וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה כל כך הרבה אנשים סובלים מלחץ דם גבוה?

20.11.2016 / 15:00

המחקר, שהוא הגדול מסוגו, מצא כי כ-7.5 מיליון בני אדם מתים מלחץ דם גבוה מדי שנה, ולמעלה ממיליארד סובלים מהתופעה. כך הפך לחץ הדם הגבוה למגפה עולמית שכבר לא מתרחשת רק בעולם המערבי

אילוסטרציה. ShutterStock
גורם ל-7.5 מיליון מקרי מוות מדי שנה/ShutterStock

בארבעים השנים האחרונות הוכפל מספר האנשים הסובלים מלחץ דם גבוה ברחבי העולם, והגיע בשנת 2015 למספר שיא של 1.13 מיליארד בני אדם, כך הכריזו חוקרים מארגון הבריאות העולמי השבוע.

לפי ארגון הבריאות העולמי לחץ דם גבוה אחראי ל- 7.5 מיליון מקרי מוות מדי שנה, ובעוד שבעבר הוא אפיין בעיקר מדינות מפותחות ועשירות במערב, כיום התופעה דווקא נמצאת במגמת התחזקות במדינות עניות באפריקה ובדרום אסיה.

המחקר הנרחב ביותר מסוגו, עליו עבדו מאות חוקרים מרחבי העולם, ניתח נתוני לחץ דם בכל מדינה בין השנים 1975 ו- 2015 ובחן את המגמות ברחבי העולם. החוקרים ניתחו נתונים של למעלה מ-1,500 מחקרים מבוססי אוכלוסיה במדינות שונות שכללו מעל ל-19 מיליון בני אדם, ומהם הסיקו על כלל האוכלוסייה. המחקר פורסם בכתב העת הרפואי היוקרתי The Lancet.

עוד בנושא:
מהי המחלה הנפוצה ביותר בעולם?
מחקר: אכילת תפוחי אדמה מעלה את הסיכון ללחץ דם גבוה

אילוסטרציה. ShutterStock
האוכלוסיה מזדקנת, וכך עולים המקרים של לחץ דם גבוה/ShutterStock

על פי ממצאי המחקר, בשנת 1975 מספר האנשים שסבלו מיתר לחץ דם עמד על כ-594 מיליון. החוקרים ייחסו את הגידול בעשורים האחרונים בעיקר לגידול והזדקנות האוכלוסייה, אך את עיקר תשומת ליבם תפסו, כאמור, ההבדלים החדים במגמות בין מדינות המערב המפותחות למדינות מתפתחות.

החוקרים מצאו כי בארבעת העשורים האחרונים שיעורי יתר לחץ הדם צנחו במדינות עשירות. נכון לשנת 2015, שיעורי לחץ הדם הנמוכים ביותר נמצאו, למרבה ההפתעה, בארצות הברית, כמו גם קנדה ודרום קוריאה. המדינה האירופית בה שיעורי יתר לחץ הדם הוא הנמוך ביותר היא בריטניה. זאת, ככל הנראה, הודות למודעות גדולה יותר למצב והשינויים בתזונה ואורח החיים של החולים.

לעומת זאת, נרשמה עליה חדה במספר האנשים הסובלים מלחץ דם גבוה באפריקה ובדרום אסיה. למעלה ממחצית מהמבוגרים שסבלו מיתר לחץ דם בשנת 2015 חיו באסיה, לפי החוקרים כ-226 מיליון אנשים סובלים בסין מלחץ דם גבוה ו-200 מיליון בהודו. אחד ההסברים האפשריים שלהם למגמה הוא תזונה לקויה בילדות.

עוד באותו נושא

מחקר: נמצא לחץ הדם האופטימלי

לכתבה המלאה
ירקות. ShutterStock
בחברת הפע צורכים יותר ירקות ופירות/ShutterStock

"לחץ דם גבוה אינו קשור יותר לשפע ועושר – כפי שהיה המצב בשנת 1975 – ועכשיו מדובר בבעיית בריאות רצינית הקשורה לעוני", אמר מאג'יד אזאטי, מומחה לבריאות הציבור מהאימפריאל קולג' בלונדון. הוא הסביר כי מקור ההבדל לטעמו הוא מודעות גבוהה יותר למצב במדינות המערב ושינויים תזונתיים הכוללים צריכת ירקות ופירות בחברות השפע.

כמו כן, טען אזאטי, יותר מצבים של לחץ דם גבוה מאובחנים בחברות השפע (בעיקר בשל תת אבחון בשאר העולם), אבל כשהם מאובחנים זה קורה בדרך כלל בשלב מוקדם יותר וישנן תרופות וטיפולים המסייעים לייצב את מצבם. החוקרים גם מצאו כי גברים סובלים מלחץ דם גבוה יותר מנשים. הם העריכו כי ברחבי העולם ישנם 597 מיליון גברים הסובלים מלחץ דם גבוה, לעומת 529 מיליון נשים.

"הרוצח השקט"

הדם בגוף האדם זורם מהלב על האיברים השונים, ובעת זרימתו הוא מפעיל לחץ על דפנות כלי הדם. המצב המכונה לחץ דם גבוה, או יתר לחץ דם (באנגלית: Hypertension), מתאר מצב בו לחץ גדול מהרגיל מופעל על כלי הדם מה שעשוי לפגוע בשריר הלב, בכליות בעיניים ועוד.

. זהו הגורם הנפוץ למחלות קרדיווסקולריות (של כלי הדם והלב), העשויות להוביל בתורן לשבץ והתקפי לב.

מדידת לחץ הדם נעשית דרך ערך סיסטולי (הגבוה מבין השניים) וערך דיאסטולי, כאשר שיעור לחץ דם הגבוה מ- 140/90 מסמן לחץ דם גבוה. לחץ סיסטולי מודד את הזרימה כשהלב מזרים את הדם לאיברים, והלחץ הדיאסטולי נלקח כשהלב "נח" בין פעימות הלב – ומודד את ההתנגדות לזרימת הדם מכלי הדם.

בעולם הרפואה לחץ דם גבוה כונה "הרוצח השקט" מאחר והמצב אינו מלווה בתסמינים אך גורם מרכזי למחלות. רק כשלחץ הדם גבוה מאוד ירגיש החולה קוצר נשימה, כאבים בחזה ובראש, בעיות ראייה ועוד.

בטן שמנה. ShutterStock
השמנה היא אחד מהגורמים ללחץ דם גבוה/ShutterStock

לפי נתוני המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית (CDC), כ-7 מכל עשרה אנשים שלוקים בהתקף לב הראשון שלהם וכל שמונה מתוך עשרה הסובלים משבץ המוחי הראשון שלהם סובלים מלחץ דם גבוה.

גורמי הסיכון הידועים ללחץ דם גבוה הם גיל מבוגר, השמנה, עישון, היעדר פעילות גופנית, צריכה מוגברת של מלח, צריכת אלכוהול מוגזמת, סטרס והיסטוריה של לחץ דם גבוה במשפחה. קיים טיפול תרופתי להורדת לחץ הדם הניתן בידי רופא משפחה, וכמו כן מומלץ לשמור על אורח חיים בריא, תזונה נכונה דלת מלח ושומנים ופעילות גופנית, ולשמור על מעקב רפואי.

החוקרים כתבו כי אם ארגון הבריאות העולמי רוצה להילחם במצב יש להחליט ולהנהיג מדיניות מסודרת. "הנתונים מראים כי לא ניתן יהיה להשיג את המטרה של ארגון הבריאות העולמי להפחית את שכיחות יתר לחץ הדם בשיעור של 25 אחוז עד 2025 ללא מדיניות יעילה שתאפשר למדינות והאנשים העניים לצרוך תזונה בריאה יותר – תוך הפחתת צריכת המלח והפיכת הפירות והירקות לברי השגה – כמו גם שיפור האבחון ומתן טיפול תרופתי ביתר לחץ דם".

על פי סקר הבריאות הלאומי (INHIS-2) שנערך בשנים 2007-2010, 18.4 אחוז מהגברים ו- 20.6 אחוז מהנשים מדווחים על יתר לחץ דם שאובחן על ידי רופא. ביהודים, השיעורים היו 19.5 אחוז בגברים ו- 21.4 אחוז בנשים, ואצל ערבים השיעור הוא 13 אחוז בקרב גברים ו- 16.5 אחוז בנשים.

  • עוד באותו נושא:
  • לחץ דם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully