וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכינו ילדכם: המחלות שעלולות לתקוף את הילדים דווקא בקיץ

5.5.2015 / 9:56

הרבה הורים חושבים שאחרי ששרדו את מחלות החורף ואת הקשיים של עונת המעבר, צפויים להם כמה חודשים של שקט. אבל האמת היא שגם לקיץ יש מחלות ותופעות אופייניות. מדריך רפואי לעונה החמה

ילדה שוכבת עם כאב בטן. ShutterStock
עונת כאבי הבטן/ShutterStock

עונת החורף היא ללא ספק העונה הקשה ביותר מבחינת מחלות ילדים. אבל גם לעונה החמה יש תופעות בריאותיות שאופייניות לה ועלולות להשפיע על הילדים שלנו. הנה כמה מהן:

הקאות ושלשולים

לרוב מדובר בזיהום ויראלי (נגיפי) שאינו מצריך טיפול וחולף לבד. עם זאת, במצב של הקאות ושלשולים יש סכנה של התייבשות, בעיקר בקיץ. המחלה בדרך כלל מתחילה עם הקאות וחום, וכשההקאות פוסקות מתחילים השלשולים. השלשול הוא מיימי ללא דם או ריר, לעיתים מלווה בכאבי בטן שחומרתם יורדת אחרי השלשול.

המחלה מידבקת ולכן יש להקפיד על כללי היגיינה בסיסיים - של הילד וגם מי שמטפל בו - שטיפת ידיים במים וסבון אחרי מגע עם ההפרשות, חיטוי אזור ההחתלה או האסלה וסגירת הטיטול בשקית נפרדת.

איך מטפלים?
1. מורידים את החום. אם החום גבוה והילד מקיא גם את התרופה להורדת חום, אפשר להשתמש בנרות להורדת החום, באמבטיה פושרת או בקומפרסים עם מגבת לחה. כשהילד משלשל עדיף להימנע משימוש בנרות.

2. מונעים התייבשות. יש להקפיד על שתיה בהדרגה של מים (או נוזלים צלולים כגון מיץ פטל, תפוחים או ענבים) כדי למנוע מצב של צום. אפשר גם להציע לילדים קרטיב שכן הקרח מצוין נגד בחילות. בנוסף יש לעקוב ולוודא שהילד ממשיך לעשות פיפי.

אם יש שינוי במצבו של הילד מבחינת ערנות (אפטיות או לחילופין אי שקט) או אם הילד ממעט לעשות פיפי, יש לפנות לרופא בהקדם. סימנים אלו עלולים להעיד על מצב התייבשות שמצריך בדיקות דם ושתן, ואולי טיפול בעירוי נוזלים. גם אם בשלשול יש ריר ו/או דם והחום גבוה סביב 40 מעלות או מלווה בצמרמורות יש לפנות לבדיקת רופא. יש לפנות לרופא גם במקרה שכאבי הבטן חמורים ואין הקלה אחרי יציאות או לאחר שימוש במשככי כאבים. זאת, לצרוך שלילת בעיה כירורגית חריפה (כמו דלקת תוספתן).

דלקות עיניים קיציות

לרוב מדובר בזיהום ויראלי (נגיפי) שמידבק מאוד במגע. בחודשי החורף התופעה מגיעה בדרך כלל כחלק מזיהום של דרכי הנשימה העליונות, ולכן מלווה בנזלת. בחודשי הקיץ, דלקת העיניים מופיעה בדרך כלל לבדה כדלקת מקומית של לחמית העין (החלק הלבן).

איך מטפלים?
כאשר מדובר בהפרשות צהבהבות עם אודם קל בלחמית של העיניים ניתן לטפל בניקוי ההפרשות עם צמר גפן לח או במגבונים מיוחדים לעיניים, אך יש להיזהר לא לשרוט את העיניים. בנוסף מותר להשתמש בקומפרסים טבעיים.

ילדה קורצת. ShutterStock
ילדה קורצת/ShutterStock

אם יש אודם ניכר בלחמית של העיניים ו/או הפרשות ירוקות סמיכות ו/או כאבים - יש לגשת להיבדק אצל רופא כדי לשלול זיהום המצריך טיפול מקומי אנטיביוטי בטיפות או משחה.

אימפטיגו

בעקבות מזג האוויר החם, הלחות והשהייה הממושכת של הילדים בגני משחקים עם חול, ישנן מחלות נוספות שעלולות לצוץ בקיץ. אחת מהן היא אימפטיגו - זיהום בעור על ידי חיידק בשם סטאפילוקוקוס אאורוס שנמצא בחול לא נקי (לאו דווקא בצואת חתולים). הזיהום מתבטא בגלד עם הפרשה זהובה בצבע דבש. הפצע כשלעצמו מידבק ויכולה להיות הדבקה בין ילדים וגם מאזור אחד בגוף לאזור אחר.

כדי למנוע את המחלה יש להקפיד על החלפת חול בארגזי החול כל כמה שנים. בנוסף יש להקפיד על גזירת ציפורניים, שכן החול יכול להצטבר בציפורניים ובזמן גירוד של העור יכולה להתבצע הדבקה.

ארגז חול. ShutterStock
חשוב מאוד להחליף את החול/ShutterStock

איך מטפלים?
מכיוון שמדובר בזיהום חיידקי, הפצע לא מחלים לבד ויש צורך בטיפול אנטיביוטי. לכן, יש לגשת להיבדק אצל רופא הילדים. הטיפול האנטיביוטי ניתן במשחה מקומית ולעיתים יש צורך בטיפול אנטיביוטי דרך הפה (אם הפצעים מפושטים או באזורים מסוימים בגוף).

עקיצות יתושים

ילדים נעקצים יותר ממבוגרים, ובקיץ מדובר במכה. אפשר לנסות למנוע עקיצות יתושים על ידי לבישת בגדים קלים עם שרוולים ארוכים ומריחת תכשירים דוחי יתושים. עקיצת יתושים לרוב אינה מסוכנת אך מלווה בחוסר נוחות וגרד. עם זאת, אם העקיצה מתנפחת מאוד, משנה צבע, מפרישה או מלווה בעלית חום - יש לגשת להיבדק אצל רופא. לעיתים מדובר בתגובה אלרגית פשוטה אך לעיתים אלו סימנים לזיהום חיידקי משני המצריך טיפול אנטיביוטי.

איך מטפלים?
להקלה על גרד אפשר לקרר את האזור עם מטלית קרה או עם קרח, למרוח אלוורה או תכשיר רפואי כגון פניסטיל ג'ל. גם כאן חשוב להקפיד על גזירת ציפורניים מכיוון שבזמן הגרד יכולים לעבור חיידקים מהציפורניים לאזור העקיצה המגורה ולהתפשט ולהפוך לזיהום ברקמות הרכות.

ד"ר דנה פלג היא מומחית ברפואת ילדים במחוז שרון שומרון של כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully