וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהי המחלה הנפוצה ביותר בעולם?

פרופ' יהונתן שרעבי

15.5.2015 / 6:30

לרבים מתוך מיליארד בני האדם בעולם שסובלים מלחץ דם גבוה אומנם אין לרוב סימפטומים נלווים, אבל אם לא הם לא יטפלו בו, הוא עלול לגרום להם לסיבוכים ואף למוות. אז מה עושים? מודדים

אילוסטרציה. ShutterStock
הרוצח השקט/ShutterStock

לחץ דם גבוה היא מחלה שקטה שרבים בכלל לא מודעים אליה למרות שמדובר במחלה הכי נפוצה בעולם, עם מיליארד חולים בעולם כולו, ומתוכם מיליון ישראלים. על פי פרסום של ארגון הבריאות העולמי כ- 13 מיליון איש בעולם מתים טרם זמנם בשל לחץ דם לא מאוזן, ומין הצד השני, היא נחשבת למחלה שטיפול טוב בה מתורגם להכי הרבה תועלת במובן של חיי אדם שניצלים.

חשיבות המחלה גדולה לא רק בגלל התפוצה שלה, אלא במיוחד לאור העובדה שהיא גורם הסיכון מספר אחד למחלות לב וכלי דם, שעלותן השנתית לכלכלת העולם היא 3.76 טריליון דולר. שכיחות המחלה עולה עם הגיל, ושונה מאזור לאזור בעולם והיא נעה בין רבע מהאוכלוסייה הבוגרת במדינות העולם השלישי ועד כמחציתם במדינות מתפתחות, במיוחד במערב וצפון אירופה. ההבדל בין האוכלוסיות נובע מהבדלים גנטיים, אך לא פחות חשוב מכך – הבדלים בתזונה, במשקל, באורחות החיים ועוד.

שליש מהישראלים חולים

בגלל המבנה המיוחד של אוכלוסיית ישראל, היא מהווה מעבדה מצוינת לאמוד את התרומה היחסית של הסביבה לעומת התורשה. די אם נשווה בין גלי עליה שונים לאלו מאותו מוצא שהגיעו לארץ קודם כדי שנדע שלאורח החיים תפקיד מכריע בהשראת לחץ דם גבוה.

הנתון הבעייתי הוא שהתחזיות לעשורים הבאים מראות שמדינות שעוברות תהליך התפתחות כלכלי מואץ מדביקות את הפער עם העולם המפותח וכך סין והודו עומדות "לתרום" עשרות ומאות מיליוני חולים נוספים לאוכלוסייה העצומה גם כך של הסובלים מלחץ דם גבוה. הנתונים באשר לשכיחות המחלה בישראל אינם מלאים, אך ההערכות מסקרים שונים מצביעות על כך שכשליש מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל סובלים מיתר לחץ דם.

איך מתגברים על הרוצח השקט?

בראש ובראשונה – מודעות. ואין הכוונה רק למודעות שלחץ דם זו מחלה נפוצה ומסוכנת, אלא, ובעיקר, מודעות לצורך למדוד לחץ דם. המחלה מכונה "הרוצח השקט" היות ורוב האנשים הסובלים ממנה לא מרגישים דבר חריג או יוצא דופן. אז מה עושים? מודדים. פעם בשנה. הוכח שפעולות שמעלות את המודעות למדידת לחץ דם משפרות באופן משמעותי את השליטה והאיזון של לחץ הדם ומקטינות באופן דרמטי את הסיבוכים של המחלה כגון אירוע מוחי, התקף לב, אי ספיקה של הלב ודיאליזה.

עוד באותו נושא

מחקר: נמצא לחץ הדם האופטימלי

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
שיטה פשוטה להבנה ומדידה/ShutterStock

לחץ דם מורכב מ- 3 מספרים: הגבוה – הסיסטולי – הוא הלחץ של הפעימה היוצאת מהלב על דופן כלי הדם. הדיאסטולי (הנמוך) – הוא הלחץ בין הפעימות. חשוב גם המספר השלישי שהוא הדופק – מספר פעימות הלב בדקה. עד גיל 55 עולה גם הסיסטולי (הגבוה) וגם הדיאסטולי. מעבר לגיל 55 בד"כ עולה רק הסיסטולי בעוד שהדיאסטולי – יורד. זהו סימן להתקשות העורקים.

לצורך סקירה ראשונית (אצל רובינו – רק לדעת שאין לי לחץ דם ) אפשר וצריך להשתמש במד לחץ דם שאפשר לקנות בכל מקום. הערכים שמעליהם לחץ הדם גבוה באופן פתולוגי למרבית האוכלוסייה היה ונותר 140/90. כל ערך מעל זה מחשיד שהנבדק סובל מלחץ דם גבוה. ערכים של לחץ דם מ-140 סיסטולי ו/או 90 דיאסטולי ומעל, מחייבים פניה לרופא לאשר את האבחנה ולהתחיל טיפול.

איך מודדים לחץ דם?

בהתחלה מודדים את לחץ הדם פעמיים בבוקר ופעמיים בערב בהפרש של כמה דקות, ומתעדים רק את הקריאה השנייה בכל אחד מהזמנים. אחרי שלושה שבועות יש להסתכל על התוצאות ואז אפשר לראות את הממוצע ואת המגמה. להלן סרטון הדרכה לאופן הנכון למדוד לחץ דם:

חשוב לזכור - כל מילימטר חשוב. עליה של 20/10 מ"מ כספית מכפילה את הסיכונים הקשורים בלחץ דם וכל ירידה של 1 מ"מ כספית מורידה את הסיכון ב- 10%. מדידה שנתית תאפשר לאבחן את המחלה בזמן. אבחון מוקדם מאפשר להתאים טיפול שימנע את הנזק העתידי.

דרכי מניעה

שמירה על משקל תקין: משקל יתר מביא לעליה של פי 2-6 בסיכון לפתח לחץ דם. ירידה במשקל אפילו ב- 5% היא בעלת משמעות קלינית להורדת לחץ דם.

פעילות גופנית: אנשים פעילים מורידים את הסיכון לפתח לחץ דם ב 20-50% מאנשים לא פעילים. הרופאים ממליצים על פעילות בעצימות בינונית כחצי שעה ביום לפחות חמש פעמים בשבוע. לחילופין, אפשר לבצע פעילות בעצימות גבוהה כמו ריצה למשך עשרים דקות שלוש עד ארבע פעמים בשבוע.

הורדת בצריכת המלח: יש לצמצם צריכת מלח (מתחת ל 6 גרם ליום = כפית מלח) , מומלץ לקרוא את התוויות על מוצרי המזון השונים.

צמצום בצריכת אלכוהול: מומלץ לא לשתות יותר ממשקה אלכוהולי אחד ליום.

העשרת התזונה: מומלץ להעשיר את המאגרים בגוף על ידי תזונה ולא דרך טבליות, ובכל מקרה רצוי להתייעץ עם רופא במקרי חסר מוגדרים. תזונה עתירת אשלגן כמו פירות הדר, בננות עגבניות ודגים תסייע במניעת לחץ דם. למגנזיום, שמצוי בירקות ירוקים, דגנים מלאים, אגוזים, אפונה יבשה ושעועית גם כן יש השפעה על לחץ הדם.

בנוסף, הוכח כי אוכלוסיות הממעטות בצריכת סידן חשופות לפתוח יתר לחץ דם (לא הוכח כי השלמתו בטבליות סידן מורידה לחץ דם), לכן מומלצת צריכת מוצרי חלב, במיוחד דלי שומן. גם דגים "עתירי אומגה 3" כגון מקרל וסלמון משפיעים לטובה על לץ הדם. ולבסוף, גם השום, שיש שמגדירים אותו כאנטיביוטיקה של הטבע, נמצא בחלק מהמחקרים כיעיל בהורדת לחץ הדם.

פרופ' יהונתן שרעבי, הוא מומחה ללחץ דם, מנהל המכון ללחץ דם בשיבא ויו"ר החברה הישראלית ליתר לחץ דם.

  • עוד באותו נושא:
  • לחץ דם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully