וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מביך אבל הכרחי: למה חשוב לדבר על דם בצואה?

20.4.2017 / 9:54

לא רבים מדברים על התופעה הזאת, למרות שבאופן מפתיע היא נפוצה ביותר. מה הגורמים האפשריים לדם בצואה ומתי חשוב לפנות לרופא? התייעצנו עם רופא המשפחה ד"ר דן אויירו על כל מה שאולי התביישתם לשאול

שירותים. ShutterStock
זה אולי מבהיל, אבל ברוב המקרים זה לא מצב מסוכן/ShutterStock

זו תופעה שמסיבות מובנות, לא תמהרו לדבר עליה עם הקולגות או החברים, אבל היא נפוצה יותר משרובנו חושבים ועלולה להיות מבהילה במיוחד. על אף שברוב המקרים, דם בצואה לא מאותת על מצב מסכן חיים, בהחלט חשוב לא להתעלם ממנו ולחקור מה גורם לו. אז מה מוביל לתופעה המוזרה הזאת ומתי חשוב להיוועץ עם רופא? שאלנו את ד"ר דן אויירו, רופא משפחה במכבי שירותי בריאות.

עוד בנושא:
לילה לא שקט: האם מחסור בשינה גורם למחלות?
9 בעיות מביכות שאתם חייבים לספר לרופא שלכם
המחלה הנפוצה שעלולה לגרום לדיכאון והשמנה

כמה נפוצה התופעה הזו?

"בסקרים שונים עולה כי 15 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת מתלוננים על דם בצואה. הסיבות לדימום הרקטלי והשכיחות שלהן משתנות בהתאם לגיל ולהיסטוריה הרפואית האישית. פוליפים לדוגמה (רקמות עור מוגדלות שעלולות להתפתח לגידול סרטני), שכיחים יותר אצל אנשים מעל גיל 50.

מהם הגורמים האפשריים לדם בצואה?

"מערכת העיכול שלנו ארוכה מאוד ולמעשה דימום בכל נקודה לאורכה יכול להוביל לדם בצואה. המראה של הדימום יכול להצביע על החלק המסוים שבו יש בעיה. דימום בקיבה למשל, יכול להתבטא כיציאה שחורה, לעומת דימום במערכת העיכול התחתונה, שיתבטא בצבע אדום. לדימום בצואה יכולות להיות סיבות רבות, שאינן מסוכנות, כמו טחורים או פיסורה. במקרים נדירים יותר הסיבות עלולות להיות יותר מדאיגות, כמו פוליפים, או גידולים במעי".

אילוסטרציה. ShutterStock
במקרים נדירים, הדימום עלול להצביע על גידול במעי ולכן חשוב לא להתעלם/ShutterStock

מתי הדימום צריך להדאיג אותנו?

"כאשר יש דם בצואה, תמיד יש מקום לפנות לרופא המשפחה לצורך בירור. לפעמים הסיבה תהיה פשוטה ולא מזיקה, אך חשוב מאוד לשלול סיבות מדאיגות יותר. בנוסף, חשוב לזכור שהתופעה עלולה לגרום לגוף לאבד דם לאורך זמן – מה שיכול לגרום במקרים מסוימים לסיבוכים רפואיים נוספים כמו אנמיה. לכן חשוב לא להזניח ולטפל בגורמים לדימום".

עוד באותו נושא

8 סימנים נסתרים שיכולים להתריע על בעיה בכליות

לכתבה המלאה

ההתגברות על הבושה יכולה להציל חיים

מובן למה רבים בוחרים שלא לפתוח את הבעיה הזאת עם הסביבה הקרובה להם, ואפילו עם רופא המשפחה, אבל ד"ר אויירו מדגיש שההתעלמות הזאת עלולה להסב לנו נזק רב בטווח הארוך. "דם בצואה הוא סימפטום ולא המחלה עצמה", הוא מסביר. "לכן, הוא מהווה עבורנו סימן שמתריע שיש צורך בבירור הנושא".

המפגש עם רופא המשפחה כולל בירור של ההיסטוריה הרפואית, בדיקת הסימפטומים ובמידת הצורך, הפנייה לבירור נוסף אצל רופא מומחה. כפי שציינו קודם, התופעה די שכיחה ואתם כנראה לא הראשונים שתחלקו עם הרופא את המידע המביך. "יש לעיתים נטייה אצל חלק מהאנשים לחשוש לדבר על היציאות וחשוב להגיד שאיתנו, רופאי המשפחה, אפשר וחשוב לדבר על הדברים האלו – ולפעמים זה עשוי אפילו להציל חיים" אומר ד"ר אויירו.

גבר בבדיקת רופא. ShutterStock
בדיקה רפואית שגרתית יכולה למנוע המון סיבוכים מיותרים/ShutterStock

איך מתבצע הטיפול הרפואי?

"כאשר מדובר בסיבות השכיחות, כגון טחורים ופיסורה, הטיפול פשוט יחסית ונעשה על ידי תכשירים מקומיים והדרכה על היגיינה נכונה. לדוגמא, מגבונים עם סבון יכולים במקרים רבים דווקא לגרום לגירוי או ליובש. כאשר עולה חשד לפוליפים, או למשל מחלות מעי דלקתיות, יש מקום לביצוע בדיקת קולונוסקופיה, בה ניתן לצפות במעי ולזהות את מקור הבעיה".

וואלה! News בשיתוף מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully