פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      יוגורט וסיבים תזונתיים מפחיתים את הסיכון לסרטן ריאות

      ידענו עד כמה הם יעילים למערכות הלב והדם, ועכשיו מחקר חדש טוען שצריכה גבוהה משני המקורות האלה של פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה יכולה להוריד גם את הסיכון לחלות בסרטן הריאות. וכן, הנתון הזה תקף גם למעשנים

      גיף גרנולה חלב יוגורט שיבולת שועל (Giphy)
      סיבים ויוגורט מפחיתים את הסיכון לסרטן הריאות אפילו עבור מעשנים. גיף גרנולה (צילום: Giphy)

      נכון, ההמלצות על אכילה של יוגורט, סיבים תזונתיים ושאר דברים בריאים (למשל, לשלב את שניהם עם פירות) לא מפסיקות להתפרסם, אבל קשה להתווכח עם היעילות שלהם לגוף שלנו. בשבוע שעבר הצטרף להמלצות מחקר חדש שפורסם ב- JAMA Oncology לפיו שני הרכיבים האלה מפחיתים את הסיכון לחלות בסרטן ריאות.

      הדיווח התבסס על ניתוח של 10 מחקרים מארה"ב, אירופה ואסיה, שכללו בסך הכל כ-1.4 מיליון איש. במעקב חציוני של שמונה שנים, החוקרים תיעדו 18,822 מקרים של סרטן ריאות. לאחר ששמו בצד גורמי סיכון ידועים, כמו עישון, מצאו החוקרים כי אלה שאכלו יותר יוגורט וסיבים תזונתיים היו בסיכון מופחת לפיתוח סרטן ריאות בהשוואה לאלה שלא צרכו אף אחד מהם. ליתר דיוק: גברים שאכלו בערך 85 גרם יוגורט ביום ונשים שאכלו כ-113 גרם יוגורט ביום, היו בסיכון נמוך ב-19 אחוזים לסרטן הריאות בהשוואה לאחרים, ובאופן יחסי - אלו שצרכו את כמות הסיבים הגבוהה ביותר היו בעלי סיכוי נמוך יותר ב-17 אחוזים לפתח את המחלה. אלה ששילבו ואכלו גם הרבה יוגורט וגם סיבים רבים, היו בסיכון מופחת ב-33 אחוזים לסרטן הריאות. נתון מעניין נוסף הוא שאכילת סיבים ויוגורט מפחיתה את הסיכון לסרטן הריאות אפילו עבור מעשנים.

      תזונה תומכת מיקרוביום נחלקת לשתי קטגוריות: מזונות פרוביוטיים ומזונות פרה-ביוטיים. הקטגוריה הראשונה היא של מזונות שמכילים חיידקים דומים מאוד או זהים לחיידקים המועילים שחיים במערכת העיכול שלנו. הקטגוריה השנייה, הפרה-ביוטית, מתייחסת למזונות שמכילים סיבים מסוימים מן הצומח שמזינים חיידקים מועילים ותורמים לשגשוגם בגוף (על חשבונן של אוכלוסיות חיידקים מזיקים). על המזונות הפרה-ביוטיים נמנים למשל גרגירי חומוס, בננות וארטישוקים. שני סוגי המזונות הללו חיוניים לצורך בניית מיקרוביום מאוזן ושמירה עליו.

      "צריכה גבוהה של סיבים תזונתיים (פרה-ביוטיקה) ויוגורט (פרוביוטיקה) הייתה קשורה לסיכון נמוך לחלות בסרטן הריאות. דפוס קשר זה נצפה בעקביות בקרב מעשנים עכשוויים, מעשנים בעבר, ואלה שמעולם לא עישנו", הסביר ל-MedPage Today מוביל המחקר, שיה-או שו מהמרכז הרפואי באוניברסיטת ונדרבילט. "בנוסף לתועלת המוכרת של צריכת סיבים ויוגורט על הלב וכלי הדם, לרופאים יש עכשיו הצדקה נוספת לעודד את המטופלים שלהם לצרוך יותר משני סוגי התזונה הבריאה הללו".

      שיבולת שועל, אגוזים ויוגורט (ShutterStock)
      מפחית גם את הסיכון למחלות לב וכלי דם בקרב גברים ונשים בעלי לחץ דם גבוה. יוגורט עם גרנולה ושקדים (צילום: shutterstock)

      ואכן, ההשפעה של יוגורט וסיבים תזונתיים על מחלות לב וכלי דם ידועה. מחקר של אוניברסיטת בוסטון שפורסם לפני שנה בכתב העת Hypertension הראה קשר בין צריכת יוגורט גבוהה וסיכון נמוך בעד כ-30 אחוזים לסבול ממחלות לב וכלי דם בקרב גברים ונשים בעלי לחץ דם גבוה (לחץ דם גבוה הוא גורם סיכון למחלות לב וכלי דם, ומשפיע על כמיליארד אנשים ברחבי העולם). החוקרים האמינו שכמות הסידן הגבוהה ביוגורט, בשילוב עם התסיסה הטבעית שלו, קשורות להשפעות מועילות על תחלואה נלווית של מחלות לב וכלי דם כגון יתר לחץ דם, סוכרת מסוג 2 ותנגודת אינסולין. ממצאים קודמים מצביעים על כך שהסידן משחק תפקיד בהתכווצות והרגעה של הלב, בעוד שהפרוביוטיקה, המצויה במזון מותסס, נקשרה לירידה בלחץ הדם.

      בשיחה עם הניו-יורק טיימס אמר שו כי עדיין לא ברור לחלוטין מדוע יש ליוגורט ולסיבים תזונתיים השפעה כזו על הפחתת הסיכון לסרטן ריאות, אך יש כיוון למחקרים הבאים: "לדלקת יש תפקיד מרכזי בסרטן הריאות, ואנחנו יודעים שמיקרוביומה של הבטן ממלאת תפקיד מרכזי בהפחתת הדלקת. לאנשים שאוכלים הרבה סיבים ויוגורט יש מיקרוביומה בריאה יותר".