וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 דברים שיכולים לגרום לסרטן ריאות והם לא עישון

מדובר על אחת ממחלות הסרטן הקטלניות ביותר, ולמרות שהיא בעיקר קשורה לעישון סיגריות, יש כמה גורמים נוספים שעלולים להוביל להופעתה. הנה המובילים ביניהם

בווידאו: דוח המבקר על שיעור התחלואה ומחלות לב בחיפה/עריכה: עמית שמחה

בווידאו דוח מבקר המדינה שקושר בין זיהום במפרץ חיפה ובין תחלואת סרטן גבוהה

סרטן ריאות הוא הסרטן השכיח בעולם והשלישי בשכיחותו בישראל. על פי הנתונים' שליש מתמותת הסרטן בישראל מיוחס אליו ובכל שנה הוא פוגע בישראל בכ-2,000 אנשים חדשים, מתוכם 15 עד 20 אחוזים שלא מעשנים ולא עישנו מעולם.

אמנם עישון סיגריות לאורך שנים ובכמות גדולה מהווה את הזרז העיקרי לסרטן ריאות, אך ישנם גורמים נוספים שעשויים להצית את המחלה:

1. עישון פאסיבי

אם העישון אחראי לכ-85 אחוזים ממקרי סרטן הריאות בישראל, החשיפה לעישון פסיבי גורמת לעוד 2.7 אחוזים וההערכות מצביעות על כך שעישון פסיבי, בקרב לא מעשנים, גורם ל-25 אחוזים מהמקרים של סרטן ריאה מסוג NSCLC) non-small lung cell cancer).

על פי אתר האגודה למלחמה בסרטן, "מחקרים שנערכו בעולם הוכיחו כי בגוף המעשן הפסיבי נספגים בגוף חומרים מסרטנים בדומה לאלו הנספגים בגופם של המעשנים. העישון הפסיבי בטווח הקצר גורם לגירוי בעיניים, לכאב ראש, לבחילה ולסחרחורת. שיעור התחלואה מסרטן הריאה וממחלות לב בקרב אנשים שאינם מעשנים החיים עם בני זוג מעשנים, גבוה בכ-25 אחוזים מאנשים שבני זוגם אינם מעשנים. מנתוני ארגון הבריאות העולמי מסתבר שישנה עלייה של כ-25 אחוזים בסיכון לחלות בסרטן ריאות ואוטם שריר הלב, אצל המעשנים הפסיביים".

עוד בוואלה!

סרטן ריאות פוגע גם במי שמעשן סיגריה בשבוע

לכתבה המלאה

2. גנטיקה

אנשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן ריאות נמצאים בסיכון גבוה יותר למחלה, במיוחד אם יש להם קרוב משפחה שפיתח את הסרטן בגיל צעיר. אין בדיקה גנטית זמינה - כמו שיש לסרטן השד למשל - מכיוון שמדענים טרם קבעו את הגן האחראי למחלה.

בדיקות גנטיות. ShutterStock
הגנטיקה משחקת תפקיד גם בסוג סרטן זה. בדיקה גנטית/ShutterStock

סרטן הריאות גם שכיח יותר בגיל 60 ומעלה: כ-80% מהחולים המאובחנים כחולים בסרטן מסוג זה הם אנשים מבוגרים. בנוסף, נשים מעשנות או נשים שעישנו בעבר נמצאות בקבוצת סיכון גבוהה יותר לחלות בסרטן הריאות מאשר גברים שעישנו כמות דומה של סיגריות.

3. חשיפה לאסבסט

קבוצות כמו איגוד הסרטן האמריקאי מציגות אסבסט כאחד הגורמים המגדילים את הסיכוי לחלות בסרטן ריאות. אולם השפעה בריאותית זו מצריכה "חשיפה ארוכת טווח לטווח הארוך", וזה בדרך כלל נמצא רק אצל אנשים שנחשפים לכך בזמן עבודה ממושכת ולאורך זמן כמו עובדי בניין, מוסכניקים ואנשי צבא מכיוון שהחומר שימש בבניינים ובציפוי בלמים. למרבה המזל, חשיפה לאסבסט פחות נפוצה כיום מכיוון שרוב המוצרים המכילים אסבסט נאסרו או הוגבלו בארצות הברית מאז תחילת שנות התשעים.

על פי אתר האגודה למלחמה בסרטן, האסבסט הינו חומר מסרטן בבני אדם. סקרים אפידמיולוגיים, בעיקר בקבוצות של אוכלוסיית העובדים, הוכיחו שחשיפה לכל סוגי האסבסט קשורה במחלת האסבסטוזיס, בסרטן ברונכיאלי ובסרטן קשה במיוחד, מזוטליומה.

4. זיהום אויר

מחקרים מראים כי זיהום אוויר, בעיקר חלקיקים שנפלטים ממכוניות, תחנות כוח ושריפות יער, יכולים להעלות את הסיכון לחלות בסרטן הריאות, סרטן השד וסוגי סרטן אחרים.

מחקר שהתפרסם ביולי האחרון על ידי אוניברסיטת תל אביב מצא כי בקרב הנחשפים לזיהום אויר נרשמה עלייה של יותר מ-50 אחוזים בסיכון לסרטן הריאות, הערמונית או השד, כמו גם עלייה משמעותית בסיכון למות ממחלות לב.

אגזוז של מכונית. ShutterStock
זיהום אוויר תחבורתי הוא גורם מסרטן. עשן נפלט מאגזוז מכונית/ShutterStock

המחקר הזה מחזק את הכרזת הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) משנת 2013 על זיהום אוויר תחבורתי כגורם מסרטן וכן את עמדתו של משרד הבריאות, שב-2014 הוסיף את החשיפה לזיהום אוויר לרשימת הגורמים המוכרים כמסרטנים לבני אדם.

5. שאיפה של גז ראדון

ראדון הוא גז רדיואקטיבי טבעי שמקורו באדמה. הראדון נוצר כתוצאה מהתפרקות רדיואקטיבית של רדיום 226 הנפוץ בכמויות משתנות במרבית אדמת כדור הארץ, ועל פי הסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה (EPA), ראדון הוא הגורם השני בחשיבותו להופעת סרטן הריאות בארצות הברית, והגורם המוביל למחלה בקרב לא מעשנים.

הסיכון לחלות בסרטן הריאה כתוצאה מחשיפה לראדון הוא נמוך בהרבה מזה שמעישון טבק. עם זאת, הסיכון הזה גבוה בהרבה בקרב אנשים שמעשנים מאשר באלה שאינם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully