וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפחד מעלייה במשקל מונע הפסקת עישון

12.5.2014 / 10:17

זו בוודאי לא הפעם הראשונה שאתם שומעים שהשמנה והפסקת עישון מתקשרים ביחד. החדשות המפתיעות הן שמחצית מהמעשנים מעדיפים לסכן את עצמם רק כדי לא להעלות 5 ק"ג

עישון. ShutterStock
סכנה לבריאות. עישון/ShutterStock

היום כולם כבר מוכנים להודות שעישון סיגריות מסוכן לבריאות. חלקנו, כך מסתבר על פי מחקר חדש, נעדיף להמשיך עם ההרגל הרע ולו רק כדי להמנע מהסיכוי שנשמין במהלך נסיון הגמילה.

חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה בחנו 186 מעשנים שחיפשו אחרי טיפול להפסקת עישון ו-102 מעשנים שנמנעו מחיפוש אחר טיפול כזה. המכנה המשותף לנחקרים: כולם עישנו לפחות חמש סיגריות ביום.

החוקרים שאלו את הנחקרים על נסיונות קודמים שלהם להפסקת עישון והאם הם זוכרים כי העלו במשקל באותה תקופה. שאלה נוספת שנבדקה הייתה האם הם חוששים להעלות במשקל בעתיד, אם וכאשר ירצו להפסיק לעשן.

התוצאות היו חד משמעיות. מחצית מהמשתתפים במחקר דיווחו על עלייה במשקל בעקבות הפסקת עישון בעבר. עוד נמצא כי הפחד מהשמנה בעקבות הפסקת עישון היה שווה ערך בשתי הקבוצות, אלו שחיפשו להפסיק ואלו שלא. על פי המחקר חוויית השמנה שחוו מחצית מהנחקרים בעבר, גרמה להם להימנע מלחפש טיפולי הפסקת עישון נוספים.

העלייה במשקל זניחה לעמות היתרונות

הקשר בין השמנה להפסקת עישון לא חדש לחוקרים, או למעשנים. ב-2012 נערך מחקר רחב בבריטניה שהראה כי הפסקת עישון יכולה להוביל לעליה במשקל של כחמישה קילוגרם בממוצע בשנה הראשונה.

מחקרי עבר הציעו כי הקשר נמצא ביכולת של הניקוטין לעורר את תאי המוח שלוקחים חלק בתחושת השובע של האדם. בנוסף מגביר הניקוטין את קצב פעולות הלב וכך מזרז שריפת קלוריות ומגביר את פעולת המטבוליזם.

תופעת הלוואי של ההשמנה בעקבות הפסקת העישון אינה משמעותית לעומת היתרונות שבמהלך כזה, מסבירים הרופאים. על אף העלייה במשקל, אלו שמפסיקים לעשן מרוויחים ירידה בסיכוי לחלות בהתקפי לב ובשבץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully