פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      למה דווקא אגוזים מסייעים לשמירה על המשקל?

      הם מלאים בשומן ועתירי קלוריות, אז איך זה שדווקא הם מומלצים שוב ושוב למניעת השמנה? מחקר גדול של אוניברסיטת הרווארד מספק חלק מהתשובות וממליץ להוסיף כמה גרמים של אגוזים לתפריט היומי

      חופן אגוזים (ShutterStock)
      מכילים הרבה קלוריות ושומן, ובכל זאת טובים לדיאטה. חופן אגוזים (צילום: shutterstock)

      למקרה שהתגעגעתם, הנה עוד מחקר שמוכיח עד כמה אגוזים טובים לנו לבריאות. המחקר החדש שנערך על ידי אוניברסיטת הרווארד מצא כי העלאת צריכת האגוזים היומית יכולה לסייע בירידה במשקל ולמנוע השמנת יתר.

      המחקר שפורסם בכתב העת BMJ Nutrition, Prevention & Health אסף וניתח מידע על משקל, תזונה ופעילות גופנית בקרב שלוש קבוצות של אנשים: 51,529 רופאים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות, בני 40 עד 75, 121,700 אחיות, בגילאי 35 עד 55, ו-116,686 אחיות, בגילאי 24 עד 44.

      במשך למעלה מ-20 שנה של מעקב התבקשו המשתתפים לציין כל 4 שנים את משקלם, ובאיזו תדירות, בשנה הקודמת אכלו מנה (28 גרם) של אגוזים, כולל בוטנים וחמאת בוטנים. תרגול שבועי ממוצע, שכלל הליכה, ריצה קלה, אופניים, שחייה ואפילו וגינון - הוערך כל שנתיים על ידי שאלון.

      הממצאים הראו כי הגדלת צריכת האגוזים רק בחצי מנה (14 גרם) ביום נקשרה לסיכון נמוך יותר להעלות שני קילו ומעלה בכל תקופה של 4 שנים. ועלייה של מחצית המנה היומית בצריכת האגוזים הייתה קשורה לסיכון נמוך יותר ב-15 אחוזים להשמנה.

      בממוצע, מבוגרים בארצות הברית עולים בין חצי קילו לקילו אחד מדי שנה. עלייה של 2.5-10 קילו במשקל קשורה לסיכון גדול משמעותית למחלות לב, שבץ מוחי וסוכרת. החלפת מזון לא בריא, כמו בשרים מעובדים ואוכל מטוגן עם חצי מנה של אגוזים עשויה להיות אסטרטגיה פשוטה למנוע את עליית המשקל ההדרגתית המלווה לעתים קרובות את תהליך ההזדקנות, מציעים החוקרים.

      איך אגוזים מסייעים בשמירה על המשקל?

      האגוזים עשירים בשומנים בריאים בלתי רוויים, ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, אך הם גם עשירים בקלוריות, כך שלעתים קרובות הם דווקא לא נחשבים למזון טוב לדיאטה. אולם לאור עדויות ממחקרים אחרונים בנושא נראה כי איכות המזון שאוכלים עשויה להיות חשובה לא פחות מהכמות שנאכלת.

      על אף גודלו, חשוב לזכור שמדובר במחקר תצפיתי, וככזה הוא אינו מספק סיבה ותוצאה. הנתונים הסתמכו על דיווח אישי, שעלול להשפיע על הדיוק, בעוד שנכללו רק אנשי מקצוע לבנים, אמידים יחסית, ולכן יתכן שהממצאים לא יתאימו לאוכלוסייה הכללית.

      ולמרות זאת, החוקרים מציינים כי הממצאים של המחקר הנוכחי מהדהדים את הממצאים של מחקרי תצפית קודמים. לטענתם, הסיבה שאגוזים תורמים לירידה במשקל היא העובדה שאכילתם דורשת מאמץ מסוים, ומשאירה פחות אנרגיה לאכילת דברים אחרים. בנוסף, תכולת הסיבים הגבוהה של האגוזים עשויה לעכב את התרוקנות הקיבה וכך היא גורמת לאדם לחוש שובע ומלאות לאורך זמן רב יותר. כמו כן, ישנן הוכחות לכך שתכולת השומן הגבוהה הבלתי רוויה באגוזים מגדילה את הוצאת האנרגיה במנוחה, שעשויה לסייע גם במניעת עלייה במשקל.

      ולבסוף, החוקרים מוסיפים כי אכילת אגוזים עשויה להיות טובה גם לכדור הארץ. "בנוסף להשפעה על בריאות האדם, שימוש בחלבון על בסיס צמחי ידידותי לסביבה, כמו אגוזים וזרעים להחלפת מקורות חלבונים מן החי עשוי לתרום לקידום מערכת מזון בר-קיימא עולמית".