וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלה הנפוצה שעלולה לגרום לדיכאון והשמנה

14.3.2017 / 7:00

בלוטת התריס אולי נשמעת כמו עוד חלק שמרכיב את גוף האדם, אבל בפועל היא משפיעה על לא מעט תפקודים שונים. על פי ההערכות בארה"ב, אחת משמונה נשים יסבלו מההפרעה במהלך חייהן. אז למה עדיין קשה לאתר את הבעיה?

אימג'בנק GettyImages

בווידאו: גם הדוגמנית המפורסמת סובלת מבעיות בבלוטת התריס

חשים בעייפות, חולשה וקושי להתרכז? האם אתם עולים במשקל, למרות שאתם שומרים על דיאטה ומשטר אימון קפדניים? ומה לגבי חרדה מוגברת ודכאון? אומנם לשלל התופעות הללו יכולים להיות מגוון גורמים, אך לא מעט פעמים, הגורמת לכל הבלגן תהיה דווקא בלוטת התריס.

בלוטת התריס מצויה בקדמת הצוואר שלנו ותפקידה לייצר הורמונים הכרחיים לפעולת הגוף. עם הזמן גוברת המודעות לכך שחוסר איזון בפעילותה של הבלוטה החשובה – בין אם מדובר בפעילות יתר או תת פעילות שלה – הינו מהותי לתפקודו התקין של הגוף שלנו, וכי מדובר בתופעה נפוצה הפוגעת בעיקר בנשים לעומת גברים. אז מדוע קשה לעיתים לאבחן תופעות הקשורות בבלוטת התריס ומה הסיבה בגינה נשים סובלות יותר מגברים מהתופעה?

עוד בנושא:
בכל זאת צריך דיאטה: תת פעילות של בלוטת התריס ומשקל
התקפי לב לנשים: המידע שעשוי להציל את חייך
9 מזונות שמחזקים את המערכת החיסונית

בלוטה קריטית לתפקוד הגוף

בלוטת התריס היא בלוטה גדולה בצורת פרפר ותפקידה לייצר הורמונים בשם תירוקסין (T3) וטריודותירונין (T4). ההורמונים מגיעים לכלל הרקמות והם חשובים לתפקודן התקין של איברים ומערכות בגוף כגון המוח, השרירים, הלב ואיברים נוספים. ההורמונים הללו אחראים על קצב חילוף החומרים והם גם שולטים על ייצור חלבונים שונים בגופנו.

צוואר. ShutterStock
בלוטה שמשפיעה על כל הגוף/ShutterStock

"בלוטת התריס היא המנוע של הגוף שלך", מסבירה ד"ר איימי מאיירס, חוקרת אמריקאית של בלוטת התריס ומערכת החיסון ומחלות אוטו אימוניות, שכתבה ספר בנושא והתראיינה לאתר הבריאות Well and Good.

הבלוטה שולטת בתהליכים מטבוליים (הקשורים לחילוף חומרים). כאשר היא נמצאת בתת פעילות – מצב המכונה היפותיירודיזם – קצב חילוף החומרים מאט, ישנה עלייה במשקל, תחושות של עייפות מוגברות וקושי להתרכז, עצירות, בעיות פוריות, ליבידו נמוך, דכאון, קצב לב נמוך וטמפרטורת גוף נמוכה, שמגבירה את הרגישות לקור. במצבים של פעילות יתר, קצב חילוף החומרים מואץ - מה שתורם לירידה במשקל, אך עשוי גם לגרום לחרדה, הפרעות שינה ולדופק מהיר.

אם מצאתם את עצמכם מזדהים אם חלק מהתופעות – אתם לא לבד. "תת תפקוד של בלוטת התריס היא ההפרעה הנפוצה ביותר בקרב מטופלים עם בעיות בבלוטת התריס, אך יש עוד מספר לא מבוטל של נשים הסובלות מפעילות יתר של הבלוטה", לדברי מאיירס.

מגיפה של ממש הפוגעת בעיקר בנשים

בעוד שבארץ חסרים נתונים עדכניים, לפי נתוני אגודת האנדוקרינולוגים הקליניים בארצות הברית, כ-27 מיליון אמריקאים סובלים מהפרעה כלשהי הקשורה לבלוטת התריס – בין אם מדובר בתת פעילות או פעילות יתר. הסטטיסטיקה מראה כי מכל שמונה נשים תפתח הפרעה בתפקוד בלוטת התריס במהלך חייה.

בדיקת דם. אילוסטרציה. ShutterStock
בדיקת הדם לא תמיד מספקת תשובה מלאה/ShutterStock

לדברי ד"ר מאיירס מדובר ב"מגיפה של ממש" הפוקדת נשים בעיקר. אך מעבר לשכיחותה, אחת הבעיות המרכזיות לדבריה היא חוסר מודעות לעניין, כאשר קרוב ל-60 אחוזים מהאנשים הסובלים מתפקוד בלתי תקין של הבלוטה כלל לא יהיו מודעים לכך.

חוסר המודעות להפרעות בבלוטת התריס והשפעותיהן האפשריות נובעות מקשיים באבחון. בעוד שקל לנטר את מידות ההורמונים הקשורים לבלוטת התריס ולראות שישנה בעיה בבדיקת דם פשוטה, לרוב קשה להבין כי הסיבה לעייפות, השמנה, קצב לב לא תקין וכדומה, מקורה בבלוטת התריס ולא בבעיות אחרות.

תזונה לא מאוזנת וסטרס

הסיבה השכיחה ביותר לתת פעילות של בלוטת התריס, האחראית ללמעלה מ-95 אחוזים מהמקרים היא מחלת ההשימוטו - מחלה אוטואימונית שבמסגרתה נוגדנים של מערכת החיסון פועלים נגד הבלוטה, מחוללים בה דלקת וגורמים לירידה בתפקודה. גורמים נוספים הינם, בין היתר, חוסר ביוד או נטילת תרופות שונות, כגון ליתיום. פעילות יתר של הבלוטה עשויה להיגרם גם ממחלת גרייבס - מחלה אוטואימונית הגורמת ליתר פעילות של הבלוטה, או מגושים המפרישים עודף הורמונים.

זו אגב הסיבה מדוע נשים נשים נוטות לסבול מהפרעות בבלוטת התריס יותר מגברים. הן פשוט מועדות יותר לחלות במחלות אוטואימוניות. מחקרים מצאו כי השכיחות של תת פעילות בלוטת התריס אצל נשים גבוהה פי שלושה מאשר אצל גברים.

סטרס. ShutterStock
כן, גם לסטרס ישש תפקיד פה/ShutterStock

לדברי מאיירס, גורמים נוספים שעשויים לתרום לשכיחות ההפרעות בבלוטת התריס בעשורים האחרונים הם תזונה לא בריאה, חשיפה גוברת לרעלנים, זיהומים וסטרס כרוני.

דרכי טיפול

שלוש דרכי הטיפול המקובלות במקרים של פעילות יתר של בלוטת התריס כוללות טיפול תרופתי - הניתן לפרק זמן של שנה לפחות, טיפול כירורגי – לעתים נדירות יחליט הצוות הרפואי כי קיים צורך לכרות את בלוטת התריס (במידה והיא מאוד גדולה או אם קיימת רגישות לתרופות) וטיפול ביוד רדיואקטיבי. במקרים של תת פעילות של בלוטת התריס, רופאים נוטים לרשום טיפול תרופתי הכולל את המרכיב תירוקסין. התרופה כוללת הורמון הזהה לזה שמפריש הגוף, והרופא יתאים באופן אישי את המינון למטופל כדי לאזן את רמות ההורמונים בדם.

בנוסף מומלץ להקפיד על תזונה מרובה בוויטמינים (בהם ויטמינים A,B ו-D), מינרלים, יוד, סלניום, ברזל, ולכלול הרבה חלבונים, ירקות, שומנים בריאים ופירות.

דברים נוספים שניתן לעשות כדי לשפר את פעילות הבלוטה היא להפחית את רמות הסטרס – למשל באמצעות יוגה ומדיטציה – וטיפול בזיהומים אפשריים, כמו גם הפחתת צריכת סוכר, אלכוהול, קפה, מוצרי מזון מהיר, מוצרי חלב, גלוטן ותירס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully