וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגיפת הקורונה תגרום לגל של נזקים מוחיים בקרב מחלימים

חוקרים מבריטניה מזהירים מפני נזקים נוירולוגיים מאוחרים שנמצאו בשכיחות גבוהה בקרב חולים ומחלימים כאחד, כמו שבץ מוחי, נזק עצבי ודלקת מוחית שבחלק מהמקרים אף גורמת למוות

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: איתי עמרם

בסרטון: הנשיא ריבלין: "ישראל לא פיתחה תורת לחימה למאבק בנגיף הקורונה"

מגיפת הקורונה עלולה לגרום לגל של נזקים מוחיים בקרב מי שנדבקו בנגיף - כך מזהירים חוקרים בריטיים במחקר חדש שפורסם אתמול (רביעי). חוקרים מיוניברסיטי קולג' בלונדון תיארו כיצד מחלת Covid-19 גורמת לסיבוכים נוירולוגיים שכוללים: שבץ, נזק עצבי ודלקת במוח שעלולה להיות קטלנית - גם במקרים שבהם החולים לא לקו בתסמינים נשימתיים קשים המזוהים עם מחלת הקורונה.

"עלינו להיות ערניים ולחפש באופן יזום את הסיבוכים האלה בקרב אנשים שהחלימו מ-Covid-19", אמר ד"ר מייקל זנדי, חוקר בכיר החתום על המחקר, והזהיר כי "יש לעקוב ולראות האם באמת מתפתח גל בקנה מידה גדול של נזקים מוחיים שקשורים למגיפת הקורונה". כרגע, ישנו צורך משמעותי במחקרי מעקב שיסייעו להבין את הנזק הפוטנציאלי לטווח הארוך וההשלכות הנוירולוגיות של המגיפה, אמרו החוקרים.

המחקר, שפורסם בכתב העת Brain, בחן 43 מטופלים שאושפזו וטופלו בבתי החולים האוניברסיטאיים של יוניברסיטי קולג' בשל מקרים חשודים או מאומתים של Covid-19 בחודשים אפריל-מאי 2020. גילם של המטופלים נע בין 16 ל-85 וחומרת התסמינים שלהם נעה בין קלה לחמורה.

עוד בוואלה!

אספנו את כל התשובות לשאלות שלכם על נגיף הקורונה

לכתבה המלאה
סריקות מוח של חולי ומחלימי קורונה שסבלו מנזקים נוירולוגיים - מתוך מחקר של יוניברסיטי קולג' בבריטניה. UCL יוניברסיטי קולג' לונדון, אתר רשמי
סריקות מוח שמדגימות נזקים נוירולוגיים שונים, מתוך המחקר של יוניברסיטי קולג' לונדון/אתר רשמי, UCL יוניברסיטי קולג' לונדון

בקרב קבוצת המדגם מצאו החוקרים 10 מטופלים עם "פגיעה זמנית בתפקודי המוח" והזיות, 12 מקרים של דלקת במוח, 8 מקרי שבץ ו-8 מקרים של נזק עצבי.

רוב החולים שנמצאו כסובלים מדלקתיות במוח, אובחנו כסובלים ממצב רפואי ייחודי, נדיר ולעתים קטלני, בשם ADEM (Acute disseminated encephalomyelitis). טרם פרוץ המגיפה, שיעור מקרי ה-ADEM בלונדון עמד על אחד בחודש בממוצע, ואילו בתקופת המחקר נתון זה קפץ לתדירות של לפחות מקרה אחד מדי שבוע.

אחת מהחולות שנכללו במחקר סבלה מהזיות בהן ראתה אריות וקופים בתוך ביתה, ואילו חולים אחרים דיווחו על אובדן תחושה בפנים או בגפיים, טשטוש ראייה ובלבול. אחד החולים שמצבם היה קשה ביותר, סבל ממצב הכרתי ירוד ביותר והגיב רק כאשר היה נתון בכאבים עזים.

מחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית חולים השרון בפתח תקווה 4 במאי 2020. ראובן קסטרו
הנגיף לא תוקף את המוח בצורה ישירה, וככל הנראה הנזקים הנוירולוגיים נגרמים בעקבות תגובה חיסונית של הגוף. רופאים במחלקת הקורונה של ביה"ח השרון/ראובן קסטרו

החוקרים עדיין מנסים להבין למה חולי Covid-19 מפתחים סיבוכים מוחיים. הנגיף שגורם למחלה לא נמצא בדגימות שנלקחו מנוזלי המוח של משתתפי המחקר, ומשמעות הדבר היא שלא נראה שהנגיף הזה תוקף את המוח בצורה ישירה. אחת הסברות שהועלו על ידי החוקרים היא שהסיבוכים נגרמים בצורה עקיפה בשל תגובה חיסונית של החולים, ולא על ידי הנגיף ישירות.

זיהוי מוקדם הוא קריטי לצמצום הנזק

ממצאי המחקר הנוכחי הינם בעלי חשיבות לרופאים ברחבי העולם ורלוונטיים לאופן שבו עליהם לנהל את המעקב והטיפול בחולי Covid-19. אולם, הם גם מעלים אתגרים חדשים. במקרה של חולים שלא סובלים מתסמינים נשימתיים קשים, למשל, יהיה קשה לזהות את הסיבוכים הנוירולוגיים בשלב מוקדם מספיק כדי למנוע או לצמצם נזק בלתי הפיך למוח. ואילו במקרה של חולים קשים, מצבם הרגיש והקשה מגביל את אפשרויות הטיפול והבדיקות שרופאים יכולים לנקוט, כדי לנסות ולהבין מה מתרחש במוחם.

החוקרים שבו והדגישו את הצורך הנואש במחקרי מעקב נוספים, שיסייעו להבין כיצד בדיוק גורם הנגיף לנזק המוחי. "בהתחשב בכך שהמחלה הופיעה רק לפני כמה חודשים, ייתכן שאנחנו אפילו לא יודעים עדיין מהם הנזקים ארוכי הטווח שלה", אמר ד"ר רוס פטרסון, חוקר בכיר נוסף שחתום על המחקר, בהודעה לעיתונות. "רופאים חייבים להיות מודעים להשלכות הנוירולוגיות האפשריות, משום שזיהוי מוקדם עשוי לשפר את סיכוייהם של החולים", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully