וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולת קורונה הדביקה את השכנה שלה בלי לפגוש אותה. איך זה קרה?

וזה לא הכל. השכנה הדביקה את ההורים שלה, שהדביקו 6 אנשים במסיבה, שהדביקו 71 אנשים אחרים. איך זה קרה ומה אנחנו יכולים ללמוד מזה על ההתנהלות שלנו בשיאו של הגל השני? (רמז: ותרו על מעליות)

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בסרטון: המשטרה במבצע אכיפה נרחב של הגבלות הקורונה בגלל העלייה בתחלואה

אנחנו שומעים המון על שרשראות הדבקה ועל הצורך לשמור על ריחוק חברתי ועל היגיינה כדי לנתק אותן, אבל ברוב המקרים זה נשאר ברמה התיאורטית. הסיפור המטריד הבא יבטיח שלא תצאו מהבית בלי אלכוג'ל ולא תיגעו במשטחים ציבוריים בידיים חשופות. אישה אמריקנית שהיתה בבידוד ביתי הדביקה את אחת השכנות שלה ב-COVID-19, אף שהיא לא פגשה אותה אפילו פעם אחת במהלך תקופת הבידוד.

המקרה המוזר הזה הוביל לסדרה של הדבקות בנגיף הקורונה בקהילה שבה היא חיה, והצליח לבלבל את החוקרים. המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) חקר את המקרה הלא אופייני וגילה כי למעלית בבניין שבו חיה האישה היה תפקיד מרכזי בהעברת הנגיף. לדברי החוקרים, שימוש במעלית מאפשר לחשוף אנשים בקלות לנגיף, גם אם לא משתמשים בה יחד.

האישה המדוברת חזרה לארה"ב ממחוז היילונג-ג'יאנג בסין ב-19 במרץ. היא לא הראתה סימפטומים של COVID-19, אך נכנסה מיוזמתה לבידוד ביתי ונמנעה מכל קשר קרוב עם אנשים אחרים. במהלך תקופת הבידוד היא עברה בדיקה שהראתה כי נדבקה בנגיף. לאורך כל התקופה היא לא התקרבה לאיש בבניין שלה, אך זמן קצר לאחר חזרתה לארה"ב, שכנה שגרה בקומה מתחתיה ועוד ארבעה אנשים שקרובים אלו נדבקו ב-COVID-19.

עוד בוואלה!

239 מדענים מזהירים: "נגיף הקורונה מדבק גם דרך האוויר"

לכתבה המלאה

האשמה המרכזית: המעלית

ממחקר ה-CDC עולה כי השכנה נדבק בנגיף במעלית הבניין, לאחר שהאישה - שכאמור לא סבלה משום תסמין של המחלה - השתמשה בה. ייתכן כי חולת הקורונה נגעה בכפתורי המעלית והשאירה עליהם חיידקים, וייתכן כי רסס טיפתי שלה זיהם משטחים שונים בחלל הקטן.

חיטוי מעלית בבית מלון. ShutterStock
עדיף להימנע. מעלית/ShutterStock

מחקרים קודמים כבר ביססו את ההבנה כי חולי קורונה יכולים לשחרר את הנגיף לאוויר ולמשטחים בטיפות כשהם משתעלים, מתעטשים או פשוט מדברים. אם אנשים אחרים נוגעים במשטחים או בחפצים המזוהמים ולאחר מכן נוגעים בפה, באף או בעיניים - הם עלולים להידבק. מחקרים קודמים גם הראו כי נגיף הקורונה יכול לשרוד על נירוסטה או פלסטיק עד שבעה ימים, ואלו בדיוק החומרים שנמצאים בדרך כלל במעליות.

בעיה נוספת במעליות היא שכמעט תמיד מדובר בחללים פנימיים קטנים וסגורים - תנאים אידיאליים להתפשטות נגיפים. מעליות נוטות גם להיות חסרות זרימת אוויר חזקה, מה שאומר שאנשים הסובלים מ- COVID-19 (גם אם אין להם תסמינים) יכולים להשאיר שם רסס טיפתי שלא יאוורר החוצה.

שרשרת הדבקה - צעד אחרי צעד

למרבה הצער, נגיף הקורונה לא עצר בקומה התחתונה של הבניין הנחקר, אלא החל שרשרת הדבקה בקהילה. שבוע לאחר שהאישה חזרה לביתה, השכנה שנדבקה ממנה אירחה את אמה ואת החבר של אמה ללילה. שלושה ימים לאחר מכן, האם והחבר השתתפו במסיבה, וב-10 באפריל, ששה אנשים שבילו איתם במסיבה נמצאו חיוביים לקורונה.

אחד מהאנשים האלה סבל משבץ מוחי לפני בדיקת ה-COVID-19 שלו, והגיע לבית חולים שם טיפלו בו. שני בניו, גם נמצאו חיוביים לקורונה כעבור כמה ימים. שלושתם העבירו ללא ידיעתם את הנגיף ל-28 אנשים נוספים, כולל צוותים רפואיים וחולים אחרים בבית החולים. האב עבר לבית חולים אחר, וגרם גם שם לסדרת זיהומים, שהסתיימה עם 71 אנשים שחלו ב-COVID-19 באמצע אפריל.

החוקרים אמרו כי ניתן לשייך את כל ההידבקויות האלה למקרה השכנה שנדבקה במעלית. מדענים מהמרכז הסיני לבקרת מחלות ומניעה אישרו את הממצאים לאחר בדיקת דגימות של הנגיף מהמטופלים. הם קבעו כי הדגימות היו כמעט זהות, וכי הגנום של הנגיף שונה מכל הדגימות האחרות שנמצאו בעבר בסביבה, מה שמצביע על כך שמקורו של הנגיף שנמצא אצל 71 האנשים האלה בחו"ל. "התוצאות שלנו ממחישות כיצד זיהום SARS-CoV-2 א-סימפטומטי יחיד עלול לגרום להעברה רחבה בהקהילה", אמרו החוקרים.

אז מה אנחנו יכולים ללמוד מהמקרה הזה? ראשית, אם יש חשד אפילו הקל שבקלים שאתם עלולים להיות נשאים של הנגיף - תישארו בבית. אל תקלו ראש בבידוד, ואל תצאו להתאוורר "רק קצת" על חשבון בריאות השכנים שלהם. שנית, ותרו על שימוש במעליות כשאתם יכולים, וכשלא - אל תיגעו בכפתורים ובמשטחי המעלית עם אצבעות הידיים שלכם. ובכל מקרה - השתמשו בג'ל חיטוי אחרי. אם מדובר במעלית בניין המגורים שלכם, מומלץ מאוד לנקות ולחטא אותה מדי יום, כדי להקטין את סיכויי ההדבקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully