וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם קיים קשר בין קורונה למחלה דמויית אלצהיימר?

הקורונה עוד לא נגמרה, ואם צריך עדויות לכך די להציץ במחקר חדש שהתפרסם לאחרונה וחשף קשר מטריד בין הנגיף למחלת מוח ניוונית שגורמת לדמנציה. זה מה שאנחנו יודעים

אחרי שדיווחנו לכם אתמול שנגיף הקורונה הוא כבר לא ממש כשהיה וזה כולל שינוי בתסמינים שלו, כעת מחקר חדש מדווח כי SARS-CoV-2, הנגיף שגורם ל- COVID-19, עלול להיות בעל השפעה הרסנית על המוח ולגרום לא רק לערפול מוחי אלא גם לשינויים במוח שנצפים לעיתים קרובות אצל חולי אלצהיימר.

הקשר המתהווה בין הקורונה לבין בעיות נוירולוגיות עדיין נתפס כמסתורי ו-SARS-CoV-2 הוכיח את עצמו כנגיף בלתי צפוי במהלך המגיפה. ובכל זאת, ההשפעה המטרידה שלו על המוח של כל כך הרבה חולים שהחלימו מרגישה לא לגמרי קשורה לנגיף שעיקר הפגיעה שלו אמורה להיות בכלל בדרכי הנשימה. כעת, דוח חדש שחיברו מדענים בקליבלנד קליניק באוהיו מציע כמה תשובות.

מחברי המחקר מסכמים כי קיימות יחסית מעט ראיות התומכות בתיאוריה לפיה COVID-19 מכוון ישירות למוח ותוקף אותו. עם זאת, נצפו קשרים הדוקים בין המחלה למספר גנים וחלבונים המקושרים זמן רב למספר מחלות נוירולוגיות, כולל אלצהיימר. בסך הכל, ממצאים אלה מצביעים על כך שיש אכן מסלולים שבהם COVID-19 "יכול להוביל לדמנציה דמוית מחלת אלצהיימר".

בנוסף, החוקרים שמחקרם התפרסם בכתב העת Alzheimer's Research and Therapy חיפשו קשרים פוטנציאליים הקושרים את הקורונה לדלקת נוירולוגית או לפגיעות במערכת כלי הדם במוח - שני מצבים הנחשבים לסימני אזהרה להתפתחות אלצהיימר.

גיף מוח. Giphy
מדביק תאי מוח ישירות? גיף של מוח/Giphy

"בעוד שמחקרים מסוימים מצביעים על כך ש- SARS-CoV-2 מדביק תאי מוח ישירות, מחקרים אחרים לא מצאו שום עדות לנגיף במוח", אומר מחבר המחקר הראשי ד"ר פיישיונג צ'אנג, עוזר בצוות המכון לרפואה גנומית של קליבלנד קליניק. "זיהוי האופן שבו קשורים COVID-19 ובעיות נוירולוגיות יהיה קריטי לפיתוח אסטרטגיות מניעה וטיפול יעילות לטיפול במגמת ליקויים נוירו-קוגניטיביים שאנו מצפים לראות בעתיד הקרוב.

עוד בוואלה!

ביטול חובת המסיכות מעלה שאלה אחת מאוד מבאסת

לכתבה המלאה

"גילינו שזיהום SARS-CoV-2 שינה באופן משמעותי את סמני האלצהיימר המעורבים בדלקת מוח וכי גורמי כניסה נגיפיים מסוימים באים לידי ביטוי מאוד בתאים במחסום הדם-מוח", הוא ממשיך. "ממצאים אלה מצביעים על כך שהנגיף עשוי להשפיע על כמה גנים או מסלולים המעורבים בדלקת נוירולוגית ופגיעה מיקרו-וסקולרית במוח, מה שעלול להוביל לפגיעה קוגניטיבית דמוית מחלת אלצהיימר".

בווידאו: ג'ונסון על דחיית ההקלות בגלל הווראינט ההודי/צילום: רויטרס

החוקרים ניתחו מערכי נתונים של חולים עם COVID-19 ומחלת אלצהיימר. באמצעות אינטליגנציה מלאכותית הם מדדו את המרחק בין גנים מארחים SARS-CoV-2 לבין אלה הקשורים למחלות נוירולוגיות שונות כאשר קרבה קרובה יותר מציעה מסלולי מחלה קשורים או משותפים. הצוות בדק גם גורמים גנטיים המאפשרים לנגיף SARS-CoV-2 להדביק תאי מוח ורקמות.

ממצאי המחקר הראו כי קיים קשר רשת הדוק בין SARS-CoV-2 לבין גנים וחלבונים הקשורים למחלה נוירולוגית כלשהי כגון אלצהיימר. זה עלול לגרום ל- COVID-19 לגרום לדמנציה דמוית אלצהיימר. ממצאים נוספים הראו כי אלו עם האלל APOE E4 / E4, קיבלו ביטוי מופחת של גני הגנה אנטי-ויראליים, מה שיכול להסביר מדוע אנשים מסוימים רגישים יותר למחלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully