וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים גילו יתרון מפתיע במיוחד לחיסוני שפעת

עודכן לאחרונה: 6.12.2021 / 11:07

מחקר חדש מגלה כי חיסון נגד שפעת מפחית בעשרות אחוזים את הסיכון להפרעות קצב לב בחולי COPD - מחלת ריאות כרונית שגורמת למותם של 3 מיליון בני אדם בשנה

בסרטון: משה בר סימן טוב קורא לציבור להתחסן נגד שפעת בשל התחלואה הקשה/משרד הבריאות

היתרונות של החיסון נגד שפעת רבים. מלבד העובדה שהם מגנים עליכם ממחלה שעלולה להיות מסוכנת, הם גם מורידים את התחלואה מקורונה ואפילו שומרים על מי שמתחסן ברציפות מפני דמנציה. ואם כל היתרונות האלה לא משכנעים אתכם להתחסן, מחקר חדש מגלה כעת יתרון חדש לחיסון, שממש לא קשור לשפעת.

במחקר ראשון מסוגו בעולם נבדק הקשר האפשרי בין חיסון נגד שפעת ובין הפרעות בקצב לב בקרב חולים במחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD). החוקרים גילו שהחיסון מפחית ב-38 אחוזים הפרעות בקצב הלב של חולים במחלה זו, וב-72 אחוזים את הסיכון בחולים אלה הסובלים גם ממחלות רקע נוספות.

המחקר, שפורסם בכתב העת הקרדיולוגי Frontiers in Cardiovascular Medicine, נערך על ידי משרד הבריאות בטייוואן וכלל 18,658 חולים ב-COPD בני 55 ומעלה, בין השנים 2001-2012.

3 מיליון בני אדם מתים מ-COPD כל שנה

פרופ' דוד שטרית, מנהל מערך הריאות בבית החולים מאיר בכפר סבא, מציין כי בישראל ישנם על פי ההערכות 400 אלף חולי COPD, מהם בין 70 ל-80 אחוזים אינם מאובחנים. המחלה הוכרזה על ידי ארגון הבריאות העולמי כגורם התמותה השלישי בעולם. על פי ההערכות כ-3 מיליון אנשים מתים ממנה מדי שנה בעולם, ולמרות זאת היא אינה מוכרת דיה לציבור הרחב.

עוד בוואלה!

האם מסוכן לקבל חיסון שפעת במקביל לחיסון נגד קורונה?

לכתבה המלאה

רוב החולים הם מעשנים. אישה מכבה סיגריה

מפסיקה לעשן. ShutterStock
מפסיקה לעשן/ShutterStock

לדברי פרופ' שטרית, מרבית החולים הם מעשנים או מעשנים לשעבר, הסובלים מסימפטומים של קוצר נשימה ושיעול, אך מייחסים את התסמינים לעישון עצמו או לכושר גופני ירוד, ולכן לא מגיעים לבדיקת רופא ולא מאובחנים. "זה מוביל להידרדרות מתמדת ולשיעורי תמותה גבוהים. על פי ההערכות 3,000 ישראלים מתים מהמחלה מדי שנה. חשוב מאוד להעלות את המודעות הציבורית. החולים לא יודעים שאפשר לטפל, לשפר את המצב ולהאט את קצב ההידרדרות של המחלה בטיפול משולב במשאפים ובשיקום ריאות".

חיסון שפעת יכול למנוע הדרדרות מסוכנת במצב החולים

וכעת מתברר שגם חיסון לשפעת עשוי למנוע הדרדרות. במסגרת המחקר, חולקו החולים לשתי קבוצות, אלה שקיבלו חיסון נגד שפעת ואלו שלא קיבלו חיסון. החוקרים ביקשו לבחון אירועים בריאותיים חריגים בסמיכות לחיסון ולאורך השנים, ומצאו כי חלה הפחתה משמעותית בסיכון להפרעות קצב לב בחולי COPD בני 55 עד 74, במהלך עונת השפעת וגם בכל שאר העונות. נמצא כי בעונת השפעת חלה הפחתה של 38 אחוזים, והפחתה של בין 31-35 אחוזים ביתר עונות השנה.

בנוסף, הפחתת הסיכון להפרעות בקצב הלב נרשמה גם בקרב חולים עם מחלות רקע. קבלת חיסון אחד הפחיתה את הסיכון להפרעות בקצב הלב של חולי COPD שגם סובלים מיתר לב דם, סוכרת, אי ספיקת לב, מחלות כלי דם ועוד. מנת חיסון אחת הפחיתה את הסיכון ב-72 אחוזים, שתי מנות חיסון הפחיתו ב-73 אחוזים את הסיכון, וזאת בכל עונות השנה. יחד עם זאת, מגיל 75 ומעלה לא הייתה הפחתה משמעותית בסיכון, בשל ריבוי מחלות רקע ומצב בריאותי.

"מצאנו שהחיסון לא רק מפחית את הסיכון להתפתחות פרפור פרוזדורים אלא גם את הסיכון לדום לב בקרב חולים ללא היסטוריה של מחלות לב", ציינו החוקרים.

אילוסטרציה. ShutterStock
ירידה בסיכון, גם אחרי עונת השפעת. גבר מתחסן נגד שפעת/ShutterStock

פרופ' שטרית אומר כי "אין מספיק מודעות לכך שאפילו החמרה אחת של COPD עלולה להוביל לתוצאות חמורות יותר, ובכלל זה לירידה מהירה בתפקודי הריאה, לעלייה של פי שניים בסיכון לאוטם שריר הלב בתוך יום עד חמישה ימים מההחמרה וכן לעלייה משמעותית בסיכון בתמותה. מחקרים הוכיחו 55 אחוזים סיכון לתמותה בתוך חמש שנים לאחר החמרה שהובילה לאשפוז".

לדבריו חשוב מאוד להגיע מהר ככל שניתן לרופא, לקבל אבחון ולהתחיל בטיפול. "ישנם הרבה דברים שניתן לעשות, כמובן הפסקת עישון, חיסון נגד שפעת עונתית, חיסון נגד דלקות ריאה וגם טיפול קבוע. הטיפול הרפואי ב-COPD כולל שימוש במספר משאפים שונים. כדי למנוע בלבול ולהגביר היענות של מטופלים פותח באחרונה משאף משולש, שכולל שלושה מרכיבים, במשאף אחד הניתן רק פעם ביום ויכול להוות חלופה אטרקטיבית עבור מטופלים רבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully