וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהרווארד מצאו את 4 הדיאטות שמאריכות חיים

עודכן לאחרונה: 12.1.2023 / 7:00

אכילה נכונה היא חלק מאורח חיים בריא, אבל היא לא רק תורמת לשמירה על המשקל אלא גם יכולה לסייע להאריך חיים. אז מה אנחנו אמורים לאכול? לחוקרים האלה יש את התשובה

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

עם ים של מידע סותר באינטרנט ובכלל, זה יכול להיות קשה לבחור איזו תזונה הכי מתאימה לכם. אבל עכשיו חוקרים מאוניברסיטת הרווארד דירגו ארבע דיאטות מובילות על סמך מידת יעילותן בהורדת הסיכון למוות מוקדם, וזו כבר סיבה טובה לבחור בתזונה מסוימת. הם מצאו שאנשים שאכלו לפי "הדיאטות האיכותיות ביותר" היו בסיכון נמוך ב-20 אחוזים למוות מוקדם מכל סיבה במהלך המחקר, וסיכון נמוך יותר למחלות כמו מחלות לב וסרטן. ואם הרווארד אומרים - אנחנו מיישמים.

התוצאות של המחקר שהתפרסם בכתב העת JAMA התבססו על נתוני סקר של יותר מ-100,000 גברים ונשים שהיו במעקב במשך 36 שנים. המשתתפים התבקשו למלא שאלון תזונתי כל שנתיים עד ארבע שנים שבחן האם הם עוקבים אחר דפוסי אכילה בריאים.

כל ארבעת סוגי התזונה שנבדקו שמו דגש על אכילת יותר דגנים מלאים, פירות, ירקות, אגוזים וקטניות. התוצאות נמדדו באמצעות אינדקס האכילה הבריאה, שבודק האם אנשים פועלים לפי הנחיות תזונה בסיסיות בארה"ב. מדד הדיאטה הראשון של ממשלת ארה"ב מייצר ציון של אפס עד 100 על סמך כמה פירות, ירקות, דגנים מלאים, מוצרי חלב ופירות ים ודגים אדם מקבל לכל 1,000 קלוריות שהוא אוכל. הנחיות אלה כוללות אכילת מזון בריא וצמחי, הפחתה של בשר אדום ומעובד, והימנעות מסוכר מוסף, שומנים לא בריאים ואלכוהול. אנשים שקיבלו ציון גבוה לפי מדד זה היו בסיכון נמוך ב-19 אחוזים למות מכל סיבה שהיא.

אנשים שקיבלו ציון גבוה בתזונה השניה שנמדדה - "מדד האכילה הבריאה האלטרנטיבית" - גרסה מעודנת יותר של המדד (שכוללת אלכוהול) שפותחה על ידי הרווארד - הפחיתו את הסיכון למוות מוקדם ומחלות ב-20 אחוזים. "מדד האכילה הבריאה האלטרנטיבית" של הרווארד דורש חמש מנות ירקות ביום, ארבע מנות פירות, חמש עד שש מנות דגנים מלאים, לפחות מנה אחת של חלבון מאגוזים או טופו, ואכילת דגים באופן קבוע.

מג'דרה גלילית מושלמת. אלון מסיקה
הרבה קטניות, ירקות וחלבונים. מג'דרה/אלון מסיקה

התזונה השלישית היא התזונה הים תיכונית, המדגישה אכילת פירות, ירקות, דגנים מלאים, אגוזים, קטניות, דגים וכמות גבוהה של שמן זית. "דפוס תזונה זה מדגיש שומנים בריאים, במיוחד שומן חד בלתי רווי, בנוסף למזונות מהצומח ואלכוהול מתון", אמר הו.

התזונה הבאה הייתה צמחונות (שכללה סקאלה בין טבעונות לחצימחונות) המתמקדת גם באכילת יותר מוצרים מהצומח אך נותנת נקודות שליליות לכל המוצרים מהחי וגם לאלכוהול. "בדיאטה זו אפשרויות בריאות יחסית, כמו דגים או כמה מוצרי חלב אינם מהתפריט", אמר הו, והוסיף כי תוכנית האכילה עשויה לקדם דווקא מזונות פחות בריאים מהצומח כמו תפוחי אדמה למשל. בנוסף, נמצא כי מעבר לטבעונות מפחית את הסיכון לתמותה ב-14 אחוזים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully