכת העיכול שפוגעות ביכולת הספיגה של חומרים בגוף, פעילות יתר של בלוטת התריס, סוכרת לא מאובחנת, דיכאון, אך גם סוגים רבים של סרטן שבאים לידי ביטוי בירידה לא רצונית ובלתי מוסברת במשקל.

3. גושים או נפיחות חריגים
גושים הם אחד מתסמיני הסרטן הידועים ביותר, ולמרות שהם יכולים להיגרם מבעיות רבות פחות חמורות כמו פציעה, לגושים מתמשכים או נפיחות בכל חלק בגוף, כולל הצוואר, בית השחי, הבטן, המפשעה, חזה, שד או אשך, יש להתייחס ברצינות. כאשר מדובר בשד, שימו לב לכל שינוי בגודל, בצורת או בתחושה של השד, או כל שינוי בעור, אדמומיות, דליפה או כאב בשד העלולים להצביע על סרטן השד.

אישה מחזיקה את השד. ShutterStock
תתייחסו ברצינות. אישה עושה בדיקת שד עצמית/ShutterStock

4. דימום לא מוסבר
גם אם אין בהכרח מדובר בסימפטום מסוכן, חשוב תמיד להיוועץ בנוגע אליו עם רופא. בין אם מדובר בשיעול עם דם, דם בקיא, צואה שחורה ומסריחה או דם טרי בצואה או בניגוב, הופעת דימום וגינאלי שלא בזמן ווסת או לאחר המנופאוזה או הופעת דימום לא ברור בעור או במפרק - גשו לרופא המשפחה שלכם להמשך בירור.

5. בעיות עיכול ואכילה
בעיות עיכול, בהן קשיי בליעה, צרבת חריגה או הפרעות עיכול ואובדן תיאבון, יכולות להיות תסמינים של סרטן, למרות שהם יכולים להיגרם גם מהרבה דברים אחרים, כולל מחלת ריפלוקס, כיבי קיבה, או פשוט תופעה שבאה אחרי אכילת חריף. אבל בעיות בליעה שלא חולפות עשויות להיות סימן לסרטן ראש וצוואר, והפרעות עיכול מתמשכות שלא ניתן להסביר יכולות להיות סימן למספר סוגי סרטן כולל הלבלב, הקיבה והוושט.

6. קול צרוד, שיעול או קוצר נשימה
נכון שהצטננות היא הסיבה השכיחה ביותר לשיעול, אולם רוב השיעולים צפויים לחלוף בתוך שלושה שבועות, וברוב המקרים אינם דורשים טיפול כלשהו. לעומת זאת, שיעול מתמשך, או קוצר נשימה בלתי מוסברים דורשים בדיקה רפואית. שיעול הוא תופעה חיונית והוא נגרם על ידי גירוי של דרכי הנשימה, ותפקידו להגן על הריאות ולנקות את דרכי הנשימה. מאידך, שיעול יכול להיות ביטוי של מחלות של דרכי הנשימה כמו אסתמה, COPD מחלות ריאה שונות וגם אי ספיקת לב.

שילוב של קוצר נשימה עם כאב בחזה, שיעול דמי, ירידה במשקל, צרידות חדשה או נפיחות בצוואר - דורש בירור רפואי דחוף.

7. שינויים ביציאות
בין אם המצב הבסיסי שלכם הוא יציאה אחת ליום או שלוש, שינוי חד בהרגלים האלה הוא עוד סימן אזהרה. אין סיבה לחוש מבוכה מלדון עם הרופא המטפל על שינוי בהרגלי היציאה, בין אם מדובר על הופעה של שלשול יומיומי או עצירות חדשה. בעוד שברוב המקרים מדובר בסיבות שאינן בהכרח מסוכנות, כמו שינוי בתזונה, שינויים הורמונליים או מעי רגיז, הרי שלעיתים מדובר בסימפטום הראשון של סרטן המעי הגס. אם השינוי נמשך מעל לשבועיים רצוי לפנות לייעוץ רפואי.

8. פצע שלא נרפא
פצע או כיב שלא חולפים בתוך שלושה שבועות דורשים בדיקה. זה יכול להיות קשור לזיהום, אולם יכול להיות גם סימן לתהליכים גידוליים של העור, ולכן גילוי מוקדם הוא הכרחי. סימנים נוספים פרט לפצע שלא מגליד יכולים לכלול פצע שנהיה גדול יותר, הופך לכהה יותר, מגרד, מפריש או מאבד את גבולותיו הברורים.

9. נפיחות בטנית מתמשכת
נפיחות היא סימפטום מאוד שכיח ובדרך כלל לא רציני. עם זאת, נפיחות שאורכת זמן רב ואינה מסברת עלולה להיות תסמין של סרטן השחלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully