תרגיל הכושר הפשוט שיכול להאריך לכם את החיים

ישיבה ממושכת היא אחת מהרעות החולות של אורח החיים המודרני והיא עלולה לגרום למחלות כרוניות. פעולה פשוטה אחת יכולה למנוע את הנזק הנגרם, והיא אורכת רק כמה שניות

מערכת וואלה! בריאות
בסרטון: אימון טבטה שאתם יכולים לעשות בבית (צילום: עדן ביבס)

כולנו מבלים עכשיו הרבה יותר זמן בבית מול הטלוויזיה, ולישיבה הממושכת הזו יש השפעה מזיקה ניכרת על הבריאות שלנו. ישיבה ממושכת יכולה בין היתר להגדיל את הסיכון להשמנה, מחלות לב וסוכרת מסוג 2. מחקר חדש מראה שלא חייבים להיות בתנועה כל היום כדי לקזז את הנזק הזה, ומציע שאם רק נשנה את האופן שבו אנחנו יושבים, אנו עשויים להיות בריאים יותר.

עוד בוואלה! NEWS

פול גז בניוטרל: 6 התרגילים הכי מיותרים במכון הכושר

לכתבה המלאה

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences, חוקרים בחנו את ההרגלים של שבט ההדזבה (Hadzabe) שחי בטנזניה, מזרח אפריקה. "בני השבט מבלים את אותן תשע עד עשר שעות ביום במנוחה כמונו, ובכל זאת אין להם את אותן רמות של מחלה", אומר מחבר המחקר, פרופ' דייוויד רייכלן, ביולוג אבולוציוני באוניברסיטת דרום קליפורניה. "אנחנו חושבים שזה בגלל שהם לא יושבים כשהם נחים - אלא במקום זאת כורעים או יושבים על ברכיהם". וזה, כך נראה, המפתח לשיפור בריאותם.

תרגיל פשוט שיכול להועיל לבריאות. אישה עושה סקוואט (צילום: shutterstock)

"כשאנחנו יושבים, השרירים ברגליים והישבן נכבים. עם זאת, כריעה עם כפות הרגליים שטוחות על הרצפה - ממשיכה לעבוד על השרירים", אומר פרופ' רייכלן, "לשם כך, נדרשת אנרגיה והשרירים שולפים שומנים הנקראים טריגליצרידים מזרם הדם". רמות גבוהות של טריגליצרידים קשורים למחלות לב.

מחקר משנת 2015, שהוצג בכנס של המכללה האמריקנית לרפואת ספורט בסן דייגו, מצא כי "שבירת הישיבה" כל חצי שעה עם סקוואט שיפרה את שליטת הסוכר בדם בקרב אנשים עם סוכרת סוג 2. סקוואטים יכולים גם לשפר את הכוח והגמישות ברגליים, הקשורים גם הם לאריכות ימים.

מבחן הסקוואט

זה אולי עשוי להיראות תמוה לחלק מכם, אך מחקר מקיף שפורסם בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology לפני כמה שנים קבע שתרגיל הסקוואט יכול לחזות האם תמותו בשש השנים הקרובות, לא פחות. לדברי החוקרים, התרגיל הזה בוחן ביעילות את כוח השרירים ואת האיזון, שיכולים להעיד על מגוון בעיות בריאותיות.

כדי לבחון את הנושא הרגיש, כל שאתם צריכים לעשות הוא פשוט לעמוד עם רגליים מוצלבות (כמו בסרטון), ולנסות לרדת למצב של ישיבה עם רגליים מוצלבות (ישיבה מזרחית). את התרגיל אתם מתחילים עם עשר נקודות. אם במהלכו נעזרתם בידיים, במרפק או בכל איבר אחר - הפחיתו נקודה אחת. אם נעזרתם ביותר מאיבר אחד - הפחיתו את כמות הנקודות הנדרשת. גם אם רעדתם במהלך הניסוי עליכם להפחית נקודה.

על פי החוקרים, נבדקים שהשיגו 3 נקודות ומטה בניסוי המעניין הזה, היו בסבירות גבוהה פי 6.5 לאבד את חייהם במהלך השנים הבאות בשל בעיות בריאותיות הקשורות לשרירים. למרות שמדובר בסטטיסטיקה ולא בחיזוי ודאי, כישלון במבחן הזה בהחלט יכול לדרבן אתכם לנקוט פעולות אקטיביות לשיפור הבריאות, אשר יאפשרו לכם להאריך ימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully