וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין שפעת לדלקת גרון: מדריך מחלות החורף השלם

6.12.2017 / 6:50

החורף הגיע ולצד הריח המשכר שלאחר הגשם והרוחות המרעננות מגיעות גם מחלות החורף. אז מה ההבדל בין הצטננות לשפעת ומתי צריך לקחת אנטיביוטיקה? מורה נבוכים למחלות החורף השכיחות

חברי מערכת וואלה מתחסנים/צילום: עידו שחם, עריכה: הדס נאור

בווידיאו: מערכת וואלה!NEWS מתחסנת נגד שפעת

"זו שפעת, הצטננות או סתם דלקת גרון?". לא מעט אנשים שאלו את עצמם את השאלה הזו לאחרונה, במקביל להתקררות בחוץ. ואכן, לעיתים לא פשוט להבדיל דלקת גרון ודלקת אוזניים משפעת, וגם אז, נשאלת השאלה האם לקחת אנטיביוטיקה וכדורים או פשוט לחכות ולשתות הרבה מרק?

עוד בנושא:
ניצנים של צינון? כך תבלמו אותו לפני שיחמיר
למה אנחנו עדיין מתים משפעת?
אני רק שאלה: למה אני לא מפסיק להשתעל?

ביקשנו מרופא הבית שלנו, ד"ר עידן גורן שיעשה לנו סדר בין כל המחלות החורף השונות. מה הן כוללות, כמה זמן הן אורכות, והאם חייבים לגשת לרופא מיד. הנה המדריך השלם למחלות החורף:

דלקת גרון

דלקת גרון, המכונה גם דלקת של הלוע, היא בעיה נפוצה מאוד שבדרך כלל נגרמת על ידי זיהום ויראלי או חיידקי. ברוב המקרים דלקת גרון היא מחלה שחולפת מעצמה ואינה גורמת לסיבוכים משמעותיים, בעיקר אצל מבוגרים.

כאשר כאב הגרון הוא חלק מדלקת ויראלית של דרכי הנשימה העליונות, מה שמכונה לרוב הצטננות, אין צורך במתן טיפול אנטיביוטי, שכן אנטיביוטיקה לא תקצר ולא תשפיע על הזיהום הנגיפי. במקום זאת, תרופות להקלה על כאבים או טבליות מציצה להקלה מקומית על כאב הגרון יכולות להיות הפתרון האידיאלי עד יעבור זעם. ישנם מצבים שבהם דלקת הגרון נגרמת על ידי חיידק המכונה סטרפטוקוקוס A. במצבים אלה יש לטפל באנטיביוטיקה.

עוד באותו נושא

אף פעם לא חליתי בשפעת אז למה אני צריך להתחסן?

לכתבה המלאה
כאב גרון. ShutterStock
בעיה נפוצה שנגרמת על ידי זיהום ויראלי. אישה עם גרון כואב/ShutterStock

חשוב לזכור כי רוב המקרים של דלקת גרון הם ויראליים וכאשר הם חלק מהצטננות, לרוב היא תהיה מלווה גם בגודש באף, גירוי,4 אדמומיות בעיניים, שיעול ולעיתים צרידות. רק 10 אחוזים מהמקרים נובעים מזיהום חיידקי אצל מבוגרים. במקרים אלה לרוב יהיה חום מעל 38, כאבים בעיקר בגרון ובלוטות מוגדלות עם טלאים לבנים של מוגלה על גבי השקדים והלוע. ברוב המקרים לא יהיו תסמינים כמו נזלת או אדמומיות בעיניים וכאבי שרירים שאופייניים יותר לזיהום ויראלי. במצבים שדלקת גרון מסתבכת עלולים להופיע קשיי נשימה, חוסר יכולת לבלוע או קושי לפתוח את הפה. במקרים אלה חשוב לפנות לבדיקת רופא.

דלקת אוזניים

התופעות השכיחות של דלקת אוזניים (בעיקר אצל ילדים) הן כאבים באוזן, חום וירידה בשמיעה, והן מופיעות בעיקר אחרי הצטננות. מה שקורה למעשה זה שנוזל שמצטבר בחלק האמצעי מאחורי האוזן לוחץ על עור התוף וגורם לו לבלוט החוצה ולכאב וירידה בשמיעה. אצל ילדים מסוימים, חלק מהנוזל עלול להישאר באוזן אפילו שבועות עד חודשים לאחר שהדלקת חלפה, והוא עלול לגרום לאובדן שמיעה שהוא בדרך כלל קל וזמני. לעיתים נוצר מצב שבו אובדן השמיעה נמשך זמן רב, מה שיכול לפגוע בהתפתחות הדיבור או קשיי לימוד, אך ברוב המקרים התופעות חולפות מעצמן. במצבים בהם נותרים נוזלים וקיימת פגיעה בתפקוד היומיומי ישנם טיפולים שונים, חלקם תרופתיים, חלקם לא ניתוחיים (כמו פעולות שמטרתן איזון הלחצים באוזן) וחלקם ניתוחיים (כמו ניתוח כפתורים).

אצל תינוקות וילדים צעירים התסמינים השכיחים הם חום, משיכה של האוזן, עצבנות, ירידה בתיאבון ולעיתים אף הקאות. אצל ילדים גדולים יותר התלונה השכיחה היא כאב באוזן וירידה בשמיעה. האבחנה מבוצעת על סמך בדיקה של האוזן שקרויה אוטוסקופיה.

להקלה על הכאבים ניתן להשתמש בתרופות נגד כאבים והורדת חום (כמו אקמול, אופטלגין או נורופן). מקרים רבים של דלקת אוזניים נגרמים על ידי נגיפים ולכן אין צורך בטיפול אנטיביוטי, לפחות לא באופן מידי. יחד עם זאת, בילדים מתחת לגיל שנתיים וכאשר הדלקת לא חולפת מעצמה או שהתסמינים מחמירים קיים חשד כי הדלקת חיידקית אז הטיפול הוא אנטיביוטי.

הצטננות

ככל הנראה זאת המחלה השכיחה ביותר בעונת החורף והיא נגרמת ממגוון רחב של וירוסים שתוקפים בעיקר את דרכי הנשימה העליונות, אך לא רק אותן. הווירוסים פוגעים לרוב באף, בחלל הפה, בגרון ולעיתים גם בריאות, וגורמים לתסמיני ההתקררות שכוללים שיעול, כאבי גרון, נזלת, גירוי בעיניים ולעיתים קרובות גם כאבי ראש וכאבי שרירים. אצל ילדים לעיתים קרובות יהיה גם חום.

שפעת. ShutterStock
התסמינים חולפים מעצמם בתוך שבוע עד שבועיים. אישה מצוננת/ShutterStock

ברוב המקרים התסמינים חולפים מעצמם בתוך שבוע עד שבועיים והטיפול הוא בעיקרו טיפול להקלה על התסמינים. יחד עם זאת, כאשר ישנם סימנים כי המחלה אינה חולפת או אף מחמירה יש לפנות לבדיקת רופא על מנת לשלול סיבוכים של המחלה הוויראלית, שיכולים להיות דלקת ריאות חיידקית, דלקת קרום המוח ועוד.

סימני אזהרה נוספים כוללים חום מעל 38 מעלות, שיעול שנמשך מעל 10 ימים, כאבים בחזה או קוצר נשימה וכאשר מופיעים תסמינים קשים מהרגיל, בעיקר אצל אנשים עם מחלות כרוניות. אצל ילדים כוללים סימנים אלה בין היתר מצבים של בלבול או אפתיות, קשיי נשימה וחרחורים בנשימה, סירוב לשתות או ירידה משמעותית במתן השתן.

סינוסיטיס

סינוסיטיס היא דלקת של הסינוסים - אותם חללים שנמצאים בקדמת הפנים מצדי האף ומעל העיניים. סינוסיטיס יכולה להיות על רקע זיהומי (כלומר משנית לדלקת ויראלית או חיידקית) או אלרגית (כמו למשל קדחת השחת). כאשר מדובר על סינוסיטיס זיהומית היא יכולה להופיע דווקא כאשר נראה שההתקררות משתפרת.

התסמינים של דלקת בסינוסים כוללים גודש באף ונזלת, כאב בפנים או במצח, חום וכאבי ראש. ברוב המקרים סינוסיטיס תחלוף מעצמה בתוך שבוע עד עשרה ימים. ניתן להקל על הכאבים בטיפול שכולל תרופות נגד כאבים ולהורדת חום, תרסיסים מקומיים עם תרופות להקלה על הגודש או עם מי מלח עדי להפחית את הבצקת ושיפור הניקוז של הסינוסים . במקרים בהם אין שיפור או קיימת החמרה לאחר 10 ימים של תסמינים ישקול לעיתים הרופא המטפל מתן טיפול אנטיביוטי.

שפעת

שפעת היא זיהום נגיפי שיכול לגרום לחום, שיעול, כאבי שרירים, כאבי ראש ועוד. ישנן צורות שונות של שפעת, שכוללות למשל שפעת עונתית ושפעת החזירים (שהחיסון שהשגרתי מכסה גם אותו). אחת למספר שנים מופיע זן חדש או שונה של שפעת שיכול לגרום לפנדמיה, כפי שקרה במגפה של השנים 2009-2010 על רקע התפרצות של שפעת החזירים או בעבר כפי שקרה עם התפרצות שפעת העופות. תסמיני השפעת יכולים להיות דומים מאוד להתקררות רגילה, אולם לעיתים הם יהיו חמורים וממושכים יותר. תסמינים אלה כוללים חום מעל 37.8, שיעול, כאבי ראש וכאבי שרירים. הם פחות גורמים לכאבי גרון ונזלת.

אישה חולה מחזיקה מדחום. ShutterStock
חום וכאבי שרירים. אישה מודדת חום/ShutterStock

בניגוד לשאר הווירוסים של החורף את השפעת ניתן למנוע, לפחות באופן חלקי, באמצעות חיסון. על הנגיף עצמו יכולים רוב האנשים להתגבר בכוחות עצמם אבל לעיתים סיבוכים של השפעת עלולים לגרום לאנשים מסוימים למחלה קשה ואפילו לתמותה. הסיבה העיקרית לכך היא שנגיף השפעת יכול לגרום לדלקת ריאות קשה או באופן ישיר או באופן עקיף על ידי זיהום חיידקי משני. זיהוי של השפעת לא תמיד דרוש אולם ישנן בדיקות (כמו למשל בדיקת נגיפים במשטח אף) שיכולות לזהות האם הזיהום נגרם על ידי נגיף השפעת.

גם במקרה של השפעת, רוב הטיפול מבוסס על טיפול להקלה על חום וכאבים, אולם בשונה משאר נגיפי החורף ישנן תרופות אנטי-ויראליות (כמו טמיפלו) שמקלות את החומרה של המחלה ומקצרות את משך התסמינים של שפעת בעד יום וחצי אם הן ניתנות תוך 48 שעות מהופעת התסמינים הראשונים. תרופות אלו אינן מיועדות לשמש כחיסון נגד שפעת אך הן יכולות לסייע בשליטה על התפרצויות שפעת ולהקטין את התפשטות הזיהום, ומשמשות במיוחד באנשים בסיכון גבוה לסיבוכי שפעת (כמו חולים במחלות ריאה כרוניות ונשים בהריון) ובחולים מאושפזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully