מפסיקים לעשן עם וואלה! בריאות

    איך מפסיקים לעשן בלי להשמין?

    למה תופעת הלוואי של הפסקת עישון היא עלייה במשקל? ומה תוכלו לעשות כדי להישאר נטולי ניקוטין וללא תוספת משקל? המדריך המלא

    • מפסיקים לעשן
    מירב דוסטר
    מעשן שורף מעט יותר קלוריות במנוחה לעומת מי שאינו מעשן (צילום: ShutterStock)

    לקחתם את הבריאות שלכם בידיים והחלטתם להפסיק לעשן. לא בטוח שבמבט ראשון הסביבה שלכם תבחין בזה. אבל היא כן עשויה להבחין שהחיוך שלכם קצת התקצר, כלומר שהעליתם מעט במשקל. אחד החששות של מעשנים השוקלים להיגמל מעישון הוא נושא העלייה הצפויה במשקל. החשש הזה גורם לכך שחלק מהאנשים חוזרים לעשן גם לאחר שכבר הצליחו להיגמל מהרגל זה. ושלא תטעו, אמנם בעבר הדאגה לגזרה הייתה בעיקר שמורה לנשים, אולם כיום גם הגברים שותפים לזה.

    הפחד מעלייה במשקל מונע הפסקת עישון

    ניקוטין שורף קלוריות
    "מעשן שורף מעט יותר קלוריות במנוחה לעומת מי שאינו מעשן. אחת הסיבות לכך היא שהניקוטין הנמצא בסיגריה מעלה את הקצב המטבולי, כלומר את שריפת קלוריות בזמן מנוחה", אומרת ד"ר יעל בר זאב, יו"ר החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון בישראל, ומנהלת המרכז של מניעה וגמילה מעישון באוניברסיטת בר גוריון בנגב. כשמפסיקים לעשן אנחנו למעשה שורפים פחות קלוריות עם אותה רמת פעילות ואותה הכנסת קלוריות. זה נע סביב 150 קלוריות ביום, ובטווח של כמה חודשים זה מצטבר לכמה ק"ג.
    בנוסף, לאחר הפסקת העישון, חוש הטעם והריח משתפרים תוך מספר ימים. וכשהאוכל מריח טוב יותר וטעים הרבה יותר, לא קשה לרצות ממנו עוד.

    סיבה נוספת לעלייה במשקל היא שמקור החשק לסיגריה הוא דחף אוראלי. הרצון לשים משהו ביד או בפה לא נעלם לאחר שמפסיקים לעשן, והוא מוחלף בכל מיני נשנושים עתירי קלוריות ולא בריאים במיוחד.

    ד"ר בר זאב מציינת שמחקר אחרון שהתפרסם בנושא ערך מטא אנליזה, כלומר לקח את כל המחקרים שנעשו בנושא עישון ועלייה במשקל ואסף את הנתונים שלהם למחקר אחד. במחקר נמצא כי לאחר הפסקת עישון תיתכן עלייה במשקל, אך יש גם שיורידו במשקל, או שיישארו במשקל הנוכחי שלהם. הרוב המוחלט יעלה 4-5 ק"ג ומיעוט מהם יעלה יותר מ-10 ק"ג. לעומת זאת, 16% מהאנשים ירדו במשקל לאחר כ-3-4- חודשים שהפסיקו לעשן.

    עלייה במשקל גורמת לרגרסיה בתהליך הגמילה
    "לאחר גמילה מעישון, אחת הסיבות הנפוצות לחזרה לעישון היא עלייה במשקל", אומרת ד"ר בר זאב. נגמלים שזו הסיבה שהכשילה אותם הם לרוב אנשים שהמניע האסתטי הוא זה שגרם להם מלכתחילה להפסיק את העישון: ריח גוף לא נעים, הכתמים הצהובים שדבקים לציפורניים.

    אנחנו חיים בחברה שמקדשת את המראה החיצוני, ולא מעט משאבים ומאמצים מושקעים בלשמור ולשדרג את המראה החיצוני שלנו. בשל כך, יהיו אנשים המעדיפים את המחשבה שאולי יהיו להם נזקים בריאותיים מאשר להתמודד עם העובדה שהעלו מעט במשקל.

    "מכיוון שנושא העלייה במשקל חשוב ומהווה את אחד החסמים שגורם לאנשים לחזור לעשן מקדישים עבורו מפגש שלם בסדנה לגמילה מעישון", אומרת ד"ר בר זאב. במפגש נותנים כל מיני טיפים שיסייעו לנגמלים להפחית את העלייה במשקל. לעתים אף נעזרים בדיאטנית שתשוחח עם המטופלים, תייעץ להם ותשיב על שאלותיהם.

    לדברי ד"ר בר זאב, עלייה במשקל אינה עושה הבחנה בין הג'נדרים ומשותפת לגברים ולנשים. בעבר החשש מעלייה במשקל הטריד בעיקר נשים, אולם בשנים האחרונות גברים מוטרדים מזה באותה מידה. לכן לשניהם יש סיכוי לחזור ולעשן בגלל החשש מהשמנה.

    טוב לדעת (מקודם)

    שבועות בלי כאבים ועם מבצע מיוחד מבי-קיור לייזר

    לכתבה המלאה

    טיפים לשמירה על המשקל לאחר הפסקת עישון

    פרה פרה
    קבלו את העובדה שייתכן כי בחודשים הראשונים תעלו קצת במשקל. המאמץ שלכם כרגע צריך להיות מופנה לשינוי ההרגל של העישון. אחרי כמה חודשים תתחילו להתמודד עם המשקל העודף שהעליתם. אין טעם להילחם בו זמנית בשניהם כי שינוי סימולטני של כמה הרגלים הוא מאוד קשה.

    נשנושים בריאים
    כשהגירוי האוראלי מתחיל לדגדג, כדאי להכין מראש ולהצטייד בתחליפים בריאים: ירקות או פירות חתוכים, פופ קורן או בייגלה מחיטה מלאה. למי שאין זמן לעמוד במטבח ולחתוך יוכל להסתפק בעגבניות שרי, מלפפון בייבי, או גזרים גמדיים.

    שימוש בתרופות או בעזרים
    חלק מהתרופות הניתנות עם מרשם רופא יכולות לעזור ולמנוע את העלייה במשקל. לעיסת מסטיק ללא סוכר, לדוגמה, יכולה לסייע בהתמודדות עם העלייה בחשק לנשנוש או למתוק.

    שתייה מרובה
    בכל פעם שמתגבר החשק, מומלץ לשתות כוס מים שתמלא את הבטן, זה יוריד את החשק לכרסם משהו. רצוי לשתות כוס מים לפני כל ארוחה. העדיפו להרבות בשתיית מים בלבד ולא בשתייה ממותקת או שתיית קפה או אלכוהול, הקשורה לרוב לעישון.

    כנסו לכושר
    כדאי להתחיל להעלות את הפעילות גופנית בהדרגתיות. הכוונה היא לא לרוץ מרתונים או ללכת כל יום לחדר כושר אלא להכניס את זה לפעילות יומיומית: לחנות קצת יותר רחוק, ללכת ברגל לדואר או לבנק, לעלות במדרגות במקום לעלות במעלית, להניח את שלט הטלוויזיה קצת יותר רחוק, כדי שתצטרכו לקום מהכורסה כדי להחליף את הערוץ וכו'. פעילויות שלא ידרשו מאמץ רב אלא כאלה שיהיה קל להתחבר אליהן, אבל שישאירו אתכם פעילים.

    10 טיפים לגמילה מעישון
    הסיבה הכי חשובה להפסיק לעשן: הילדים
    הפרסומות שיעזרו לכם להפסיק לעשן

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully