וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפחד של כל הורה: מהו חיידק טורף ואיך נדבקים?

24.3.2019 / 12:18

שני ילדים מאותו גן ילדים בגבעתיים אושפזו בשבוע שעבר עם חשד לחיידק טורף. ד"ר עידן גורן מסביר מהם התסמינים שצריכים להדליק נורות אזהרה, מה גורם לזיהום וכיצד מטפלים בו

מוניטור בטיפול נמרץ. ShutterStock
הפחד של כל הורה. טיפול נמרץ/ShutterStock

שני ילדים מגן פרטי בגבעתיים אושפזו בשבוע שעבר במצב קשה, לאחר שככל הנראה נדבקו בסטרפוקוק A, הידוע גם בשם המאיים חיידק טורף. אצל אחד מהילדים, שאושפז ברביעי שעבר, אותר החיידק, ואצל ילדה שנייה שאושפזה ביום שישי, גם היא במצב קשה, טרם התקבלו תוצאות חד משמעיות. משרד הבריאות שוקל להתחיל טיפול מונע לכל הגן.

עוד בנושא:
מה קורה אם לוקחים אנטיביוטיקה בלי מרשם?
בין שפעת לדלקת גרון: מדריך מחלות החורף השלם
במקום אנטיביוטיקה: חוקרים מצאו דרך חדשה לחסל חיידקים

זיהום בחיידק טורף גורם לדלקת קשה בקרומים התת עוריים שמקיפים את השרירים, העצבים השומן התת עורי וכלי הדם. התסמינים כוללים בלבול וחום גבוה, אודם ונפיחות בעור שמתפשטים במהירות. בהמשך יכולים להופיע כיבים, שלפוחיות או כתמים שחורים על גבי העור. בשלבים מתקדמים מאוד תופיע גם הפרשה מוגלתית. 

מכיוון שהתסמינים הראשוניים לא מובחנים, חשוב לחשוד דווקא במקרים בהם יש רק אודם קל בעור אבל חום גבוה ומדדי דלקת גבוהים מאוד בדם.

איך נדבקים?

פצעים בעור, חתכים, שריטות ועקיצות (בעיקר אם מגרדים אותן) יכולים לאפשר לחיידקים לחדור לרקמות שמתחת לעור ולגרום לזיהום פולשני שעלול להתפשט גם לזרם הדם.

אף שסטרפוקוק A מכונה לעיתים קרובות חיידק טורף, יש יותר מסוג אחד של חיידקים שעלול לגרום לזיהום הקשה ברקמות רכות. יחד עם זאת, חיידקי סטרפוקוק A הם ככל הנראה הגורם השכיח ביותר מבניהם.

איך מטפלים?

הטיפול העיקרי בסיבוך מסכן חיים זה הוא שילוב של טיפול אנטיביוטי תוך ורידי לצד התערבות ניתוחית שדורשת לעיתים קרובות ביצוע של הטרייה מאסיבית, שהיא למעשה הסרה של הרקמות הנגועות עד לגבול של רקמה תקינה שאינה מזוהמת.

עוד באותו נושא

הרופא מזהיר: 10 תסמינים פיזיים שאסור להתעלם מהם

לכתבה המלאה
חיידק סטרפטוקוק A. AP
שיעורי התמותה ממחלה זו גבוהים מאוד/ חיידק סטרפטוקוק A/AP

אבחון מהיר ומתן טיפול ללא דיחוי הם המפתח העיקרי להצלחה במקרים הללו. ולמרות זאת, עדיין שיעורי התמותה ממחלה זו גבוהים מאוד ומגיעים לכשליש מהמקרים, בעיקר במצבים של זיהום המתפשט לדם וגורם לכשל רב מערכתי.

אצל מבוגרים, רוב האנשים שמפתחים זיהום קשה זה סובלים ממחלות כרוניות שפוגעות ביכולת של הגוף להילחם בזיהומים. כך למשל, חולי סוכרת, חולים באי ספיקת כליות כרונית, שחמת של הכבד וחולי סרטן נמצאים בסיכון. אצל ילדים, בעבר רוב המקרים נקשרו לזיהום באבעבועות רוח, אולם הודות לחיסון ירד שיעור המקרים באופן משמעותי.

מה הקשר בין דלקת גרון לחיידק טורף?

כאמור, חיידקי סטרפוקוק A הם הגורם השכיח ביותר לזיהום בחיידק טורף, אותם חיידקים שגורמים גם לדלקת גרון. דלקת גרון סטרפטוקוקלית שכיחה בגילאי 5 עד 15 שנים והיא נחשבת נדירה בילדים מתחת לגיל 3. התסמינים השכיחים הם כאב גרון וחום מעל 38. הזיהום עובר לרוב באמצעות הדבקה ישירה בין אדם לאדם, דרך רוק או הפרשות מהאף. נשאים ללא תסמינים מדבקים פחות מאנשים עם תסמינים של דלקת פעילה.

קשה להבחין בין דלקת חיידקית בגרון לבין כאב גרון הנגרם על ידי וירוס, אבל יש כמה רמזים. לילדים עם סטרפטוקוק יש לעיתים קרובות כאב גרון חמור, חום מעל 38, הגדלה של בלוטות הלימפה בצוואר, ורבדים לבנים על השקדים. משטח גרון סטנדרטי או בדיקה מהירה לסטרפ A יכולים לאבחן את המחלה. אם הבדיקה יוצאת חיובית, הטיפול הוא אנטיביוטיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully