וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרטן ריאות פוגע גם במי שמעשן סיגריה בשבוע

ד"ר מיה גוטפריד

31.10.2014 / 7:45

בכל שנה פוגע סרטן הריאות בכ-2,000 אנשים חדשים בישראל, מתוכם 15-20% שלא עישנו מעולם. אם אתם מעשנים סיגריה אחת ליום וחושבים שבכך אתם מורידים את הסיכון לחלות, יש לכם טעות

עישון. ShutterStock
יותר צעירים מאובחנים בסרטן הריאות/ShutterStock

סרטן ריאות נחשב לגורם העיקרי למוות מסרטן בקרב נשים וגברים. סרטן מסוג זה נקשר אצל כולנו למעשנים, מאחר ועישון מהווה את הגורם העיקרי והמרכזי המוביל להתפתחותו, אבל בפועל גם אנשים שאינם מעשנים נמצאים בסכנה. בנוסף, לצד מחקרים המעידים כי עיקר החולים בסרטן ריאות מבוגרים, וכי הסיכויים לחלות בסרטן זה מתחת לגיל 40 נמוכים, ניתן לראות כי כמות הצעירים המאובחנים עם סוגים של סרטן ריאה עולה.

לקראת חודש המודעות לסרטן ריאות שחל בנובמבר, הנה כמה עובדות שכולם צריכים לדעת. מעשנים ולא מעשנים.

לא רק מעשנים בסכנה

אחת הבעיות המרכזיות בסרטן ריאות הוא האבחון. ישנה חשיבות גדולה לאבחון מוקדם של סרטן ריאות, אך מאחר ואין לו סימפטומים חריגים ומרבית התופעות הפיזיות מזכירות מחלות אחרות, שיעורי גילוי המחלה בשלב מוקדם נמוכים במיוחד. במרבית המקרים, אנשים מאובחנים עם סרטן ריאה דרך בדיקות אקראיות הנדרשות מהם לזיהוי תופעות אחרות, ולא באופן מכוון.

נתונים מצביעים על כך ש-80 עד 85 אחוזים מהחולים בסרטן הריאה הם מעשנים, או כאלה שעישנו בעברם. למעשה, הסיכוי לחלות בסרטן הריאה נמצא בקורלציה גבוהה בעיקר עם כמות השנים שבה אדם עישן בחייו, כגורם משמעותי יותר מאשר כמות הסיגריות שעישן האדם ביום. כלומר, גם אם אדם עישן כמות נמוכה יחסית של סיגריות, אך עישן לאורך שנים רבות, הסיכון שלו לחלות בסרטן ריאה יעלה בהתאמה למשך פרק הזמן בו עישן.

אמנם עישון מהווה זרז מרכזי לסרטן ריאות, אך ישנם גורמים נוספים שעשויים להצית את המחלה. בכל שנה פוגע סרטן הריאה בישראל בכ-2,000 אנשים חדשים, מתוכם 15 עד 20 אחוזים שלא עישנו מעולם. הערכות מצביעות על כך שעישון פסיבי, בקרב לא מעשנים, גורם ל-25 אחוזים מהמקרים של סרטן ריאה מסוג (NSCLC (non-small lung cell cancer כמו כן, התפתחות סרטן ריאות בקרב חולים שלא עישנו מעולם נובעת גם מסיבות שאינן בהכרח קשורות לעישון ולנגזרותיו, ביניהן גנטיקה, מוטציות שונות בגנים, חשיפה לקרינה או גורמים סביבתיים אחרים.

גורם נוסף המשפיע על התחלואה בסרטן ריאות בקרב לא מעשנים הוא היותם סובלים ממחלות ריאה ונשימה אחרות, המביאות עימן עלייה בסיכון לחלות בסרטן ריאה.

איך מטפלים במחלה?

קיימים מגוון סוגי טיפולים לסרטן ריאה, התלויים בשלב הסרטן, מצבו הפיזי של החולה, היבטים נפשיים נוספים ורגישויות אחרות. חולים המאובחנים עם סרטן ריאה בשלב ראשוני יחסית, עוברים תהליך כירורגי של ניתוח ו/או טיפול כימי הכולל תהליכי כימותרפיה והקרנות, שעשויים לאפשר החלמה מהסרטן.

עוד באותו נושא

חוקרים גילו לראשונה איך סרטן שולח גרורות

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
טיפולים חדשים שמאפשרים גילוי מוקדם של המחלה/ShutterStock

בחמש השנים האחרונות חלה פריצת דרך. חולים המאובחנים בשלבים מתקדמים יותר של המחלה יכולים לעיתים לקבל טיפולים ביולוגים חדשים, במסגרת רפואה מותאמת אישית. כלומר, לאחר בדיקת סמנים מולקולריים ביולוגיים מיוחדים. כאשר ישנם גורמי גדילה שעוברים שינוי, המוביל לשגשוג התאים, ניתן לזהות בביופסיה את השינוי המולקולארי ולתת טיפול ביולוגי ממוקד, על מנת לנסות ולשנות את הגן הפגום. חשוב לציין כי שינוי זה חל אצל אחוז נמוך יחסית מהחולים, וכי עבור כ-50% מהחולים עדיין אין בדיקה גנטית שיכולה להתאים להם טיפול ביולוגי ממוקד.

בנוסף לטיפול הביולוגי, ישנה אופציה טיפולית חדשה - אימונותרפיה, שיטת טיפול המעודדת את המערכת החיסונית להגיב נגד הסרטן. במחקרים ראשוניים, הראתה שיטת טיפול זו יעילות אצל חולי סרטן ריאות בשלבים מתקדמים. כיום ממשיכים להיערך מחקרים גדולים נוספים לבדיקת יעילות השיטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully