וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה רשמי: זו הדיאטה הכי טובה שיש

עודכן לאחרונה: 29.1.2023 / 8:54

יותר מ-30 תזונאים, רופאים ואפידמיולוגים בחנו 24 דיאטות כדי לקבוע מה הדיאטות הכי יעילות שיש, ולצד כמה תוצאות צפויות, יש גם כמה הפתעות. הדיאטנית ומאמנת הכושר קרן אן גיימן עם כל הפרטים

למה השמנה מוגדרת כמחלה - ומתי היא באמת מסכנת אותנו?/מערכת וואלה

עולם הדיאטות לא מפסיק להשתנות ולגדול, ונדמה כי בכל שנה נוספת עוד דיאטה לארסנל הקיים. פחות פחמימות, יותר שומנים, רכיבים מן הצומח או להפך. לא רק שקשה לעקוב אחר הנושא ולהבין מה הדיאטה הכי מעודכנת, קשה לדעת האם היא אכן עובדת. לכן, מדי שנה המגזין האמריקאי US News & World עורך סקירה מקיפה ומעניק לדיאטות הטרנדיות ביותר דירוג.

השנה, למעלה מ-30 תזונאים, רופאים ואפידמיולוגים בחנו 24 דיאטות כדי לפתח את הדירוג לשנת 2023. לרוב, הממצאים חוזרים על עצמם, אבל השנה נוספו כמה דיאטות חדשות לסקירה והגיעו למקומות גבוהים באופן מפתיע.

בודהה בול עם עוף, אבוקדו, ברוקולי, בטטה וזרעי צ'יה. ShutterStock
הכוכבת הבלתי מעורערת - תזונה ים תיכונית. בודהה בול עם עוף, אבוקדו, ברוקולי, בטטה וזרעי צ'יה/ShutterStock

נתחיל בחדשות שלא מפתיעות, ולמען האמת חוזרות על עצמן. אל המקום הראשון המכובד, שנה שישית ברציפות, הגיעה הדיאטה הים תיכונית. היא מוגדרת בתור הדיאטה הטובה ביותר לבריאות ולשמירה על המשקל. הדיאטה שמה דגש על אכילת פירות, ירקות,קטניות, אגוזים, שמנים צמחיים כמו שמן זית ואכילה של דגים. הדיאטה הים תיכונית היא כזו שהדגש בה הוא על הרגלים ואורח חיים בריא. ההתמקדות היא באיכות המזון ולא בבידוד של רכיב אחד כזה או אחר (כמו בדיאטות דלות פחמימה למשל).

הדירוג התייחס גם לדיאטות מובילות לפי קטגוריות שונות:

עוד בוואלה!

תזונה ים תיכונית "ירוקה": הדיאטה הישראלית שמורידה את הכרס

לכתבה המלאה

הדיאטה הטובה ביותר להרזיה מהירה

גם קטגוריה של דיאטת ההרזיה המהירה ביותר קיימת, וכאן רואים באופן מובהק יתרון לדיאטות בהן קיים עקרון מנחה של הפחתה משמעותית באכילת פחמימות. במקום הראשון הגיעה הדיאטה הקטוגנית ולאחריה דיאטת אטקינס הותיקה. יש לציין שמדובר בדיאטות יעילות להרזייה בטווח הקצר בלבד.

הדיאטה הטובה ביותר לבריאות העצמות והמפרקים

בקטגוריה של הדיאטה הטובה ביותר עבור בריאות העצמות והמפרקים הגיעו שתי דיאטות בתיקו. הדיאטה הים תיכונית ודיאטת DASH. דיאטת DASH או בשמה המלא Dietary Approaches to Stop Hypertension היא דיאטה שנועדה במקור כדיאטה עבור אנשים המתמודדים עם לחץ דם גבוה. דיאטה זו לצד טיפול תרופתי, או לבדה כמניעה במקרים מסוימים, נמצאה לאורך השנים כמיטיבה עם עוד מצבים בריאותיים והפכה לדיאטת טרנד בפני עצמה.

הדיאטה הידידותית ביותר למשפחה

בקטגוריה של הדיאטה הידידותית ביותר למשפחה שוב הגיעה הדיאטה הים תיכונית, אך הפעם לצד שתי דיאטות שנכנסו לרשימה המכובדת בפעם הראשונה: הדיאטה הפלקסיטרית ודיאטת TLC. דיאטה הפלקסיטרית היא סגנון אכילה גמיש המדגיש צריכה של מאכלים ומשקאות צמחיים. הדיאטה משלבת מוצרי חלב וביצים ומעודדת צריכת בשר בתדירות נמוכה יותר ו/או במנות קטנות יותר. למעשה, דיאטה צמחונית גמישה אם תרצו.

קציצות טופו ברוטב עגבניות ופלפלים. אלון מסיקה
יותר מוצרים צמחיים, פחות בשר. קציצות טופו/אלון מסיקה

דיאטת TLC או בשמה המלא Therapeutic Lifestyle Change פותחה במקור על ידי המכונים הלאומיים לבריאות על מנת לעזור בהפחתת הסיכון ללקות במחלות לב או שבץ. זאת במטרה לשפר את בריאות הציבור. בדיאטה הזו אוכלים ירקות, פירות, לחם, דגנים, פסטה ובשר רזה. המטרה בדיאטה היא לאמץ סגנון אכילה בריא שיסייע בשמירה על רמות כולסטרול נמוכות, כדי לשמור על בריאות העורקים וכך לייעל את בריאות הלב.

הדיאטה הטובה ביותר למחלות לב וסוכרת

עבור חולי סוכרת נמצא כי הדיאטה היעילה ביותר תהיה DASH ואחריה ים תיכונית. עבור הדיאטה הטובה ביותר לבריאות הלב ודיאטת הסוכרת הטובה ביותר היא באופן מפתיע שומרי משקל.

עוד דיאטות שכדאי להכיר:
בהרווארד מצאו את 4 הדיאטות שמאריכות חיים
הטריק שהופך את דיאטת הצום לסירוגין לקלה יותר ליישום

עם המדרג מגיעה עוד תובנה מעניינת לשנת 2023 נמצא כי יותר ויותר אנשים בוחרים בדיאטות עם תמיכה קהילתית או תמיכה קבוצתית מובנית, כמו דיאטת Noom, שדורגה במקום ה-11 הכללי, ודיאטה שכוללת מפגשים של קבוצות תמיכה, אשר דורגה במקום ה-8 הכללי.

המדרג מלמד אותנו שהכי חשוב למצוא דיאטה אשר הולמת את המטרה שלנו בטווח הארוך והקצר. דיאטה שנוכל להתמיד בה בקלות לאורך השנים במידת הצורך. וכמובן שהמדרג אינו מתייחס למצבים ייחודיים כמו דיאטה בהריון או דיאטה בזמן מחלה שאיננה מחלה מטבולית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully