פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      למה אתם חייבים לשים לב כשאתם קונים חמאת בוטנים?

      היא הגיעה בשלב זה או אחר לסנדוויץ' של כולנו והיא מהווה את המרכיב העיקרי בחטיף הכי ישראלי שיש. התזונאי יניב עובדיה עם כל היתרונות והחסרונות של חמאת הבוטנים ולמה מאוד חשוב שתקראו מה כתוב על התווית

      למה אתם חייבים לשים לב כשאתם קונים חמאת בוטנים?

      בווידיאו: הנה ילד שהחליט לאכול את החמאת בוטנים שלו בדרך מקורית וחמודה

      במשך עשרות שנים היא מהווה חלק בלתי נפרד מהתפריט של רבים בארה"ב ואנגליה כממרח לסנדוויצ'ים ואצלנו כחומר גלם לייצורו של החטיף אולי הכי ישראלי שקיים - הבמבה. לאחרונה הפכה החמאת הבוטנים לפופולרית גם בקרב ספורטאים, שוחרי בריאות, צמחונים וטבעונים. אך האם אתם באמת יודעים מה הם היתרונות והחסרונות שלה ומה היא מכילה?

      בוטנים, שהם כמובן המרכיב העיקרי בחמאת בוטנים, הם מקור לחלבון וחומצה פולית ומהווים מרכיב חשוב בתפריט צמחוני וטבעוני. חמאת בוטנים טבעית מכילה כמות נאה של סיבים תזונתיים, אשלגן ומגנזיום, שצריכתם עשויה לתרום לבריאות הלב. בנוסף, כמו ביין אדום, גם חמאת הבוטנים מכילה חומר בשם רסברטרול (Resveratrol) המסייע למניעת כיווץ כלי דם, ומניעת קרישי דם ועשוי לשמש בגופנו כנוגד חמצון המסייע בהגנה מפני תהליכי הזדקנות מואצים. בצריכה נבונה של חמאת בוטנים, ייתכן גם סיוע בהפחתת כולסטרול בדם בזכות תכולת פיטוסטרולים, שהם חומרים המתחרים עם כולסטרול על קליטתו בגוף האדם.

      עוד בנושא:
      מבחן השומן: באיזה מהמאכלים הבאים יש שמנים בריאים?
      מות נשיקה: צעירה קנדית מתה מהתקף אלרגיה בעקבות נשיקה עם אהובה

      כף עם חמאת בוטנים (ShutterStock)
      מקור לחלבון, חומצה פולית, סיבים תזונתיים, אשלגן ועוד. חמאת בוטנים (צילום: shutterstock)

      ומה באשר לחסרונות? חמאת בוטנים רגילה ושאינה טבעית (מסחרית) עלולה להכיל מעל 500 קלוריות ל-100 גרם ונחשבת למזון עתיר קלוריות. חמאת בוטנים שכזו מכילה בדרך כלל כמות סוכר גבוה יחסית (כחמישית ממשקל המוצר) והיא גם מכילה מלח ושומן צמחי שבחלק מהמוצרים הוא מוקשה חלקית, כלומר, שומן טראנס (שנמצא כמזיק לבריאות). חמאת בוטנים העשויה מבוטנים שאינם קלויים, או בוטנים שנקלו בתנור בפחות מ-150 מעלות, עלולה להכיל רעלן בשם אפלא-טוקסין (Aflatoxin) שיכול להזיק לבריאות.

      טוסט עם חמאת בוטנים ובננה (ShutterStock)
      שילוב בריא במיוחד. צנים עם חמאת בוטנים ובננה (צילום: Shutterstock)

      בנוסף לחסרונות האלה, אחת מאלרגיות האוכל הנפוצות היא אלרגיה לבוטנים. אלרגיה זו מתבטאת בפריחה, קוצר נשימה, ירידה חדה בלחץ הדם ובמקרים קיצוניים אף במוות. לפי מחקרים עדכניים, ילדים ישראלים מפתחים אלרגיה לבוטנים פחות מאשר ילדים בריטים והשכיחות של אלרגיה לבוטנים בארץ קטנה פי 10 לעומת בריטניה. הסיבה נעוצה ככל הנראה בחטיף במבה שחשיפה מוקדמת אליו מקטינה דרמטית את שיעור הילדים האלרגיים.

      עם זאת, ישראל אינה נטולת תופעות אלרגיה לבוטנים כלל ויש להיוועץ דיאטן/ית קלינית ו/או רופא אלרגולוג. במידה וידוע על רגישות לבוטנים, או שמתגלים סימני אלרגיה לבוטנים יש להיוועץ ברופא ויש להימנע מהתחלת "טיפול" בחטיפי בוטנים או כל טיפול אחר בלי ייעוץ מקצועי.

      בוטנים (ShutterStock)
      העדיפו את חמאת הבוטנים הטבעית שמכילה רק בוטנים. בלי מלח וסוכר (צילום: shutterstock)

      בשורה התחתונה מומלץ וכדאי לקנות חמאת בוטנים טבעית שמכילה אך ורק בוטנים, ללא תוספת של שומן אחר, סוכר או מלח. למי שמכין חמאת בוטנים ביתית, מומלץ לקלות את הבוטנים טרם ריסוקם במעל 150 מעלות על מנת להפחית משמעותית את כמות הרעלנים בחמאה. גם ריסוק הבוטנים יחד עם הקליפה עשוי לשפר את הערך הבריאותי של חמאת הבוטנים, עקב תכולת סיבים גבוהה יותר מחמאת בוטנים רגילה או מסחרית. תכולת סיבים גבוהה במזון נמצאה כמשפרת את תחושת השובע וסיוע לשמירה על יחס משקל-גובה בריא.

      חמאת בוטנים יכולה להיות בעלת יתרונות לא מבוטלים, לצד סיכונים אפשריים או שיפורים הנחוצים לאוכלוסיות מסוימות. המפתח לצריכה נבונה שלה הוא מודעות להרכב שלה, שימוש בחומרים טבעיים, הכנה נכונה ובירור מקצועי למי שזקוק לכך.

      ד"ר יניב עובדיה הוא תזונאי-דיאטן קליני מוסמך, מומחה לתזונה וסביבה. מטפל בתזונה ובלוטת התריס.