וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היתרון המדהים שיש למי שהתחסן 6 שנים ברצף נגד שפעת

עודכן לאחרונה: 6.10.2021 / 8:27

המומחים צופים כי החורף הזה יהיה קשה במיוחד בשילוב הקורונה והשפעת. מחקר חדש מצא כי חיסוני השפעת לאורך שנים יכולים לחזק את עמידות הגוף בפני מחלה כמו דמנציה. האומנם?

בסרטון: משה בר סימן טוב קורא לציבור להתחסן נגד שפעת בשל התחלואה הקשה/משרד הבריאות

עונת השפעת לפנינו ובשילוב עם הקורונה, זו הולך ככל הנראה להיות חורף קשה במיוחד. אבל יש גם קצת חדשות טובות: מחקר חדש מצא יתרון לא פחות ממדהים לחיסוני השפעת, שלפי הממצאים יכולים להפחית משמעותית את הסיכון לדמנציה. החיסון הוריד את הסיכוי לפתח את המחלה הנוירולוגית ב-14 אחוזים. אבל נראה שזה עובד רק כאשר מתחסנים 6 שנים ברצף.

מדענים מאמינים שחיסוני השפעת מחזקים בהדרגה את מערכת החיסון המזדקנת עד לנקודה שבה היא יכולה למנוע את הנזק הבסיסי במוח הגורם לדמנציה. מכיוון שמרבית המתחסנים נגד שפעת בכל שנה הם מבוגרים מעל גיל 65 - הממצאים האלה יכולים להיות בעלי חשיבות רבה, שכן דמנציה מופיעה לרוב בגיל מאוחר, והיא נחשבת מחלה חשוכת מרפא.

חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סנט לואיס בארה"ב עקבו אחר כמעט 70,000 אנשים בני 60 ומעלה. הם עקבו אחר החיסונים השנתיים שלהם נגד שפעת והאם הם פיתחו לאחר מכן דמנציה.

הממצאים, שפורסמו בכתב העת Vaccine, הראו הבדל קטן בין אלה שלא קיבלו חיסון לבין אלה שחוסנו מדי שנה בארבע או חמש השנים הקודמות. אך ברגע שהגיעו לשש שנים ומעלה, הסיכון ללקות בדמנציה ירד בממוצע ב-14 אחוזים.

גיף מוח. Giphy
מחלה חשוכת מרפא. גיף של מוח/Giphy

מחקרים בבעלי חיים מצביעים על חיסונים כמו חיסון השפעת מגבירים את פעילות תאי המערכת החיסונית במערכת העצבים המרכזית האחראים על תיקון נזקים שעלולים להוביל לדמנציה. החוקרים אמרו כי "חיסוני שפעת יכולים להוות התערבות זולה ובסיכון נמוך נגד דמנציה".

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, יותר מ-36 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים מדמנציה, רובם חולים באלצהיימר. הנתון צפוי להכפיל את עצמו עד שנת 2030, אם לא יימצא טיפול יעיל. בישראל, לפי הערכות, חיים כ-130 אלף חולי אלצהיימר. בדומה למחלות ניווניות אחרות, האלצהיימר מתחיל שנים ואף עשרות שנים לפני שמופיעים תסמיני המחלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully