וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צריכה גבוהה של בוטנים עלולה לסייע בהתפשטות תאי סרטן - מחקר

עודכן לאחרונה: 12.8.2021 / 10:51

אוכלים כל יום חמאת בוטנים או סתם מנשנשים בוטנים לנאתכם? מחקר חדש מצא כי אכילה *מוגזמת* של בוטנים עלולה לקדם התפתחות תאי סרטן אצל חולים. הנה כל הפרטים שחשוב לדעת

חדשות רעות פוטנציאליות למי שממש אוהב בוטנים או לחילופין מכור לחמאת בוטנים: על פי מחקר שנערך לאחרונה, נראה כי בוטנים יכולים להיות קשורים לסיכון מוגבר להתפשטות סרטן.

המחקר של אוניברסיטת ליברפול, שפורסם בכתב העת Carcinogenesis, מצא כי בחולי סרטן, חלבון הקיים בבוטנים - אגלוטינין בוטנים (PNA) - יכול לשפר את הפרשת שתי המולקולות הידועות כמקדמות את התפשטות הסרטן. מולקולות אלו הן ציטוקינים, חלבונים קטנים החשובים באיתות התא ותגובת מערכת החיסון של הגוף.

IL-6 ו- MCP-1, כפי שהם מוכרים בדרך כלל, מקדמים גרורות של סרטן ומשפרים את הביטוי של מולקולות הדבקה על פני השטח של תאי האנדותל, שמצפים את דפנות כלי הדם. תאי האנדותל האלה הופכים אטרקטיביים יותר לתאי הגידול במחזור הדם, ובכך מגדילים את מספר האינטראקציות בין השניים - מה שמוביל לסיכון גדול יותר להתפשטות של גרורות בגוף.

"אף שעדיין יש צורך במחקרים נוספים, המחקר הנוכחי מצביע על כך שצריכה תכופה מאוד של בוטנים על ידי חולי סרטן עלולה להגביר את הסיכון להתפשטות גרורתית", אמר בהצהרה פרופסור לו-גנג יו מאוניברסיטת ליברפול, מחבר המחקר.

חמאת בוטנים. ShutterStock
אופסי. בוטנים וחמאת בוטנים/ShutterStock

אגלוטינין בוטנים הוא חלבון שנכנס במהירות לזרם הדם לאחר אכילת בוטנים מכיוון שהוא עמיד לבישול ולעיכול. הוא מהווה כ-0.15 אחוזים בלבד ממשקל הבוטנים.

בעוד שהמחקר הנוכחי מפרט אינדוקציה של ציטוקינים על ידי אינטראקציה של PNA עם תאי אנדותל, מחקר קודם של אותם מחברים מצא דרך חלופית שבה היא עשויה לקדם את התפשטות הגידול. PNA מקיים אינטראקציה עם חלבון שנמצא על פני הגידול בזרם הדם, וגורם לשינויים בחלבון שהופכים את התאים הסרטניים לדביקים יותר ובעלי סבירות גדולה יותר להיצמד לכלי דם. דביקות זו גם מאפשרת לתאים הסרטניים להתקבץ יחד, ומאריכה את הישרדותם בזמן שהם מסתובבים במחזור הדם.

עוד בוואלה!

למה אתם חייבים לשים לב כשאתם קונים חמאת בוטנים?

לכתבה המלאה

עצרו רגע

לפני שאתם מתנערים לגמרי מבוטנים, יש לציין שבמחקרים קודמים נצפו ריכוזי אגלוטינין בוטנים ניכרים בדם רק לאחר שנצרכו כמות גדולה במיוחד של בוטנים. כמה גדולה במיוחד? 250 גרם. המנה היומית המומלצת היא 28 גרם, שהם שווי ערך לחופן קטן. "יכול להיות שצריכת בוטנים 'רגילה' המניבה ריכוזי אגלוטינין בוטנים נמוכה יותר אינה מזיקה", אמר יו.

כמו כן ראוי לציין כי לא נמצא קשר לתמותה מסרטן - למעשה, מחקר אחד גדול בארה"ב דיווח כי "אין השפעה משמעותית של צריכת בוטנים על תמותה מסרטן", בעוד שבשאר דווח כי "לצריכת בוטנים אין השפעה משמעותית על פרוגנוזה בקרב גברים עם סרטן ערמונית מבוסס", לדברי יו.

דרוש הרבה יותר ממחקר כדי שנוכל להבין את ההשפעה של אכילת בוטנים על התפשטות הגידולים בחולי סרטן. "עם זאת, האפשרות נשארת כי הפצת PNA, לפחות ברמות הגבוהות יחסית שנמצאו זמן קצר לאחר אכילת מנה גדולה של בוטנים, עשויה להיות בעלת השפעה ביולוגית משמעותית על תאי הגידול, עם פוטנציאל לעלייה בסיכון לגרורות", אמר יו, "לכן כדאי שחולי סרטן ימנעו מצריכת בוטנים גדולה או תכופה מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully