וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההורים מעשנים, הילדים משלמים את המחיר

שני יעקבי ברמן

28.5.2014 / 11:33

אתם בטח יודעים מה העישון עושה לבריאות ולארנק שלכם - אבל האם אתם מכירים את כל הנזקים שזה עלול לגרום לילד שלכם? הנה כל הסיבות שבגללן הילד שלכם צריך שתפסיקו לעשן

גבר מעשן. ShutterStock
הילד משלם על ההרגל המגונה של האבא/ShutterStock

כמעט כל אחד, בין אם הוא מעשן ובין אם לא, יודע לדקלם שעישון מזיק לבריאות ויודע מהן ההשלכות של ההרגל הזה, לרבות נזקים בריאותיים שונים והעלאת הסיכון למחלות קשות.
אבל עבור הורים, להחלטה האם לעשן או לא יש השלכות משמעותיות נוספות מלבד הבריאות. במקרה של הורים מי שמשלם את המחיר של העישון, הוא בהרבה מקרים דווקא הילד.

אל תדחיקו: עישון פסיבי הורג

רוב ההורים מדחיקים את הנזקים שהם עלולים לגרום לילדיהם על ידי עישון פסיבי. כאשר ההורים מעשנים, הילד שלהם נאלץ לשאוף עשן בדומה להוריו המעשנים, ויש לכך השלכה ישירה על הבריאות של תינוקות וילדים.

נמצא שככל שהילד נחשף לעשן הסיגריות בגיל צעיר יותר, הנזקים וההשלכות על מצבו הבריאותי עלולים להיות הרסניים יותר. ילדים להורים מעשנים נמצאים בסיכון גבוה לחלות בסוגי סרטן שונים, לפתח גידולים במוח וללקות במחלות נשימתיות שונות (לרבות אסטמה).

אצל תינוקות שסובלים מעישון פסיבי ההשלכות עלולות להיות קטלניות, ולגרום אפילו למוות בעריסה. כאשר ילדים נחשפים לעישון פסיבי לאורך זמן, ההשפעות מתמשכות מעבר לילדות ומתבטאות בעיכוב גדילה, בפגיעה ביכולות הקוגניטיביות ובהישגים הלימודיים.

הילד שלכם צריך מודל לחיקוי

לא רק הבריאות של הילדים שלכם נפגעת. התפקיד העיקרי של ההורים הוא לחנך את הילד ולהוות עבורו מודל לחיקוי ובמסגרת המשפחתית רוכש הילד דפוסי התנהגות שונים, ערכים וגישות.

באופן מפתיע, לא תמיד יש צורך בהוראה מכוונת מצד ההורים על מנת להשפיע על הילד, עצם התנהגותם של ההורים מהווה מודל, שמשפיע מאוד על הילד, ועל ההתנהגויות שהוא בוחר לאמץ. כך נוצר מצב שגם אם הורה יאמר לילדו שאסור לשקר אך הוא ישמע אותו בהזדמנויות שונות לא דובר אמת, יפנים הילד שלשקר זה לגיטימי. בדומה לכך, להורים יש השפעה משמעותית על הסיכוי שילדם יבחר לעשן מאחר והילד צופה בהתנהגותם של הוריו, וכאשר תהיה סתירה בין מה שהם אומרים לבין מה שהם עושים - לרוב הוא יעדיף לאמץ דווקא את התנהגותם.

הדבר חמור במיוחד כאשר הילדים מגיעים לגיל ההתבגרות ועוסקים בגיבוש הזהות האישית שלהם, במסגרת השלב ההתפתחותי שהם נמצאים בו הם מחפשים מודלים לחיקוי. בגיל זה, מי שמעשן נחשב מקובל, ועישון תורם לתדמית החברתית של הנער. כאשר אחד ההורים מעשן, זה נותן לגיטימציה לעישון והוא עשוי להוות מודל חיקוי (שלילי) עבורו. במקרה כזה אי אפשר למזער את הנזקים על ידי הטפות על נזקי העישון, כל עוד אחד ההורים מעשן.

לטענה זו יש הוכחות. בעשרות מחקרים נמצא שבמשפחות שבהן אחד ההורים לפחות מעשן - הסיכוי שגם הילד יעשן הוא יותר מכפול מאשר במשפחות שבהן ההורים אינם מעשנים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

אז איך בכל זאת אפשר למזער נזקים?

הצלחתי לשכנע אתכם לשקול לעבור תהליך של גמילה מעישון? אם כן, שתפו את הילדים בהחלטה שלכם, ונצלו את ההזדמנות להסביר את נזקי העישון ואת הסיבה בגינה בחרתם להיגמל.

אם עדיין לא השתכנעתם, לכל הפחות מומלץ שתיקחו החלטה הורית חד משמעית שאתם לא מעשנים בנוכחות הילדים, ועדיף לא בבית בכלל (גם כשהם אינם בבית). במקרים בהם אתם מחוץ לבית עם הילדים, הימנעו מלעשן לידם.

שני יעקבי ברמן היא יועצת ומדריכת הורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully