וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תזונה ים תיכונית "ירוקה": הדיאטה הישראלית שמורידה את הכרס

עודכן לאחרונה: 30.11.2022 / 8:58

אתם בוודאי כבר מכירים את הדיאטה הים תיכונית, אבל חוקרים מישראל שידרגו אותה והפכו אותה לשיטה הכי יעילה להורדת השומן הבטני. ככה זה עובד

למה השמנה בטנית כל כך מסוכנת - ומה עושים איתה?/מערכת וואלה

תזונה ים תיכונית "ירוקה" יכולה לעזור לאנשים להשיל פי שניים יותר שומן בטני מאשר גרסה סטנדרטית של הדיאטה הבריאה. חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון שבנגב אומרים ששינוי הדיאטה הפופולרית הזו שחוסכת באכילת בשר אדום ומגדילה את צריכת נוגדי החמצון הופך את הדיאטה הים תיכונית ליותר טובה בהסרת צורת השומן המזיקה הזו.

החוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב בשיתוף פעולה עם הקריה למחקר גרעיני בדימונה, בית החולים סורוקה ומומחים מאוניברסיטאות הרווארד בארה"ב ולייפציג מגרמניה בחנו סוגי דיאטות שונות על קבוצת מחקר של כמעט 300 משתתפים וגילו כי דיאטה ים תיכונית ירוקה (עתירת פוליפנולים) דלת פחמימות ודלת בשר אדום ובשילוב פעילות גופנית מתונה, מאיצה פי שניים את ההפחתה בשומן התוך בטני.

צוות החוקרים שמחקרם פורסם בכתב העת BMC Medicine אומר ששומן בטני הוא הבעיה האמיתית בכל הנוגע לבריאות ולירידה במשקל. סוג זה של שומן נבנה סביב האיברים הפנימיים וקשה להפליא להיפטר ממנו. זה גם מייצר הורמונים ורעלים אחרים שיש להם קשר למחלות לב, סוכרת ומוות מוקדם.

בודהה בול סלמון. אלון מסיקה
לבחור נכון. בודהה בול סלמון/אלון מסיקה

פרופסור איריס שי וצוות החוקרים שינו את התזונה הים תיכונית הסטנדרטית - הכוללת בדרך כלל כמויות גדולות של שמן זית, דגים, פירות, ירקות, אגוזים, זרעים וכמות מינימלית של בשר אדום. בנוסף ל-28 גרם של אגוזי מלך מדי יום, המשתתפים צרכו שלוש עד ארבע כוסות תה ירוק ו-100 גרם שייק ירוק כל יום במשך 18 חודשים.

בניסוי אינטנסיבי שנמשך לאורך שנה וחצי השתמשו החוקרים בטכנולוגיית MRI להערכה מדויקת של השינויים במאגרי השומן, את השפעתם של שלושה טיפולים שונים בקרב המשתתפים, כולם עובדי הכור הגרעיני בדימונה הסובלים מהשמנה בטנית. הטיפול הראשון כלל דיאטה בריאה עם הנחיות תזונתיות בסיסיות וביצוע פעילות גופנית, הטיפול השני כלל דיאטה ים תיכונית קלאסית מופחתת פחמימות וביצוע פעילות גופנית והטיפול השלישי כלל דיאטה ים תיכונית ירוקה מוכפלת בכמות הפוליפנולים (מצמחים ירוקים) עם ביצוע פעילות גופנית מתונה, מופחתת פחמימות, ודלת בשר אדום/מעובד.

"הישג דרמטי"

התוצאות מראות כי בעקבות גרסה ירוקה יותר של הדיאטה הים תיכונית הפחיתו את השומן הבטני ב-14 אחוזים, בהשוואה לשבעה אחוזים עבור אלו שאכלו דיאטה ים תיכונית סטנדרטית. משתתפים שדבקו בתזונה רגילה ובריאה איבדו רק 4.5 אחוזים מהשומן הבטני שלהם.

"אורח חיים בריא הוא הבסיס האיתן לכל מהלך של ירידה במשקל. למדנו מתוצאות הניסוי כי איכות המזון חשובה לא פחות מסך הקלוריות הנצרכות והמטרה בעתיד היא להבין מנגנוני השפעה של מולקולות שונות , דוגמת הפוליפנולים- לחיוב, ופחמימות מיותרות ובשר אדום ומעובד- לשלילה, על קצב התמיינות תאי השומן ואגירתם ברקמת השומן התוך ביטני העמוק ובמאגרים רעילים נוספים", ציינה פרופ' איריס שי.

ד"ר הילה זליכה פאר, שותפתה למחקר מוסיפה ומסכמת: "הפחתה של 14% מסך השומן התוך בטני מהווה הישג דרמטי תוך כדי נקיטת אמצעים פשוטים בשינוי אורח החיים בלבד וכי ירידה במשקל היא מטרה חשובה אך רק אם היא נלוות לתוצאות מרשימות בהפחתת מאגרי השומן המסוכנים".

מה אוכלים?

דוגמא לדיאטה הים תיכונית הירוקה: תכולת אנרגיה בדיאטה: כ 1500 קק"ל, כ 40 גרם פחמימות ליום, כ 100 גרם חלבון ליום.

ארוחת בוקר:
½ קופסת קוטג' 125גרם, 9% שומן (מתובל עם אורגנו/בזיליקום יבש/בצל ירוק)
או - יוגורט 3% שומן
או - סלט טונה ביתי
וגם:
חביתה מ-2 ביצים עם כפית שמן זית + תיבול עם כורכום ובזיליקום יבש

או - שקשוקה מ-2 ביצים + חצי עגבניה + בצל ירוק + תרד + כפית שמן זית
וגם:
כוס תה ירוק לא ממותק (מומלץ עם מקל קינמון או אניס)

ביניים:
כוס תה ירוק לא ממותק (מומלץ עם מקל קינמון או אניס)

ארוחת צהריים:
250 גרם דג מבושל עם כפית שמן זית
או - 250 גרם חזה עוף בגריל

וגם: סלט ירוק גדול + 1 כף טחינה + ¼ בצל אדום + פטרוזיליה + כף מיץ לימון + 1 כפית שמן זית

וגם: 1/3 כוס שעועית ירוקה או - ½ כוס ברוקולי מאודה או - כרובית אפויה בתנור

ביניים:
15 שקדים טבעיים או - סלט טונה ביתי
כוס תה ירוק לא ממותק (מומלץ עם מקל קינמון או אניס)

ארוחת ערב:
שייק מנקאי: 100 גרם קוביות מנקאי קפוא + 28 ג' אגוזי מלך + בננה קטנה (או פרי שווה ערך) + קוביות קרח
כוס תה ירוק לא ממותק (מומלץ עם מקל קינמון או אניס)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully