וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 רופאים ממליצים על החלטה בריאה אחת שכדאי שתאמצו השנה

עודכן לאחרונה: 2.1.2023 / 10:26

עכשיו זה בדיוק הזמן לפתוח דף חדש, אז ביקשנו מהאנשים שבאמת מבינים בבריאות שלנו, לומר איזה החלטה בריאה הכי כדאי לנו לאמץ בשנה הנכנסת. התשובות שלהם הפתיעו גם אותנו

איריס קול מראיינת את ד"ר אייל חשביה על הסכנה העצומה של רכיבה לא אחרית על קורקינט/מערכת וואלה

ראש השנה הוא הזדמנות מצוינת לחשב מסלול מחדש ולאמץ הרגלים בריאים יותר. הבעיה היא שרובנו בדרך כלל מחליטים על מהפך כולל - ונכשלים בו עוד לפני שתקופת החגים נגמרת. הדרך הנכונה לשנות הרגלים ולאמץ אורח חיים בריא יותר היא להתחיל בקטן, בהחלטה אחת ישימה באמת, כזו שתוכלו לעמוד בה. אז השנה ביקשנו מ-7 אנשים שבאמת מבינים בבריאות שלנו לומר איזו החלטה בריאה אחת כדאי לנו לאמץ בתשפ"ג. הנה התשובות שלהם.

כל המתכונים שיעשו לכם חג שמח באמת
ראש השנה: מדריך הטיולים והאירועים המלא

תוסיפו קצת פירות לתפריט | ד"ר מורן לוין

הקפידו לאכול פירות טריים כמו רימונים ותפוחים. הם עשירים בנוגדי חימצון (אפילו יותר מיין אדום) ומפחיתים את הסיכון לדלקות ולמחלות סרטן שונות, רימונים אפילו יצליחו לעזור לכם אם אתם סובלים משלשולים. תמרים יתנו לכם את הביס המתוק בו אתם חושקים, והם עדיפים על פני חטיף שוקולדי מצוי. סיבי התמר מסייעים לייצוב ערכי הסוכר בדם, וכן יכולים לסייע בטיפול בעצירות. אז לקראת השנה החדשה הבאה עלינו לטובה, סגלו לעצמכם הרגל של אכילת 2 פירות ו-2 ירקות מדי יום.

ד"ר מורן לוין היא רופאה בכירה במכון בגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי הלל יפה

תוציאו את הקורקינט מהבית | ד"ר יעל דרזניק

זה הרבה מעבר להחלטה בריאה, זו החלטה מצילת חיים. הקורקינטים והאופניים החשמליים שטפו בשנים האחרונות את הכבישים והמדרכות. אלפי בני נוער, חלקם מתחת לגיל המותר ברכיבה על כלי רכב ממונעים, וללא קסדה במקרים רבים אחרים, הפכו להיות חלק מהנוף, ואנחנו מתבוננים בהם מהצד בהשתאות - במהירות שלוחת הרסן שבה הם נוהגים, מחזיקים ביד אחת את הנייד ומגבירים את המהירות, נוסעים בין מכוניות ועל מדרכות, ומסכנים את עצמם ואת הסביבה. זו כבר מגיפה. וזו לא מגיפה שבה יש לנו דרך להילחם עם תרופות וחיסונים, לצערנו הרב, ומסתבר שגם האכיפה לא מספיקה.

עוד בוואלה!

כמה פירות באמת צריך לאכול ביום?

לכתבה המלאה
קורקינט חשמלי. ShutterStock
זו מגיפה. ילד על קורקינט חשמלי/ShutterStock

התוצאה היא עשרות ומאות פצועים והרוגים, טרגדיות שהיו יכולות להימנע, ואלפי משפחות הרוסות שחייהן לעולם לא ישובו להיות אותו הדבר. ותמיד אנחנו, הצוות הרפואי, מנהלים את השיחה שאחרי, שומעים על הרצון לקנות לילד כלי תחבורה מהיר, כי לכל החברים יש, כי הוא מבקש, או כי ממש בא לכם להעניק לו מתנה שווה. אז הורים יקרים, זו ההחלטה שתעשו השנה. אל. אל תקנו, אל תסכימו, תוציאו את המכשירים המסוכנים האלו מהבית, את הקורקינט, את האופניים החשמליים. זה לא שווה את הטלפון מבית החולים, את ה"שלום, מדברים מחדר הלם. תבואו מהר".

ד"ר יעל דרזניק היא מומחית בכירורגיית ילדים במרכז שניידר לרפואת ילדים

שתו יותר מים, הרבה יותר | ד"ר יריב שטבהולץ

בתוך כל העומס והלחץ היומיומי שכולנו חווים, כמה מאיתנו עירניים לכמות השתייה היומית שלהם? כמה מאיתנו בוחנים את סוג המשקאות שמוכנסים לגופם? שתיית מים רציפה ומסודרת לאורך היום מסייעת במניעת מחלות שונות במערכת השתן כגון אבנים, זיהומים, תסמונת שלפוחית רגיזה ועוד. הימנעות מהתייבשות ומחומרים המגרים את קצות העצבים במערכת השתן, כמו גם הימנעות משתיית קפאין מופרזת (קפה, תה, קולה), משקאות אלכוהוליים ומשקאות ממותקים - היא קריטית לשמירת סביבה גופנית בריאה.

גיף כוס מים. Giphy
מונעים מחלות שונות במערכת השתן. מים/Giphy

קנו לעצמכם ולבני משפחותיכם בקבוק מים אישי שילווה אתכם לאורך היום, יסייע במעקב אחר כמויות השתיה, ויהווה תזכורת אלגנטית, לפחות עד שתפתחו את ההרגל. לוקח לאדם 21 יום לפתח הרגל חדש, ותקופת החגים זו הזדמנות מעולה להתחיל.

ד"ר יריב שטבהולץ הוא מנהל תחום אורולוגיה תפקודית במחלקה האורולוגית בבית החולים איכילוב

פשוט תתחסנו | פרופ' איתי שביט

ההמלצה שלי כל שנה - אבל השנה בפרט - היא לחסן את כל המשפחה בחיסון נגד שפעת. זו העצה שלי לכל ההורים והילדים המבקשים לעצמם שנה קלה יותר מבחינת מחלות חורף, והתמודדות עם מחלות אלו בדרגת חומרה שאינה משמעותית או כזו שלא דורשת אשפוז. אני מאמין בכל לבי שתהיה זו פתיחה מוצלחת לשנה החדשה עבור כולם.

מתחם חיסוני שפעת של קופת חולים כללית, בית הצנחן רמת גן ,30 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
חסנו את *כל* המשפחה. גבר מתחסן נגד שפעת/ראובן קסטרו

זן השפעת הצפוי להגיע אלינו בחורף הוא אותו זן שפעת שנצפה בשבועות האחרונים באוסטרליה, כאשר הדיווחים משם מצביעים על תחלואה קשה. מאחר והתחלואה בקורונה ממשיכה - אמנם במתינות ולא מלווה במקרים קשים, הרי שהחשיפה לשני הווירוסים במקביל מעמידה את הילדים בסכנה מסוימת ולכן המלצתי היא לחסן את הילדים גם לקורונה כמובן.

פרופ' איתי שביט הוא מנהל האגף לילדים במרכז הרפואי הדסה

אל! תתחילו דיאטה | שני בן אהרן בקרמן

בתחילת השנה, כמו ביום הולדת או בכל ציון דרך משמעותי בחיים אנחנו נוטים לעצור ולעשות הערכת מצב - מה הספקנו, מה פחות ומה אנחנו רוצים לשנות. זהו כר פורה להחלטות אימפולסיביות כשאחת הבולטות ביותר היא: ממחר דיאטה. אז לא. לא ממחר דיאטה.

דיאטה. Giphy
פחות דיאטה, יותר אושר. אישה אוכלת גלידה/Giphy

עם כל תהליך של ירידה במשקל, מאוזנת או קיצונית, הגוף שלנו מפרק גם מסת שריר למסת שומן. בכל מגמה של עלייה במשקל - נוספת לגוף בעיקר מסת שומן. התוצאה הסופית היא שעם השנים ועם ניסיונות רבים לירידה במשקל, נפגעת מסת השריר בגוף, והוא בעצם נחלש. אין לנו דרך למנוע את פירוק השריר, אבל כן אפשר לצמצם זאת עם בחירת המזונות הנכונה ועם צמצום ניסיונות השווא לירידה במשקל. אז אפשר לשנות אורחות חיים ואפילו לעשות דיאטה אם זה עוזר לנו, אבל להגיע מוכנים רעיונית, רגשית, מנטלית וגופנית. כדאי לקחת החלטות קטנות, ריאליות שאפשר להתמיד בהן לאורך זמן גם אם נראות לא משמעותיות - לשים לב לשתיית מים, להוסיף ירקות לתפריט, לבצע פעילות גופנית, להפחית סטרס בחיים.

שני בן אהרן בקרמן היא מרכזת חטיבה פנימית והמרפאה הבריאטרית במרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית

תלמדו החייאה | ד"ר טלי קפואה

כרופאת ילדים בחדר מיון נחשפתי פעמים רבות למקרים מצערים שהיו יכולים להסתיים אחרת לו רק אחד ההורים היה יודע לבצע החייאה בסיסית. מקרה של תינוק שנחנק מצעצוע שהכניס לפיו, מקרה של ילדה אלרגית לחלב שנחשפה לגלידה חלבית ולמזלה עובר אורח ביצע בה החייאה ראשונית, ועוד מקרים שמפחידים כל הורה. אני ממליצה לכל הורה לעשות קורס החייאה כדי לדעת איך לפעול במקרה חירום ולהציל את היקר לו מכל.

ד"ר טלי קפואה היא רופאה בכירה במיון ילדים "דנה דואק" שבבית החולים איכילוב

נסו להיות מאושרים יותר | ד"ר ליאורה ברזג-פרו

ההחלטה שלי לשנה החדשה היא פשוט להיות מאושרת, ואני ממליצה לכולם לאמץ אותה גם. מחקרים רבים קושרים דיכאון למצבים בריאותיים שונים, שיכולים להתבטא בכאבים גופניים שונים, עייפות כרונית, תיאבון ירוד והפרעות שינה שונות. מצב הסטרס בגוף עלול גם להביא למחלות לב וכלי דם, מחלות אוטואימוניות, שבץ, סכרת, סרטן ועוד. זה גם מעגל מרושע, כי ככל שהמצב הגופני גרוע יותר- כך הדיכאון עלול להחמיר. לכן, השנה אשתדל להיות שמחה ומסופקת יותר מחיי, אשנה עבודה אם לא אהיה מאושרת, אנסה לבלות יותר עם המשפחה, אהיה עם חברים שמשמחים אותי, ובכלל אהיה אדם טוב יותר.

ד"ר ליאורה ברזג-פרו היא רופאה מתמחה באונקולוגיה ורופאת הבית של וואלה! בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully