וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופא מזהיר: 10 תסמינים פיזיים שאסור להתעלם מהם

6.3.2018 / 12:44

מרגישים כאבים כבר במשך שבועות באזור החזה או הגרון אבל לא מספיקים למצוא זמן ללכת לרופא? ירדתם במשקל ואין לכם מושג למה או שהשיעול הטורדני לא פוסק? ד"ר עידן גורן עם המצבים שאתם חייבים לשים אליהם לב ולגשת לרופא ועכשיו

כמה דברים שנשים חייבות לדעת על התקפי לב/מערכת סיפור בדקה

בווידיאו: למה התקפי לב של נשים כוללים תסמינים אחרים חוץ מלחץ בחזה?

החורף הוא עונת ההצטננות והשפעת, אבל בחורף כמו בשאר חודשי השנה רצוי להכיר את התסמינים שמהווים נורות אזהרה למחלות אחרות, ומחייבים התייעצות עם רופא המשפחה שלכם. ד"ר עידן גורן, רופא הבית שלנו, ריכז עבורכם דוגמאות למצבים שבהם הפנייה לבירור רפואי בזמן עשויה להציל לכם את החיים. הנה עשרת המצבים שדורשים בירור:

עוד בנושא:
אישה השתעלה כל כך חזק שנשברו לה הצלעות
10 סימנים שעלולים להעיד שיש לכם סרטן
אורח חיים בריא יכול למנוע 4 מ-10 מקרי סרטן

ירידה לא רצונית במשקל

למרות שעבור רבים מאתנו ירידה במשקל לא נשמעת בהכרח דבר שלילי, בייחוד אם היא מתרחשת הודות לשינוי חיובי באורחות חיים, זו עלולה להיות נורת אזהרה. מה שמדאיג הוא ירידה במשקל בלתי מוסברת - כזאת שמופיעה בהיעדר שינוי בתזונה או ברמת הפעילות. ירידה של מעל 5 אחוזים ממשקל הגוף בתוך פחות מחצי שנה ללא דיאטה היא סיבה מספיק טובה לפנות לרופא המשפחה.

ירידה בלתי מוסברת במשקל יכולה להיות סימן של מחלה לא מאובחנת כדוגמת מחלות של מערכת העיכול שפוגעות ביכולת הספיגה של חומרים בגוף, פעילות יתר של בלוטת התריס, סוכרת לא מאובחנת, דיכאון אך גם סוגים רבים של סרטן שבאים לידי ביטוי בירידה לא רצונית ובלתי מוסברת במשקל.

עוד באותו נושא

בין שפעת לדלקת גרון: מדריך מחלות החורף השלם

לכתבה המלאה

גוש לא מוסבר

כאשר מבחינים בכל גוש יוצא דופן בכל מקום בגוף רצוי לפנות בהקדם האפשרי לבדיקה.

בעוד שרוב הגושים נובעים ממצבים לא מסוכנים כמו גידולים שפירים ולא סרטניים (כדוגמת ליפומה, פיברומה או ציסטות), ולעיתים קרובות יכולות להתנפח קשריות לימפה כתגובה לדלקת באזורים סמוכים (כמו למשל בצוואר בזמן דלקת גרון) - כל הגושים צריכים להיבדק. במקרים מסויימים גם בדיקת רופא לא תספיק ויידרש בירור נוסף לעיתים בדימות (כמו אולטראסאונד או בדיקת CT) או באמצעות ביופסיה מהממצא.

כאב בחזה

התקף לב. ShutterStock
אל תזלזלו בכאבי חזה/ShutterStock

כאב חזה הוא תלונה שכיחה יחסית ולא מאוד ספציפית אולם היא ללא ספק אחת הסיבות השכיחות לפנייה לרופא, ובצדק. היא כוללת בתוכה מספר מצבים מסכני חיים שדורשים התערבות מיידית כדוגמת אוטם שריר הלב או תסחיף ריאתי. מאידך הסיבות השכיחות ביותר לתלונות שכאלה הן כאבים של שרירי החזה והשרירים שבין הצלעות, דלקת של הסחוס וגם סיבות ממקור של מערכת העיכול כמו צרבת. גם התקפי חרדה נוטים להתייצג כתחושת כאב או לחץ בחזה.

למרות כל האמור, גם כאשר מקור הכאב הוא אוטם שריר הלב הוא עשוי להתייצג בצורות רבות ושונות אצל אנשים שנים, בקבוצות גיל שונות ובאופן שונה בין גברים לנשים. לעיתים מדובר רק באי נוחות, לעיתים בלחץ חזק או צריבה, ומקרים אחרים כאב חד. לכן, אין כלל שיכול להתאים לכל המקרים ובכל מקרה של כאב לא מוסבר בחזה, בייחוד כאשר הוא נמשך מעל 10-15 דקות, יש לפנות בהקדם האפשרי לבירור רפואי.

שינויים בהרגלי היציאות

בין אם המצב הבסיסי שלכם הוא יציאה אחת ליום או שלוש, שינוי חד בהרגלים האלה הוא עוד סימן אזהרה. אין סיבה לחוש מבוכה מלדון עם הרופא המטפל על שינוי בהרגלי היציאה, בין אם מדובר על הופעה של שלשול יומיומי או עצירות חדשה.

בעוד שברוב המקרים מדובר בסיבות שאינן בהכרח מסוכנות, כמו שינוי בתזונה, שינויים הורמונליים או מעי רגיז, הרי שלעיתים מדובר בסימפטום הראשון של סרטן המעי הגס. אם השינוי נמשך מעל לשבועיים רצוי לפנות לייעוץ רפואי.

קשיי בליעה

כאב גרון. ShutterStock
האם הקושי הגיע באופן פתאומי או דווקא הדרגתי?/ShutterStock

בעיות בליעה יכולות להופיע בעקבות מצבים רפואיים רבים החל מהשכיחים שבהם כמו דלקת גרון. יחד עם זאת, קושי בבליעה מתמשך, עם או בלי כאב דורש בירור רפואי. הסיבות יכולות להיקשר לבעיות במנגנון הבליעה (כמו אחרי אירוע מוחי), בעיות בגרון, בוושט או בקיבה.

חשוב לנסות ולהבחין האם הקושי הוא בכל אכילה ושתייה או במצבים ספציפיים כמו בשתייה נוזלים או אכילת מוצקים, האם מדובר במצב שהופיע באופן פתאומי או דווקא הדרגתי, האם הכאב מלווה בשיעול ותחושת חנק והאם ישנה תחושה של שובע למרות אכילה מועטה. לפי המידע יוכל הרופא המטפל להציע בירור מכוון ויעיל.

הופעת דם במקום בלתי צפוי

גם אם אין בהכרח מדובר בסימפטום מסוכן, חשוב תמיד להיוועץ בנוגע אליו עם רופא. בין אם מדובר בשיעול עם דם, דם בקיא, צואה שחורה ומסריחה או דם טרי בצואה או בניגוב, הופעת דימום וגינאלי שלא בזמן ווסת או לאחר המנופאוזה או הופעת דימום לא ברור בעור או במפרק, גשו לרופא המשפחה שלכם להמשך בירור.

קוצר נשימה ושיעול ממושך

אישה משתעלת. ShutterStock
אמור לחלוף תוך שלושה שבועות. שיעול טורדני/ShutterStock

נכון שהצטננות היא הסיבה השכיחה ביותר לשיעול אולם רוב השיעולים צפויים לחלוף בתוך שלושה שבועות וברוב המקרים אינם דורשים טיפול כלשהו. לעומת זאת, שיעול מתמשך, או קוצר נשימה בלתי מוסברים דורשים בדיקה רפואית.

שיעול הוא תופעה חיונית והוא נגרם על ידי גירוי של דרכי הנשימה, ותפקידו להגן על הריאות ולנקות את דרכי הנשימה. מאידך, שיעול יכול להיות ביטוי של מחלות של דרכי הנשימה כמו אסתמה, COPD מחלות ריאה שונות וגם אי ספיקת לב.
שילוב של קוצר נשימה עם כאב בחזה, שיעול דמי, ירידה במשקל, צרידות חדשה או נפיחות בצוואר - דורש בירור רפואי דחוף.

כאב כרוני

כולנו סובלים מכאבים מעת לעת, ובבסיסו כאב הוא תופעה הכרחית לשמירה על חיינו. יחד עם זאת, כאב ממושך (בייחוד אם נמשך מעל שבועיים שלושה) שאינו מוסבר או שהולך ומחמיר דורש תמיד בירור. חשוב במיוחד לשים לב אם פרט לכאב ישנם גם סימפטומים אחרים נוספים שהופיע במקביל או בסמיכות להופעתו.

פצע שלא נרפא

סרטן עור. ShutterStock
יכול להיות גידול של העור. דוגמה לסרטן עור מסוג תאי בסיס/ShutterStock

פצע או כיב שלא חולפים בתוך שלושה שבועות דורשים בדיקה. זה יכול להיות קשור לזיהום אולם יכול להיות גם סימן לתהליכים גידוליים של העור, ולכן גילוי מוקדם הוא הכרחי. סימנים נוספים פרט לפצע שלא מגליד יכולים לכלול פצע שנהיה גדול יותר, הופך לכהה יותר, מגרד, מפריש או מאבד את גבולותיו הברורים.

צרידות

צרידות היא תופעה שכיחה יחסית לאחר זיהום של דרכי הנשימה או מאמץ קולי משמעותי. הסיבות השכיחות הן זיהומים ויראליים של דרכי הנשימה העליונות והן לרוב אינן מסוכנות ורק לעיתים קשורות לזיהומים חיידקים שדורשים טיפול אנטיביוטי (כמו למשל דלקת גרון סטרפטוקוקלית).

למרות זאת חשוב לשים לב לשינוי לא מוסבר וממושך בקול. במיוחד יש לשים לב אם השינוי מופיע במקביל להופעה של הגדלה של קשריות לימפה בצוואר. במקרים לא שכיחים צרידות עשויה להיות סימן לתהליך בצוואר שפוגע ביצירת הקול כמו לימפומה או גידולים מחלל הבטן או הריאות שמערבים קשריות לימפה בבסיס הצוואר. בנוסף לכך, צרידות עשויה להיגרם מפגיעה ישירה למיתרי הקול ובמקרים מסוימים גם בגידולים.

גורם סיכון עיקרי הוא עישון, שהשילוב שלו עם צרידות חדשה ולא מוסברת מצריכה בירור רפואי כולל בדיקת רופא אף אוזן גרון. בכל מקרה שבו צרידות מופיעה באופן לא מוסבר ובעיקר אם נמשכת מעל כשלושה שבועות יש לפנות לבדיקת רופא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully