וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים: "צורת הנגיף הנוכחית מדבקת עד פי תשעה מהקודמת"

מוטציה של נגיף הקורונה היא זו שאחראית לקצב ההדבקה ההולך וגדל בארץ ובעולם, כך מסבירים חוקרים. החדשות הטובות הן שהמוטציה הנוכחית לא אלימה וקשה יותר, אבל היא ככל הנראה לא המוטציה האחרונה

צילום: דוברות המשטרה, עריכה: שאול אדם

בוודיאו: כוחות משטרה אוכפים את התקנות החדשות של הקורונה ברחבי הארץ

אין דרך אחרת להגדיר את מה שקורה בישראל, ובעוד כמה מדינות בעולם, מלבד מבהיל. עושה רושם שנגיף הקורונה רק הולך ומתפשט, והדרך לעצור אותו נראית רחוקה מתמיד. כעת, מחקר עולמי, מספק תשובה חלקית לכאוס שבו אנחנו נמצאים.

מחקר חדש שנערך על ידי המכון לאימונולוגיה La Jolla בקליפורניה מצא הוכחות חזקות לכך שצורה חדשה של נגיף הקורונה התפשטה מאירופה לארצות הברית. המוטציה החדשה הופכת את הנגיף למדבק יותר, אך לא נראה כי אנשים חולים יותר מאשר בגרסאות קודמות של הנגיף, כך דיווחו בסוף השבוע. "זוהי כיום הצורה הדומיננטית של הנגיף המדביקה אנשים", אמרו.

המחקר, שפורסם בכתב העת Cell, מתבסס על עבודות קודמות שעשה הצוות ושהראו כי רצפים גנטיים של הנגיף מצביעים על כך שגירסת מוטציה מסוימת שלו הפכה לדומיננטית. במחקר הנוכחי, הצוות לא בדק רק מספר גדול יותר של רצפים גנטיים, אלא גם ביצע ניסויים שכללו אנשים, בעלי חיים ותאים בכלי מעבדה המראים כי הגרסא החדשה שכיחה יותר וכי היא מדבקת יותר מגרסאות אחרות. "אנו יודעים שהנגיף החדש 'בכושר טוב יותר'. במבט ראשון לא נראה שהוא גרוע יותר", אמרו החוקרים.

עוד בוואלה!

ככה נראה נגיף הקורונה שמאיים על העולם

לכתבה המלאה

המוטציה משפיעה על חלבון הדוקרן - המבנה בו הנגיף משתמש בכניסה לתאים שהוא מדביק. כעת החוקרים בודקים אם המוטציה שהנגיף עבר יכולה לפגוע במאבק למציאת חיסון. החיסונים הנוכחיים שנבדקים מכוונים לרוב לחלבון הדוקרן, אך הם נוצרו באמצעות זנים ישנים יותר של הנגיף.

נגיף הקורונה. NIAID-RML, צילום מסך
לא חמור יותר, אבל מדבק יותר. נגיף הקורונה/צילום מסך, NIAID-RML

החוקרים מכנים את המוטציה החדשה G614, והם מראים כי היא החליפה כמעט לחלוטין את הגרסה הראשונה שהתפשטה באירופה ובארה"ב, הנקראת D614.

"נתוני המעקב העולמיים שלנו מראים כי גרסת ה-G614 התפשטה מהר יותר מ-D614", כתבו הביולוגית התיאולוגית בט קורבר מהמעבדה הלאומית בלוס אלמוס ועמיתיה. "אנו מפרשים זאת בכך שהנגיף עשוי להיות מדבק יותר", הוסיפה. "נתון מעניין הוא שלא מצאנו עדויות להשפעה של G614 על חומרת המחלה".

לא קטלנית יותר

אלה יכולות להיות חדשות טובות, אמר לאתר CNN לורנס יאנג, פרופסור לאונקולוגיה רפואית באוניברסיטת וורוויק הבריטית, שלא היה מעורב במחקר."העבודה הנוכחית מצביעה על כך שלמרות שהגרסא G614 עשויה להיות מדבקת יותר, היא אינה פתוגנית יותר. יש תקווה שככל שהזיהום של SARS-CoV-2 יתפשט, הנגיף עלול להפוך פחות פתוגני", אמר בהצהרה.

הצוות בדק דגימות שנלקחו מחולים ברחבי אירופה ובארה"ב. הם השוו את רצפי הגנום שלהם לאחרים ששותפו בפומבי. השוואת רצפים אלו עזרה להם לצייר מפה של ההתפשטות של שתי הצורות. "עד 1 במרץ 2020, גרסת ה-G614 הייתה נדירה מחוץ לאירופה, אך בסוף מרץ היא עלתה בתדירות ברחבי העולם", כתבו. גם כאשר צורת D614 גרמה למגיפות נרחבות, במקומות כמו וויילס ונוטינגהאם באנגליה, כמו גם במדינת וושינגטון, גרסת ה-G614 השתלטה ברגע שהיא הופיעה. לטענתם, ישנם כמה יוצאים מן הכלל, כולל איזור סנטה קלרה בקליפורניה ואיסלנד, שם מעולם לא הוחלפה צורת ה-D614 הישנה יותר בגירסת ה-G החדשה יותר.

"מדבקת עד פי תשעה מהגרסא הקודמת"

נראה כי הגרסא החדשה מתרבה מהר יותר בדרכי הנשימה העליונות - האף, הסינוסים והגרון - מה שיסביר מדוע היא עוברת ביתר קלות, כך אמרו החוקרים. אולם בבדיקות שערכו בקרב אלף חולי קורונה מאושפזים בבריטניה עולה כי אלה שנדבקו בגרסה החדשה לא היו במצב גרוע יותר מאלה שנדבקו בזן המקורי.

החלת הסגר בלוד בעקבות עלייה בתחלואה 2 ביולי 2020. ראובן קסטרו
ההדבקה מתגברת. סגר בלוד בעקבות העליה בתחלואה/ראובן קסטרו

דייויד מונטיפיורי מאוניברסיטת דיוק ועמיתיו בדקו את הנגיף במעבדה. "הצלחנו לבדוק אם צורת ה-G של הנגיף זיהומית יותר מצורת D", אמר מונטיפיורי, מנהל המעבדה לחקר ופיתוח חיסון נגד איידס ל- CNN. "כל התוצאות הראו כי צורת ה-G הייתה מדבקת פי שלושה עד תשעה מזו של D", הוסיף.

בדיקות המעבדה של הנגיף אישרו את מה שהמיפוי הגנטי הראה. "ממצאים אלה מצביעים על כך שהצורה החדשה יותר של הנגיף עשויה להיות מועברת ביתר קלות מהצורה המקורית. בין אם מסקנה זו נכונה או לא, בסופו של דבר, היא מדגישה את הערך של מה שנדרש מאיתנו כבר כעת: ללבוש מסכות ולשמור על ריחוק חברתי", אמר קורבר בהצהרה.

החוקרים חששו שאם המוטציה החדשה תגרום לנגיף לצמוח מהר יותר, יידרש מאמץ רב יותר של מערכת החיסון כדי לנטרל אותו, אך הממצאים שלהם הראו שלא כך הדבר. החוקרים אומרים כי יש צורך בעבודה נוספת בכדי לחזק את הממצאים ולבדוק מה המשמעות שלהם. וכמובן חשוב לזכור שהמוטציות לא נגמרות. "יכול להיות שהצלחנו להתחמק מאסון עם המוטציה הספציפית הזו", אמרו החוקרים. "עם זאת, זה לא אומר שמוטציה אחרת לא תוכל להתעלות עליה בעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully