וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מלחץ דם גבוה? כדאי שתכניסו את המנה הזו לתפריט

לחץ דם גבוה מכונה "הרוצח השקט", ולא בכדי. על פי ההערכות הוא גורם למותם של מיליוני בני אדם בשנה ברחבי העולם. מחקר חדש מצא דרך טעימה להילחם בו

הכנת דג סלמון בתנור/צילום: אלון מסיקה, סטיילינג: נעה קנריק. עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

האם אכילת פילה סלמון כמה פעמים בשבוע היא המפתח לשמירה על לחץ הדם ברמות אופטימליות? לפי מטא אנליזה חדשה שהתפרסמה השבוע בכתב העת של איגוד הלב האמריקני התשובה לכך היא - כן. המחקר מצא שצריכת שלושה גרם של חומצות שומן אומגה 3 בכל יום היא המינון האופטימלי עבור אנשים בכל הגילאים.

החוקרים בדקו 70 מחקרים שכללו 5,000 משתתפים בגילאי 22 עד 86. הם מצאו ששלושה גרם או יותר של אומגה 3 ביום הורידו את לחץ הדם תוך 10 שבועות בלבד, הן בלחץ הסיסטולי (הגבוה מבין השניים) והן בלחץ הדיאסטולי. אנשים עם לחץ דם גבוה (למעלה מ-140/90), הקרוי "הרוצח השקט", אף ראו ירידה משמעותית יותר.

בתבנית אחת: מתכון לסלמון בתנור עם שעועית ירוקה ועגבניות שרי צלויות

חומצות שומן מסוג אומגה 3 נמצאו במחקרים כמשפרות או כמקלות על תסמינים של מצבים בריאותיים מסויימים כמו דלקת מפרקים שגרונית, דמנציה, אסתמה, דיכאון והפרעת קשב וריכוז. חומצות שומן מסוג אומגה 3 נמצאות כמובן לא רק בדגים אלא במספר מאכלים, ומחלקים אותן לשלוש קבוצות: EPA ו-DHA שאותן ניתן למצוא בעיקר בדגים כמו: מקרל, אנשובי, הרינג, סלמון, סרדינים וכדומה. הקבוצה השלישית היא חומצת שומן בשם ALA, שמקורה מן הצומח ואותה ניתן למצוא בין השאר באגוזי מלך, שמן זרעי פשתה, פולי סויה ושמן קנולה.

סלמון. ShutterStock
טעים ובריא. פילה סלמון/ShutterStock

ההנחיות הנוכחיות של משרד הבריאות הישראלי ממליצות לצרוך לפחות פעם בשבוע דגים המהווים מקור טוב לשומן מסוג אומגה 3. הכוונה לדגים טריים או קפואים, ולא לדגים מומלחים/מעושנים.

במחקר הנוכחי כל המשתתפים צרכו כמויות שונות של חומצות שומן במשך 10 שבועות בממוצע, בין אם כחלק מהתזונה שלהם או כתוספת. התוצאות הראו כי אלו שצרכו שניים עד שלושה גרם ליום של חומצות שומן מסוג DHA ו-EPA אומגה 3 היו בעלי לחץ דם נמוך יותר בהשוואה לאלו שלא. ההפחתה הממוצעת הייתה של 2 mmHg הן בלחץ הסיסטולי והן בלחץ הדיאסטולי.

פילה סלמון סטנדרטי (כ-120 גרם) מספק שלושה גרם של חומצות שומן אומגה 3. החוקרים אמרו כי תוסף שמן דגים טיפוסי מכיל בסביבות 300 מ"ג לכדור אך המינונים משתנים מאוד. ואלה עם לחץ דם גבוה יכולים להרוויח מהם אפילו יותר.

אנשים הסובלים מלחץ דם גבוה שצרכו שלושה גרם ליום של אומגה 3 ראו את לחץ הדם הסיסטולי שלהם יורד ב-4.5 מ"מ כספית. עם זאת, עלייה נוספת בצריכת אומגה 3 לא הובילה ליתרונות נוספים. סובלים מלחץ דם גבוה ראו את הירידה ל-4 מ"מ כספית אם אכלו 5 גרם אומגה 3 ליום, בעוד שאלו ללא לחץ דם גבוה ראו ירידה של פחות מ-1 מ"מ כספית. החוקרים אמרו שהממצאים חלים גם על אנשים עם שומנים גבוהים בדם ומבוגרים.

לחץ דם גבוה הוא מצב שכיח שבו הכוח שמופעל על ידי הדם כנגד הדפנות של העורקים בגוף הוא גבוה מדי. לאורך זמן עליה בלחץ הדם עלולה לגרום לבעיות בריאותיות, כגון מחלות לב, מבלי שהאדם שסובל, גם אם לאורך שנים, ירגיש. גם בהיעדר תסמינים בולטים לעין, הנזק שגורם יתר לחץ דם ללב ולכלי הדם נמשך, ומכיוון שהתהליך מתפתח באיטיות לאורך שנים, ניתן לזהות אותו יחסית בקלות באמצעות מדידות לחץ דם פשוטות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully