וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה סופי: שומן טראנס ייעלם מהמדפים בארה"ב

הילה ויסברג

16.6.2015 / 21:15

מינהל המזון והתרופות האמריקאי הודיע כי השומן המלאכותי שמצוי במרגרינה ובחטיפים שונים יוסר מהמדפים לחלוטין בתוך שלוש שנים. המטרה: לצמצם את תחלואת האמריקאים ממחלות לב

עוגיות ארוזות. ShutterStock
שומן טראנס עדיין מככב בשלל מוצרים תמימים למראה/ShutterStock

הסוף לשומן טראנס בארה"ב: מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הודיע הערב (שלישי) כי השומן המלאכותי שמצוי במרגרינה, במזון מעובד ובחטיפים שונים יוסר מהמדפים בתוך שלוש שנים, וכך ייעלם לגמרי מחייהם של האמריקאים. יצרניות המזון יוכלו לערער על האיסור במקרים ספציפיים, אך בכל מקרה, כל מכירה של מוצר המכיל את השומן תחייב מעתה אישור מיוחד. ב-FDA קבעו כי השומן "בדרך כלל אינו מוכר כבטוח לשימוש".

הסיבה לקביעה הדרמטית היא רצון לצמצם את תחלואת האמריקאים ממחלות לב, גורם המוות מספר 1 בארה"ב (ומספר 2 בישראל). שומן טראנס ידוע בהשלכותיו הבריאותיות המזיקות, ובתרומתו ליצירת מחלות לב וכלי דם. עוד נקשר סוג זה של שומן להשמנה, לאובדן זיכרון ולהעלאת רמות הכולסטרול הרע בדם.

"פעולת ה-FDA מדגימה את מחויבותו של המינהל לבריאות הלב של האמריקאים", אמר המנהל בפועל של FDA, ד"ר סטפן אוסטרוף, בהודעה לעיתונות. "אנחנו צופים שהאיסור החדש יפחית את שיעורי מחלות הלב וימנע אלפי מקרים של התקפי לב קטלניים המתרחשים בארה"ב מדי שנה". ב-FDA צופים כי האיסור החדש יעלה לתעשיית המזון בארה"ב 6.2 מיליארד דולר ב-20 השנים הבאות, בשל הצורך לשנות את תרכובות המוצרים. מנגד, צפוי גם חיסכון של כ-140 מיליארד דולר לאורך אותה תקופה, בשל הירידה בהוצאות על בריאות.

צ'יפס. ShutterStock
"שומן הטראנס הוא הטרגדיה של הדיאטה האמריקאית"/ShutterStock
"בטעות אמרנו לאנשים בשנות ה-50 וה-60 שביצים וחמאה גרועות עבורם, ועדיף לצרוך מרגרינה. כיום אנחנו יודעים ששומן הטראנס הוא הבעיה האמיתית"

הקביעה הנוכחית של ה-FDA היא סופו תהליך שנמשך כמה שנים, שבמהלכו סומנו מוצרים המכילים שומן טראנס החל מ-2006. עוד ב-2013 קבע מינהל המזון האמריקאי ששומן טראנס אינו בטוח, אך נדרשו לו עוד שנתיים נוספות של דיונים ציבוריים ונבירה במחקרים, עד שיכול היה לצאת עם האיסור הגורף. FDA מעריך כי סימון המוצרים המכילים שומן טראנס הוביל לירידה של 78% בצריכתו.

ד"ר סטיבן ניסן, יו"ר רפואת הלב מ-Cleveland Clinic, אמר ל-CNN, כי הצעד שביצע FDA הוא "אמיץ", וכי יש לתת למינהל קרדיט רב. עוד הוסיף: "שומן הטראנס הוא הטרגדיה של הדיאטה האמריקאית. בטעות, אמרנו לאנשים בשנות ה-50 וה-60 שביצים וחמאה גרועות עבורם, ועדיף לצרוך מרגרינה. כיום אנחנו יודעים ששומן הטראנס הוא הבעיה האמיתית. דחפנו אותם לדיאטה גרועה עוד יותר".

גם בעדכון להמלצות התזונה למניעת מחלות קרדיוואסקולריות (מחלות לב וכלי דם) שפורסם השבוע בידי בידי האיגוד הקרדיולוגי ועמותת הדיאטנים בישראל – הודגש כי שומן טראנס מזיק לבריאות, ומומלץ להימנע ממנו. "מומלץ להמעיט ככל האפשר בצריכת בשרים עתירי שומן, בעיקר בשרים מעובדים, עתירי שומן ונתרן, ובמזונות המכילים שומן טראנס", נכתב בהמלצות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully