פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      דירוג החטיפים הגדול: מה הכי בריא

      אף שאנחנו יודעים ששומן טראנס הוא האויב ומלח עושה אותנו חולים, לפעמים פשוט בא לנו לנשנש משהו מלוח. כדי שתוכלו לבחור את החטיף שיזיק לכם הכי פחות, הדיאטנית שלנו דירגה אותם מהטוב היחסי אל הרע במיעוטו

      חטיפים חטיף במבה ביסלי (ShutterStock)
      לפעמים פשוט חייבים (צילום: shutterstock)

      חטיף הוא לא התוספת האידיאלית לתפריט היומי שלכם, וזו בטח לא ההמלצה שלנו לנשנוש בריא, אבל לפעמים מתחשק לנו לחטוא במשהו מלוח. אם גם אתם מדי פעם אוכלים חטיפים, או נתקלים בהם עם ילדכם בגינה הציבורית, חשוב שתדעו מהם ההבדלים בין החטיפים השונים ומאיזה כדאי להתרחק.

      בדקנו חמישה מהחטיפים הפופולריים בקרב מבוגרים וילדים, והתוצאות מפתיעות. ראשית, באף אחד מן החטיפים שבדקנו לא היה שומן טראנס - רכיב שנאסר לשימוש בארה"ב רק לפני כמה ימים - כולסטרול, צבעי מאכל או חומרים משמרים. שנית, דווקא החטיף שנתפס אצל רובנו כבריא יותר, לא דורג בראש הרשימה.

      הנה הדירוג המלא, וגם מקרא הערכים התזונתיים:

      במקום הראשון: בייגלה

      בייגלה הוא חטיף אפוי, דל שומן ודל בנתרן, והוא מכיל את כמות הקלוריות הנמוכה ביותר ביחס לשאר החטיפים. בנוסף, זה החטיף היחידי שמכיל כמויות גדולות של סיבים תזונתיים. יתרון נוסף - קיימות גם גרסאות בריאות יותר של החטיף, כמו בייגלה ללא תוספת מלח או בייגלה עם חיטה מלאה.

      חופן בייגלה (כ-30 גרם) מכיל כ-110 קלוריות, כ-19 גרם פחמימה, 3 גרם שומן מתוכם כ-0.9 גרם שומן רווי. כמות הנתרן שווה לכ-250 מ"ג, ובגרסה ללא תוספת מלח כמות הנתרן יורדת לכ-75 מ"ג בלבד. כמות הסיבים נעה בין 2 גרם ל-4.5 גרם בבייגלה מחיטה מלאה.

      בייגלה (ShutterStock)
      אפוי, דל שומן ודל בנתרן (צילום: ShutterStock)

      במקום השני: במבה

      בדומה לבייגלה, גם במבה הוא חטיף אפוי שמכיל גם סיבים תזונתיים. החטיף מכיל גם ויטמינים ומינרלים שתורמים לבריאות, אך חשוב לציין כי אם ברצונכם לצרוך את הכמות הדרושה של ויטמינים ומינרלים יש לאכול תפריט מגוון בדגש על פירות וירקות, ולא לסמוך על הכמות המועטה שיש בבמבה. גם כמות הנתרן בחטיף הפופולרי נמוכה יחסית לשאר החטיפים.

      מנת במבה (30 גרם) מכילה כ-160 קלוריות, 11 גרם פחמימה, 10 גרם שומן, מתוכם 1.5 גרם שומן רווי, כ-2 גרם סיבים תזונתיים, וכ-120 מ"ג נתרן.

      במקום השלישי: ביסלי

      ביסלי הוא חטיף המכיל מגוון טעמים, ולכל טעם ערכים תזונתיים שונים. באופן כללי, חופן של 30 גרם מכיל כ-150 קלוריות וכמות גבוהה יחסית של פחמימות - כ-19.5 גרם פחמימה (יותר מפרוסת לחם אחת). בביסלי אומנם יש כמות בינונית של שומן (כ- 5.8 גרם שומן), אך כמות גבוהה יחסית מתוכה היא שומן רווי כ-2 גרם – רכיב שעדיף להימנע ממנו ככל האפשר. בביסלי יש גם כמות בינונית-גבוהה של מלח (כ-200 מ"ג נתרן), שגם היא מזיקה לבריאות.

      במבה בוטנים (רותם דרוב)
      אפילו קצת סיבים תזונתיים (צילום: רותם דרוב)

      במקום הרביעי: תפוצ'יפס

      בחטיף זה יש כמויות גדולות יחסית של קלוריות ושומן, ולכן הוא לא צריך להיות הבחירה שלכם. מנה המכילה 30 גרם, מכילה כ-160 קלוריות, כ-16 גרם פחמימה, כ-10.2 גרם שומן, מתוכם 1.2 גרם שומן רווי וכ-170 מ"ג נתרן. חשוב לציין כי לחטיף זה קיימת גרסה בריאה יותר ואפויה שהיא מופחתת קלוריות ושומן.

      צ'יפס (ShutterStock)
      אם כבר חטיף צ'יפס, לכו על הגרסה האפויה (צילום: ShutterStock)

      במקום האחרון: אפרופו

      בתחתית הרשימה נמצאת הפתעה. בדומה לתפוצ'יפס, גם האפרופו מכיל כמויות גדולות של קלוריות ושומן כללי, אך דווקא כאן כמות השומן הרווי וכמויות הנתרן גבוהות יותר מהתפוצ'יפס. מנה של 30 גרם מכילה כ-165 קלוריות, 18.5 גרם פחמימה, 9.5 גרם שומן, מתוכם 2.5 גרם שומן רווי כ-300 מ"ג נתרן.

      אז מה זה בעצם אומר? מקרא ערכים תזונתיים

      כדי לערוך את ההשוואה בין החטיפים השונים, קראנו את הסימון התזונתי על גבי האריזות השונות, תוך מתן דגש שווה לנתונים הבאים:

      •קלוריות - כמות הקלוריות שנבדקה הינה הכמות ל-30 גרם חטיף. חשוב לזכור כי שקיות של חטיפים מכילות עד כ-70 גרם לשקית, ולכן יכולות להכיל כמויות גבוהות מאוד של קלוריות (כ-350 עד 400 קלוריות). לשם השוואה, באותה כמות קלוריות ניתן לאכול כריך הכולל 2 פרוסות לחם מלא, כף חומוס או טחינה ומנת פרי.

      •כולסטרול נמצא בשומנים אשר מקורם מהחי. לכולסטרול המגיע מן המזון יש השפעה פחותה מזו שנטען בעבר על רמות הכולסטרול בדם, אך עדיין ההמלצה היא להפחית את צריכתו. בכל החטפים שבדקנו כמות הכולסטרול היתה אפס או פחותה מ-2.5 מ"ג ל-100 גרם.

      •שומן טראנס זה שומן לא טבעי הנוצר בתהליך התעשייתי ההופך את השמן הצמחי למוצק. שומן זה נמצא קשור לעלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם ולכן מומלץ להימנע מצריכתו. בכל החטיפים שנבדקו, כמות שומן זה היתה נמוכה מ-0.5 מ"ג ל-100 גרם מוצר.

      •חומרים משמרים יכולים להאריך את טריות המוצר. חלק מחומרים אלה עשויים להזיק לבריאות ולכן מומלץ להמעיט באכילת מוצרים שמכילים חומרים משמרים. כל החטיפים שנבדקו, אינם מכילים חומרים משמרים.

      •צבעי מאכל . צבעי מאכל הינם חומרים המוספים למזון כדי לשנות את המראה החיצוני שלו. קיימים צבעי מאכל טבעיים וגם צבעי מאכל סינתטיים אשר את חלקם משרד הבריאות מגביל בשל החשש לפגיעה בבריאות. כל החטיפים שנבדקו אינם מכילים צבעי מאכל.

      •שומן רווי - חומצות שומן רוויות הן מוצקות בטמפרטורת החדר. ניתן למצוא אותן בשמנים מן החי כגון חמאה וגם בשמנים מן הצומח כגון שמן קוקוס ושמן דקלים. על פי משרד הבריאות, מומלץ לצמצם את צריכת שומן זה כדי למנוע אפשרות לחלות במחלות לב וכלי דם.

      •פחמימות - הפחמימות מהוות מקור אנרגיה לביצוע תהליכים שונים בגוף. כמות גבוהה מדי של הפחמימות עלולה לשנות את איזון רמות הסוכר בגוף.

      •סיבים תזונתיים – סיבים תזונתיים הם המרכיבים של דפנות תאי הצמח. נמצא כי לסיבים יש השפעה מטיבה על תפקוד מערכת העיכול, איזון רמות הסוכר והשומנים בדם, הגדלת תחושת השובע ועוד.

      •נתרן - במשרד הבריאות קיימת תוכנית לאומית להפחתת צריכת המלח בכלל האוכלוסייה בישראל בשל הקשר בין צריכת כמויות גבוהות של נתרן (יותר מ-2,400 מ"ג ליממה, הגבול העליון, 1,500 מ"ג המלצה) הגורמת לעלייה בלחץ הדם ועלולה להגברת הסיכון לחלות במחלות כגון ומחלות לב וכלי דם אי ספיקת כליות ועוד.