וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היא מכונה "הסרטן של הצעירים" - מה אתם יודעים על המחלה הזאת?

עודכן לאחרונה: 29.3.2022 / 16:48

בניגוד לסוגים אחרים של סרטן ששכיחותם עולה עם הגיל, לימפומה היא מחלה שאופיינית דווקא לאנשים צעירים. מה התסמינים האופייניים לה? איך מזהים אם היא מהסוג האגרסיבי והמסוכן ומה דרכי הטיפול? מדריך

לימפומה היא אחד הסרטנים הנפוצים בישראל - לפי דוח משרד הבריאות הישראלי משנת 2010 לימפומה נמצאת במקום החמישי מבחינת היארעות סרטן (במקום ראשון סרטן השד, אח"כ מעי גס וחלחולת, ערמונית וריאה) עם 5.6 אחוזים מסך המקרים החדשים של סרטן. בניגוד למרבית הסרטנים האחרים ששכיחותם עולה עם הגיל, לימפומה נוטה להופיע דווקא בצעירים. בגילאי 0-19 לימפומה היא הסרטן השלישי בשכיחותו אחרי לוקמיה וגידולי מוח.

מהי לימפומה?
כמו כל סרטן, גם לימפומה היא ביסודה גדילה והתרבות בלתי נשלטת של תאים, במקרה הזה של תאים לימפוציטיים שמיוצרים במערכת הלימפה, אבל מתוקף תפקידם נמצאים בעוד מקומות בגוף ולא רק במערכת הלימפה. מכיוון שיש מספר סוגים של לימפוציטים ובדרגות התבגרות שונות, ישנם גם מספר סוגים של לימפומה, בהתאם לתא המעורב. ניתן לחלק את הלימפומות לשני סוגים עיקריים, הודג'קינס ושאינה הודג'קינס. גם אלה נחלקות לתתי-סוגים רבים, חלקם נחשבים ל"טובים" יותר וחלקם אגרסיביים.

סרטן צוואר הרחם. ShutterStock
הסרטן השלישי בשכיחותו בקרב צעירים עד גיל 19. צעירה חולה בסרטן/ShutterStock

מערכת הלימפה מורכבת מאיברים וכלים צינוריים שעובדים יחד כדי להחזיר את נוזל הלימפה לתוך זרם הדם. למערכת הלימפה מספר תפקידים חיוניים שקשורים בזרימת הדם, במערכת העיכול וכן במערכת החיסון - לימפוציטים הם תאי דם לבנים שנלחמים בפולשים חיצוניים (נגיפים, חיידקים, פטריות ועוד) שחודרים לגוף.

מערכת הלימפה דומה למערכת הדם בכך שבנויה מאיברים וצינורות, בדומה אליה, ופועלת במקביל אליה. היא מורכבת מ:

נוזל לימפה - נוזל עודף שמגיע מהרקמות השונות של הגוף בנוסף לחלבונים, מינרלים, שומנים, חומרים מזינים אבל גם תוצרי פסולת כמו תאים פגועים, תאי סרטן, פולשים. הנוזל מכיל גם לימפוציטים.

קשריות (בלוטות) לימפה - בלוטות בצורה של שעועית שתפקידן לסנן את נוזל הלימפה. חלק מהקשריות יהיו מבודדות וחלקן יהיה חלק מצבר או שרשרת של בלוטות (כמו למשל בבית השחי, במפשעה או בצוואר). ישנן כ-600 קשריות לימפה פזורות ברחבי גוף האדם.

הדמיה של מערכת הלימפה בגוף האדם. ShutterStock
600 קשריות לימפה פזורות ברחבי הגוף. הדמיה של מערכת הלימפה/ShutterStock

כלי לימפה - כלי קטנטנים שמסננים ומקשרים בין בלוטות הלימפה וזורם בהם נוזל הלימפה.

טחול - אי שם בבטן השמאלית העליונה, מתחת לצלעות ומעל לקיבה נמצא איבר הלימפה הגדול ביותר של גוף האדם. הטחול אוגר דם ומסנן אותו, וגם מייצר תאי דם לבנים.

התסמינים המעלים חשד ללימפומה:

  • בלוטות לימפה נוקשות ומוגדלות, בעיקר בצוואר, בתי שחי ומפשעות (עם זאת, יש לזכור כי לא כל נפיחות של בלוטה משמעה לימפומה. הלימפה מנקזת פסולת רבה מנוזלי הגוף והגדלת בלוטות יכולה להיות סימן לדברים רבים, אפילו חיסון שקיבלנו באותה יד או עקיצה של חרק)
  • עייפות ממושכת (גם כאן- עייפות לרוב לא נגרמת מלימפומה, אם יש לך שלושה ילדים שנולדו בחמש השנים האחרונות סביר יותר להניח שזו הסיבה לעייפות המתמדת)
  • חום ממושך (מעל שבועיים) שעבר בירור (של רופא, ולא של חיפוש באינטרנט) ולא נמצא הסבר הגיוני יותר
  • הזעות לילה חדשות ומשמעותיות
  • קוצר נשימה
  • ירידה משמעותית ולא מכוונת במשקל
  • גירוד מפושט בעור
רופא בודק לאישה את הגרון. ShutterStock
לא כל נפיחות בבלוטות הלימפה היא סרטן. רופא בודק את בלוטות הלימפה של מטופלת/ShutterStock

איך מאבחנים לימפומה?

אם עולה החשד, ישנן בדיקות רבות שיהיה צורך לבצע לפני קבלת האבחנה: תשאול ובדיקת רופא, בדיקות דם, הדמיה (אולטרסאונד ו/או CT) ועוד. הבדיקה החשובה ביותר לקביעת האבחנה וסוג הלימפומה תהיה הביופסיה - דגימה של בלוטת לימפה חשודה, שמסירים את כולה או חלקה שנבדקת על ידי פתולוג במיקרוסקופ לשם קביעת סוג הלימפומה.

איך מטפלים בלימפומה?

הטיפול מותאם לפי סוג ושלב המחלה. ניתן לטפל בלימפומה בעזרת טיפולים סיסטמיים (שמגיעים לכל הגוף) כמו כימותרפיה, טיפולים ביולוגיים או אימונותרפיה. במקרים אחרים יינתן טיפול ממוקד, באמצעות הקרנות. גם השתלת מח עצם עשויה להיות אפשרות טיפולית במקרים מסויימים של לימפומה. ולעיתים נדרש להשתמש בשילוב בין אפשרויות הטיפול האלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully