וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1-4: מה אומרים השלבים השונים של מחלת הסרטן?

ד"ר אביעד זיק

29.9.2016 / 14:00

למרבה הצער ארבעת השלבים בהם נעזרים רופאים לתאר את מחלת הסרטן, הם מונח שגור יחסית. מה משמעות השלבים בכל הנוגע לסיכויים לריפוי מלא? מומחה מהדסה עין כרם עם התשובות

סרטן. ShutterStock
מחלה מורכבת/ShutterStock

אף שרבים חושבים שהם יודעים בדיוק מה זה סרטן, מדובר על מילה שמתארת טווח רחב של מחלות, כאשר הבסיס המשותף לכולן הוא שמדובר במחלה של תאים בגוף שמתחלקים בצורה חריגה. השוני בין המחלות הוא עצום מפני שבגוף קיימים מיליארדים של תאים המרכיבים את האיברים השונים וחלוקה לא תקינה של תאים ברקמה יכולים לשקף מחלה קלה שיש לה טיפול פשוט או מחלה קשה ומסוכנת.

בסיס נוסף המשותף לחלק גדול מהגידולים הוא שתאי גידול המתחלקים בצורה חריגה מתפשטים לא רק באיבר עצמו אלא גם בקשריות לימפה ובאיברים נוספים. המוסכמה היום היא שתא גידול מתחלק ומתרבה תחילה באיבר עצמו לאחר מכן תאי גידול מתחלקים בקשריות לימפה המנקזות את האיבר החולה ובשלב מאוחר יותר תאי הגידול מתחלקים באתרים מרוחקים יותר, או בקשריות לימפה מרוחקות או באיברים מרוחקים.

כל מטופל הוא ייחודי ויתכן שהגידול יתפשט מאיבר אחד לאיבר מרוחק ללא עדות למעורבות בקשריות לימפה. התהליך הזה הוא לרוב הדרגתי ועשוי לארוך מספר שנים מתחילת התהליך הממאיר באיבר ועד התפשטות של הגידול לאיברים אחרים, מצב של שליחת גרורות.

עוד בנושא:
חוקרים ישראלים פיתחו שיטה למניעת התפשטות גרורות סרטן השד
תסמונת לרון - האנשים הקטנים שיעזרו למצוא תרופה לסרטן

תאי גזע. GettyImages
תאי גזע/GettyImages

השלבים השונים של התפשטות הסרטן משקפים את האיברים המעורבים במחלה, האיבר עצמו, הקשריות הסמוכות או המרוחקות או איברים נוספים. באופן כללי, מחלה הממוקמת באיבר בלבד היא מחלה עם סיכוי גבוה מאוד לריפוי. בסרטן בו יש מעורבות קשריות לימפה, הסיכוי לריפוי נמוך יותר מסרטן הממוקם באיבר בלבד ואילו בסרטן ששלח גרורות לאיברים מרוחקים, הסיכוי לריפוי ארוך טווח הוא נמוך יותר.

חשוב לציין שהיום בעזרת טיפול רפואי, סרטן גרורתי הוא מחלה שבמקרים רבים הטיפול בה נועד להשגת הפוגה ארוכת שנים ובמקרים מסוימים אף ריפוי. הטיפול בסרטן נגזר בין השאר במידה שבה הוא התפשט בגוף - מחלה הממוקמת לאיבר תטופל לרוב בטיפול מקומי של כריתה בעזרת ניתוח או הקרנה של האיבר ובמחלה מפושטת הטיפול הוא לרוב תרופתי. היום אופן הטיפול בהרבה מהגידולים נקבע על ידי צוותים רב תחומיים ששוקלים מה השילוב הנכון ביותר של טיפולים שיכלול טיפול ניתוחי, טיפול קרינתי וטיפול תרופתי.

עוד באותו נושא

האם אורח חיים בריא באמת יכול למנוע סרטן?

לכתבה המלאה

Stage I

סרטן בשלב ראשון הוא כמעט תמיד סרטן המוגבל לאיבר. סרטנים אלו הם בעלי הסיכוי לריפוי גבוהים ביותר והטיפול בהם הוא לרוב טיפול בכריתה של האזור שבו נמצא הגידול ולעיתים אף את האיבר כולו. אפשרות נוספת בחלק מהגידולים היא טיפול מקומי בקרינה, בחלק אחר של הגידולים הטיפול הוא מעקב קפדני ואילו באחרים ניתן טיפול תרופתי שמטרתו להפחית את הסיכוי להישנות הסרטן.

Stage II

סרטן בשלב שני הוא לרוב סרטן המערב איבר וקשריות לימפה המנקזות אותו. סרטנים אלו הם בעלי סיכוי גבוה לריפוי והטיפול בהם הוא לרוב טיפול בכריתה של האזור שבו נמצא הגידול. לעיתים הטיפול יכלול כריתה של האיבר כולו בשילוב עם טיפול מקומי בקרינה או בטיפולים תרופתיים.

Stage III

סרטן בשלב שלישי הוא לרוב סרטן המערב איבר וקשריות לימפה מרוחקות. סרטנים אלו הם בעלי סיכוי בינוני לריפוי והטיפול בהם הוא שילוב של טיפול בכריתה של האזור שבו נמצא הגידול או כריתה מלאה של האיבר כולו בשילוב עם טיפול מקומי בקרינה ובטיפולים תרופתיים.

Stage IV

סרטן בשלב רביעי הוא לרוב סרטן המערב איברים מרוחקים. סרטנים אלו הם בעלי הסיכוי הנמוך ביותר לריפוי והטיפול בהם הוא בעיקר בעזרת טיפולים תרופתיים, לעיתים בשילוב עם קרינה או ניתוח. חשוב להדגיש שזו אמירה כללית ויש סוגים מסוימים של סרטן שאף שהם מתגלים בשלב בו הם מערבים איברים נוספים הסיכויים לריפוי הם גבוהים מאוד.

מניעה היא הטיפול הטוב ביותר

אין ספק שמניעת סרטן על ידי אורח חיים בריא הכולל הימנעות מעישון, הימנעות לחשיפה ממושכת לשמש, יחסי מין בטוחים, פעילות גופנית, תזונה בריאה וסביבה בריאה היא הכלי היעיל והנוח ביותר לטיפול בסרטן.

ההתפתחות ההדרגתית של סרטן כמחלה מקומית הניתנת לריפוי (במקרים רבים בעזרת ניתוח) למחלה גרורתית שסיכויי ההחלמה ממנה נמוכים יותר, היא הבסיס לתוכניות המניעה והגילוי מוקדם הפעילות בישראל. השתתפות בתוכניות המניעה והגילוי המוקדם הקיימות בכל קופות החולים חיוניות למניעת סרטן או גילוי שלו בשלב מוקדם, מה שמאפשר ריפוי בסיכויים גבוהים יותר.

ד"ר אביעד זיק הוא רופא מומחה באונקולוגיה רפואית, מכון שרת הדסה עין כרם

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully