וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: נמצא לחץ הדם האופטימלי

19.1.2015 / 15:44

הערכים האידיאליים שאליהם צריך לכוון טיפול נגד לחץ דם גבוה לא תמיד פשוטים להגדרה. מחקר חדש מצא מה הערכים היעילים ביותר למניעת מחלות וסיבוכים. וגם, איך אפשר להגיע אליהם באמצעים טבעיים במקום תרופות

אילוסטרציה. ShutterStock
לוקח זמן עד שיודעים. בדיקת לחץ דם/ShutterStock

לא מעט מאיתנו סובלים ממנו, אבל מעטים יודעים מה המשמעות האמיתית של לחץ דם גבוה ומה ההשפעות שלו על הבריאות שלנו. מחקר אמריקאי חדש חיפש מהו לחץ הדם האידיאלי, ומהם יעדי הטיפול שמגנים מפני סיבוכים ומחלות.

לחץ דם גבוה הוא מצב שכיח שבו הכוח שמופעל על ידי הדם כנגד הדפנות של העורקים בגוף הוא גבוה מדי. לאורך זמן עליה בלחץ הדם עלולה לגרום לבעיות בריאותיות, כגון מחלות לב, מבלי שהאדם שסובל ממנה, גם אם לאורך שנים, ירגיש. גם בהיעדר תסמינים בולטים לעין, הנזק שגורם יתר לחץ דם ללב ולכלי הדם נמשך, ומכיוון שהתהליך מתפתח באיטיות לאורך שנים, ניתן לזהות אותו יחסית בקלות באמצעות מדידות לחץ דם פשוטות.

תסמינים שמגיעים מאוחר

קיימים שני סוגים של לחץ דם גבוה. הסוג הראשון והשכיח ביותר קרוי יתר לחץ דם ראשוני (או חיוני), והוא מוגדר כך משום שאצל רוב המבוגרים לא ניתן לזהות סיבה מדוייקת לעלייה בלחץ הדם והיא מתרחשת לאורך שנים. הסוג השני קרוי יתר לחץ דם שניוני, מכיוון שהוא נוטה להופיע בפתאומיות ולגרום ללחץ דם גבוה יותר מאשר יתר לחץ דם ראשוני, אבל כתוצאה מבעיה אחרת. מבין הגורמים השונים ליתר לחץ דם משני, מחלות כליה נחשבות לסיבה שכיחה, כך גם יתר פעילות של בלוטת התריס, וצריכה של תרופות מסוימות, ואף סמים או אלכוהול.

התסמינים של לחץ דם גבוה אומנם אינם מופיעים בשלבים המוקדמים, אך שהם כבר מגיעים, לחץ הדם גבוה מאוד ואיתו עולים הסיכונים הבריאותיים. התסמינים יכולים לכלול כאבי ראש, סחרחורות ולעיתים דימום מהאף. במצבים קיצוניים, העלייה בלחץ הדם יכולה להוביל לכאבים בחזה ופגיעה לבבית, לקוצר נשימה או לדימומים מוחיים - תסמינים שעלולים להוות סכנת חיים מידית.

גם לחץ דם נמוך מסכן חיים

אחת העובדות החשובות לגבי הטווחים של לחץ הדם היא שאנשים בקצה הנמוך של העקומה או בקצה הגבוה הם אלה שנמצאים בסיכון המקסימלי. המשמעות היא שלחץ דם גבוה מאוד הוא מסכן חיים, אך גם לחץ דם נמוך מאוד מסוכן באותה מידה.

עוד באותו נושא

מלח או סוכר: מה מעלה את לחץ הדם?

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
נמוך או גבוה. לחץ שם לא מאוזן עלול לסכן חיים/ShutterStock

מחקר אמריקאי חדש מקליפורניה שפורסם בירחון לקרדיולוגיה הצליח למצוא קשר ישיר בין ערכי לחץ הדם לבין תמותה ופגיעה בכליות ולסייע בכך בקביעת יעדים לטיפול.

במסגרת המחקר אותרו כחצי מליון מטופלים עם לחץ דם גבוה שמקבלים טיפול תרופתי, שבאמצעותם ניסו החוקרים לקבוע את לחץ הדם האופטימלי.

הממצאים של החוקרים הובילו אותם לתובנה שערך לחץ הדם האופטימלי עבור אנשים תחת טיפול היה 137/71 מ"מ כספית (יחידת מידה של לחץ). אצל מטופלים שסבלו לא רק מלחץ דם גבוה, אלא גם ממחלת הסוכרת, הערך הטוב ביותר מבחינה של מניעת סיבוכים ותמותה היה נמוך במעט ועמד על 131/71 מ"מ כספית. החוקרים מצאו כי מעל גיל 70 לא היה יתרון להורדת לחץ דם כמו שמצאו בקרב הצעירים, והערך האידיאלי היה 140/70 מ"מ כספית.

אפשר לאזן גם בצורה טבעית

כיום מקובל להגדיר את יעדי הטיפול בלחץ דם גבוה לפי לחץ הדם הסיסטולי (הערך הגבוה יותר מבין השניים) כשהמטרה לרוב היא להוריד אותו מתחת לאזור ה-150 מ"מ כספית. בהתבסס על המחקר החדש יוכלו רופאים ומטופלים להגדיר כעת את יעד הטיפול האופטימלי למניעת סיבוכים לטווח שבין 130 ל-139 מ"מ כספית ללחץ דם סיסטולי. עוד חשוב לזכור כי פרט לטיפולים תרופתיים, שינויי באורחות חיים כדוגמת ירידה במשקל, פעילות גופנית, צריכה מוגבלת של מלח, אלכוהול וקפאין – יכולים לסייע רבות באיזון לחץ הדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully