וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורונה שם בחוץ: חושבים שלא תידבקו באוויר הפתוח? חשבו שוב

מומחים מסכימים שהסיכון להידבק בנגיף הוא גדול יותר בחללים סגורים, אבל זה לא שהאוויר הפתוח עושה קסמים שמעלימים את הנגיף, הם מזהירים. הנה מה שאתם צריכים לדעת על הסיכון להידבק בחוץ

צילום: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בסרטון: קבינט הקורונה מחזיר את ההגבלות לחיינו

עברה חצי שנה (פלוס מינוס) מאז שהקורונה נכנסה לחיינו והפכה אותם על פיהם, והחוקרים סוף סוף מוכנים להודות בזהירות שהם מתחילים להבין קצת את הנגיף הזה - גם אם הם מסייגים שיש עדיין הרבה שאלות לא פתורות לגביו. מבחינת דרכי ההדבקה, המדענים בטוחים למדי בקביעה שהנגיף אמנם עובר גם במגע עם משטחים מזוהמים שעליהם הוא מסוגל לשרוד פרקי זמן משתנים (לרוב קצרים), אך עיקר ההדבקה היא דרך רסס טיפתי שעובר במגע קרוב בין אנשים.

בפתחו של גל התחלואה השני, ובניסיון להימנע מסגר נוסף שיכביד מאוד על המשק, רבים מנסים להגביל את השהות שלהם בחללים סגורים וצפופים, מתוך ההבנה ששם עולה הסיכון לחשיפה והידבקות. אולם, באשר לפעילויות באוויר הפתוח - שם אנשים מרגישים תחושת ביטחון גדולה יותר והחשש מפני ההידבקות שוכך מעט. האם בצדק? לא בטוח.

"השהות בחוץ אכן בטוחה יותר משהות בחלל סגור", אומרת פרופ' קימברלי פראתר, מרצה לכימיה אטמוספרית במכון סקריפס לאויאנוגרפיה בקליפורניה ומומחית לרסס טיפתי. פראתר הסבירה שהאוויר הפתוח והרוח מסוגלים לדלל די מהר את הנוכחות של הנגיף באוויר, אבל - היא הדגישה - לא מדובר בקסם. ובמגע קרוב בין אנשים, גם בחוץ בהחלט אפשר להידבק ב-Covid-19.

עוד בוואלה!

המגיפה הבאה? התגלה זן חדש של שפעת החזירים בסין

לכתבה המלאה
חוף הצוק תל אביב 27 ביוני 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
בהצלחה עם שמירת המרחק. חוף הצוק בת"א/ראובן קסטרו

לכן, מומחים ממליצים (ותקנות מחייבות) לעטות מסיכת פה ואף גם בשהות בחוץ ולשמור על ריחוק חברתי של 2 מטרים לפחות בין אדם לאדם. אבל יש עוד כמה דברים שחשוב להבין על הסיכון להידבק בקורונה באוויר הפתוח:

מה שאתם עושים בחוץ משפיע על הסיכון להדבקה
אם אתם אוכלים בחוץ למשל, אז נכון, הזמנתם שולחן בחלל החיצוני ואתם באוויר "הפתוח". אבל אתם יושבים במקום אחד, ללא תזוזה, מוקפים בסועדים אחרים (שאת סיכוני החשיפה שלהם אתם לא מכירים כלל), אתם לא עוטים מסיכה (כי אי אפשר לאכול עם מסיכה על הפנים, הרי) ואתם באים במגע קרוב עם צוות המסעדה. קשה לומר שזו פעילות חפה מסיכון. בדומה לכך, יש הבדל בין לצאת לסיבוב בשכונה עם הילדים ובין ללכת איתם לגינת המשחקים - שם הם יבואו במגע עם הרבה ילדים אחרים ועם משטחים שאינספור ידיים נגעו בהן. וגם ביקור בחוף הים יכול לטמון בחובו דרגת סיכון מאוד שונה כשהחוף ריק יחסית וכשהוא עמוס עד אפס מקום (בסופי שבוע למשל).

בית קפה בתל אביב פתוח למרות ההנחיה להשבתה למניעת התפשטות נגיף הקורונה. ראובן קסטרו
עקרונית, אפשר להידבק גם ממישהו שחלף על פניכם ברכיבה על אופניים. רוכב חולף על פני בית קפה בת"א/ראובן קסטרו

משך הזמן שבו אתם נמצאים ליד אחרים
עקרונית, יש סיכוי שתידבקו בווירוס גם ממישהו שחלף על פניכם בריצה או ברכיבה על אופניים, אבל מומחים מסכימים שהסיכון הזה הוא מינימלי. אולם, ככל שאתם מבלים יותר זמן לצד מישהו - גם אם זה בחוץ - גדל הסיכוי שתידבקו ממנו (במידה שהוא נשא/חולה). "הכל תלוי בכמה חלקיקים של הווירוס נמצאים באוויר, וכמה קרובים אתם לאותו אדם", אומרת פראתר. היא עצמה מספרת שכשהיא יוצאת להליכות, היא נוקטת בטקטיקת הימנעות לפיה, היא מתנהגת כאילו כל מי שחולף בסביבתה מעשן סיגריה שמהעשן שלה היא מנסה להימנע.

כל האמור כאן אינו אומר שאתם צריכים להימנע לחלוטין מהפעילויות הללו, ככל שהן מותרות על ידי התקנות המתעדכנות בהתאם לנתוני התחלואה. אבל חשוב להבין שגם שהייה באוויר הפתוח אינה בבחינת 'תעודת ביטוח' נגד הנגיף. וחשוב מאוד להקפיד על שמירת המרחק ועטיית המסיכות גם בחוץ, וגם כשחם. "רסס יכול לנוע מרחקים גדולים, הוא צף באוויר ונסחף. הוא יכול לשרוד באוויר גם שעות, לפעמים ימים", מסכמת פראתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully