וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

9 ילדים מתו מסטרפ A בבריטניה. כך תזהו את המחלה

עודכן לאחרונה: 7.12.2022 / 10:12

סטרפטוקוקוס A יכול לגרום למגוון גדול של זיהומים - ממחלה קלה בלבד ועד לכזו שמסכנת חיים, מדלקת הגרון שכולנו מכירים ועד חיידק טורף. איך מונעים מחלה חמורה ומזהים את התסמינים בזמן? רופאה עונה

פרופ' רוני וולף על חיידק טורף/עריכה: ניר חן

הורים ברחבי בריטניה התבקשו בימים האחרונים לשים לב לתסמינים של דלקת מסוג סטרפטוקוק A או (strep A) אצל ילדיהם, בעקבות עלייה מדאיגה במספר המקרים, שהובילה כבר למותם של 9 צעירים. סוכנות הבריאות הבריטית (UKHSA) פרסמה התראה יוצאת דופן להורים, ואמרה לפנות לעזרה רפואית בהקדם האפשרי אם הם מזהים את סימני המחלה בילדים, על מנת למנוע מהזיהום להפוך לחמור.

סטרפ A לרוב גורם למחלה קלה, אולם לפי דיווחים בבריטניה, צורה פולשנית של החיידק, הידועה בשם iGAS, גדלה השנה, במיוחד אצל ילדים מתחת לגיל 10. על פי הדיווח בתקשורת הבריטית, בחורף רגיל ילד אחד או שניים מתחת לגיל 10 מתים כתוצאה מהחיידק, אולם השנה, עד כה, מתו כבר 9 ילדים, והדאגה גוברת שמא יהיו מקרים טרגיים נוספים.

מה זה סטרפ A?

סטרפ A (קיצור של סטרפטוקוקוס A) הוא למעשה משפחה של חיידקים המשתייכת לקבוצת החיידקים הקוקים (בעלי צורה כדורית) הגרם-חיוביים (סוג מיוחד של צביעה שמאפיינת את קבוצת החיידקים הזו). החיידק עלול לגרום למגוון גדול של זיהומים - ממחלה קלה בלבד ועד למחלה מסכנת חיים. ההדבקה בחיידק מתרחשת על ידי מגע ישיר עם ריריות או עור נגוע.

הדמיית תלת ממד של חיידק הסטרפטוקוקוס. ShutterStock
מדלקת גרון ועד חיידק טורף. הדמיית תלת ממד של חיידק הסטרפטוקוקוס/ShutterStock

בין המחלות הנגרמות מהחיידק, המוכרת ביותר היא דלקת של הלוע (פרינגיטיס) וגם שושנה ואימפטיגו שהם זיהומי עור. מחלות אלה נחשבות לקלות, אולם עלולים להיות להן סיבוכים, כמו: Necrotizing fasciitis (חיתולית נמקית) שזהו בעצם החיידק הטורף, מחלת פרקים (ארטריטיס), זיהומי עצמות (אוסטאומיאליטיס), דלקת קרום המוח, סינוסיטיס ודלקת ריאות. גם לאחר שהזיהום חולף, עלולות להתפתח מחלות כמו שיגדון וגלומרולונפריטיס (מחלת כליות) כתוצאה מהתגובה החיסונית של הגוף כנגד החיידק.

יש לציין כי הסיבוכים האלה אומנם מסוכנים, אך נפוצים פחות.

מפחיד, אבל חשוב לדעת:
מתי חייבים לרוץ עם הילד לחדר מיון?
"אי אפשר למנוע לחלוטין הידבקות בחיידק טורף"

איך מונעים מחלה חמורה?

דלקת הלוע היא המחלה החיידקית השכיחה ביותר הנגרמת על ידי סטרפ A בגיל הילדות, במיוחד בשנים הראשונות בבית הספר, ובדרך כלל לא לפני גיל 3. תחילת המחלה פתאומית ומאופיינת בכאב גרון חזק מלווה בחום גבוה, חולשה ועייפות. השקדים מוגדלים, אדומים ועליהם ניתן לראות נקודות של תפליט לבן.

עוד בוואלה!

האם חייבים ללכת לרופא בכל פעם שכואב הגרון?

לכתבה המלאה

הזיהום בלוע יכול לחלוף גם ללא טיפול באנטיביוטיקה, אך לטיפול שני תפקידים חשובים: קיצור משך המחלה, וחשוב יותר - הוא מונע את סיבוכי המחלה. ניתן לבצע משטח גרון שמזהה את החיידק בלוע, אבל חשוב שהבדיקה תיעשה על ידי אנשי צוות מנוסים בכדי לא לפספס את המחלה עצמה.

זיהומי העור מסטרפ A מגוונים ולרוב אינם מסכנים את חיי החולה. חשוב להיבדק אצל רופא בכל מקרה של פצעים, פריחה או אודם מפושט ללא סיבה ידועה. לשמחתינו במרבית המקרים טיפול אנטיביוטי יפתור את הבעיה, אך חשוב להקפיד ליטול את הטיפול כולו לפי הוראת הרופא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully