וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם אם אתם לא מעשנים: זה מה שאתם חייבים לדעת על סרטן ריאות

פרופ' ניר פלד

עודכן לאחרונה: 6.12.2022 / 8:32

בכל שנה מאובחנים בישראל כ-3,000 חולים חדשים בסרטן הריאה, ואצל 60 אחוזים מהחולים הוא מתגלה כשהוא כבר מפושט בגוף וקשה לטיפול. אז איך מונעים או מאבחנים בזמן? מומחה מסביר

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

סרטן ריאות הוא גורם התמותה הראשון בגברים והשני בנשים בישראל, על פי נתונים עדכניים של משרד הבריאות. מדי שנה מאובחנים בישראל כ-3,000 חולים חדשים בסרטן הריאה, ולמרבה הצער, לפי הסטטיסטיקה העולמית והישראלית, אצל 60 אחוזים מהחולים הסרטן מגלה כאשר הוא כבר במצב גרורתי, מפושט וקשה לטיפול.

חשוב לציין כי בדומה למחלות אחרות, גם סרטן ריאות משתנה מאדם לאדם. חלק מגידולי סרטן הריאות קשורים לעישון וחלקם לא, חלקם נושאים מוטציות וחלקם רגישים מאוד לטיפולים המגייסים את מערכת החיסון. למרבה המזל, באמצעות בדיקות גנומיות הנמצאות בסל ועוזרות באיתור שינויים גנטיים בגידול, אפשר לבחור את דרך הטיפול המתאימה ביותר לכל אדם.

אז איך מאבחנים את הסרטן הנפוץ והמסוכן הזה ואיך מטפלים בו? הנה המדריך המלא.

  • מה גורם לסרטן ריאות?

    כ-80 אחוזים מהחולים בסרטן הריאות הם מעשנים בהווה או בעבר, כלומר מדובר בסרטן שאפשר למנוע אם נגמלים מעישון. גורמי סיכון נוספים הם ראדון, זיהום אוויר, אבק מזיק, וגורמים אחרים נדירים.

  • מהם תסמיני המחלה?

    בכל סוגי סרטן הריאות, מדובר במחלה שקטה. התסמינים יופיעו, ברוב המקרים, רק בשלב מתקדם של המחלה. התסמינים במצב מתקדם הם: קוצר נשימה, עייפות ממושכת, צרידות, ירידה במשקל, שיעול לפעמים דמי שנמשך מספר שבועות או חודשים. התסמינים מוכרים לכם מדי? אל תחכו, בואו להיבדק.

  • אילו סוגים של סרטן ריאות קיימים?

    85 אחוזים מהחולים ייחלו בסרטן ריאות מסוג תאים שאינם קטנים (NSCLC). סוגים נוספים הם סרטן הריאה של תאים קטנים (SCLC), הנוטה להתפשט באופן נרחב ומהר יותר. קיימים גם גידולים שפירים, או על גבול השפיר כגון גידולי ריאה קרצינואידים המתפתחים בקצב איטי, וסוגים נדירים יותר.

  • מה הסיכוי להחלים מסרטן ריאות?

    למרות פריצות הדרך הרבות הקיימות בטיפול בסרטן הריאה, והיכולת לרפא סרטן ריאה גם כאשר המחלה מאובחנת במצב גרורתי, שיעור ההישרדות ל-5 שנים בקרב חולי סרטן הריאה עדיין נמוך מאוד. ככל שהמחלה תתגלה בשלב מוקדם יותר, גדל הסיכוי להציל את החולה. זו הסיבה שפעלנו בעמותת סרטן הריאות, יחד עם גורמי בריאות רבים בישראל, בנחישות, להכליל בסל הבריאות את הבדיקה לאבחון מוקדם של סרטן הריאות. הבדיקה נעשית על ידי צילום CT במינון קרינה נמוכה, ומיועדת לאוכלוסייה המצויה בסיכון גבוה לחלות בסרטן ריאה, בהם אנשים מעל גיל 50 ועד 74, שעישנו במשך 30 שנים, לפחות, קופסה אחת ביום. או במשך 15 שנים שתי קופסאות ביום. הבדיקה מיועדת למעשנים בפועל וגם לנגמלים. בעידן הכימותרפיה, דיברנו על הארכת חיים של 12–14 חודשים, ועל הישרדות של 2-5 אחוזים בחולים עם סרטן ריאות גרורתי. היום, בזכות טיפולים חדשניים, אנחנו יודעים שחולים רבים יחלימו או יחיו לצד מחלתם שנים רבות.

    הדמיה של ריאות של חולה סרטן ריאות. ShutterStock
    הדמיה של ריאות של חולה סרטן ריאות/ShutterStock
  • מתי צריך ללכת לבדוק את הריאות?

    בנוסף לצורך לסקור את אוכלוסיית הסיכון שאינה סובלת מתסמינים, חשוב במיוחד להגיע לבירור אם התעורר חשד לגידול. האבחון כולל ביופסיה לבירור סוג הגידול, ובדיקות הדמיה נוספות כדי לבחון את מידת התפשטותו. לנוכח החשיבות העצומה באבחון מוקדם, קם בבית החולים שערי צדק, שירות אבחון מהיר לחולים החשודים לסרטן בכלל ולסרטן ריאות בפרט. מרכזים דומים קיימים בעוד מספר בתי חולים שלישוניים דומים. מומלץ ליצור קשר עם אותם המרכזים בכל חשד שכזה.

  • איך מטפלים בסרטן ריאות?

    לרשותנו עומדים טיפולים חדשים ששינו את פני הטיפול, את ההישרדות של החולים, ואת איכות חייהם. בשנים האחרונות הצטרפו לארסנל הטיפולי בסרטן הריאה טיפולים ביולוגיים ואימונותרפיים. בבחירת סוג הטיפול, לרוב יוצע לחולים המעשנים מישלב טיפולי הכולל טיפולים אימונותרפיים. למרבית החולים שאינם מעשנים, ניתן לרוב להתאים טיפול ביולוגי בהתאמה לאופן הביטוי של המחלה. אפיון רקמת הגידול הוא תנאי התאמה ראשוני ומהווה צעד קריטי בבניית תכנית הטיפול ולכן חשוב לקדמו מהר ככל הניתן, תוך מעורבות אישית בהליך התאמת הטיפול האישי. הטיפולים הביולוגיים מתמקדים בחסימת מסלול מאוד מדויק של רקמת הגידול בחולים שהגידול שלהם ממוקד, עם תוצאות מאוד מהירות וטובות. הטיפולים האימונותרפיים שמראים גם כן אחוזי יעילות גבוהים, מיועדים לאוכלוסייה שמתאפיינת בשונות גידולית מאוד גדולה, כמו אוכלוסיית המעשנים. אצל חולים אלה המחלה אינה ממוקדת, וחלק מהגידולים מפרישים חלבונים שחוסמים או מפריעים למערכת החיסון לפעול. במצב זה, התרופות האימונותרפיות "מחנכות" את מערכת החיסון לזהות את התאים הסרטניים ולפעול כנגד הגידול עד לחיסולו.

ויש עוד כמה דברים שחשוב לדעת על סרטן ריאות:
איך בת 20 שמעולם לא עישנה חלתה בסרטן ריאות מתקדם?
5 דברים שיכולים לגרום לסרטן ריאות והם לא עישון

ונסיים בחקר חדש ומעודד. מחקר שהתפרסם במגזין הרפואי היוקרתי New England Journal of medicine מוכיח שהקדמת הטיפול בתרופה אימונותרפית עוד לפני הניתוח להסרת הגידול, מחסלת את התאים הסרטניים בחולים שאובחנו עם סרטן ריאות. במחקר נמצא, כי מתן תרופה אימונותרפית בשילוב כימותרפיה, מביאים להיעלמותו של הגידול בכרבע מהמטופלים, ומקפיץ את הסיכוי לחיסול התאים הסרטניים פי 14. בנוסף, נמצא במחקר שאצל כ-40 אחוזים מהנחקרים הגידול קטן.

אובחנתם? העמותה הישראלית לסרטן הריאה עומדת לרשות החולים והמשפחות

פרופ' ניר פלד הוא מנהל האגף האונקולוגי ומרכז הלמסלי לסרטן בבית החולים שערי צדק בירושלים, יו"ר העמותה הישראלית לסרטן ריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully